Herstel

  • Bronvermelding bij foto

    In de ochtendbulletins van het NOS Journaal van 7 september 2014 is een foto getoond zonder bronvermelding. Deze foto was van Koen Verheijden: www.koenverheijden.nl

  • Quarantaine tropenartsen wel bekend

    Op zondag 12 oktober 2014 is in het NOS Journaal van 20.00 uur en het NOS Radio 1 Journaal van 12.00 uur abusievelijk gemeld dat de burgemeester van Kaag en Braassem door de GGD niet op de hoogte gebracht was van de komst van de tropenartsen Zwinkels en Huizenga naar haar gemeente. De twee artsen gingen daar in vrijwillige quarantaine tot het einde van de incubatietijd van hun mogelijke ebola-besmetting. De burgemeester was wel op de hoogte gebracht. Het conflict draaide om het al dan niet geheim houden van de aanwezigheid van Zwinkels en Huizenga in Kaag en Braassem. De GGD had daarom verzocht omwille van de privacy van de artsen. De burgemeester is op dat verzoek niet ingegaan en heeft de direct omwonenden van de verblijfplaats van beide artsen geïnformeerd over hun aanwezigheid.

  • Wc's bij Ryanair

    Op woensdag 25 juni 2014 is op de website nos.nl in een artikel geplaatst waarin reizigers op de luchthaven van Göteborg klaagden over kapotte wc's in hun vertrekkende Ryanair-vlucht naar Málaga. In het artikel werd de suggestie gewekt dat de vlucht ook daadwerkelijk plaatsvond met kapotte toiletten. Maar volgens Ryanair waren de wc's bij het opstijgen inmiddels gerepareerd. We hebben het artikel aangepast.

  • Hostiefabriek

    Op maandag 23 december 2013 is in het item over de hostiebakkerij in St. Michielsgestel onterecht gemeld dat dit de enige hostiebakkerij in Nederland is. Ook in Megen is een hostiebakkerij, verbonden aan het Clarissenklooster Sint Josephsberg.

  • 'Sekten' in Zimbabwe

    Op maandag 29 juli 2013 zijn in het NOS Journaal van 10.00 uur een aantal geloofsgemeenschappen aangeduid als sekten. Die woordkeuze was niet op zijn plaats. Het was nooit onze bedoeling een (negatieve) betekenis aan deze ontwikkeling of deze gemeenschappen te geven. We hebben naar aanleiding van de verkiezingen in Zimbabwe willen laten zien, dat veel mensen in Afrika zich van de politiek afwenden en zich meer op het geloof richten. We wilden beschrijven dat het om meerdere kleine gemeenschappen gaat.

  • Fraude autoherstelbedrijven

    Op donderdag 25 juli 2013 is in het NOS Journaal van 13.00 uur aandacht besteed aan fraude bij autoruitherstelbedrijven. In dat onderwerp is beeld gebruikt van een vestiging van herstelbedrijf Autotaalglas. Deze beelden zijn uitsluitend getoond ter illustratie, en hiermee is nadrukkelijk niet bedoeld de suggestie te wekken dat Autotaalglas zich schuldig maakt aan fraude.

  • Plus haalt andere producten uit de schappen

    Op dinsdag 12 februari 2013 is in een artikel op de website nos.nl gemeld dat supermarkt Plus diepvries lasagne van het huismerk uit de schappen heeft gehaald, omdat daar mogelijk paardenvlees in zit. Dit is niet juist. Plus heeft producten van het merk Primafrost uit de schappen gehaald. De supermarkt verkoopt geen diepvries lasagne onder het huismerk.

  • MS is geen spierziekte

    Op maandag 11 februari 2013 is in het NOS Journaal van 20.00 uur gemeld dat MS is een spierziekte is. Dit is niet juist. MS is een ziekte die het centrale zenuwstelsel aantast.

  • Beelden ander ongeluk A58 in Journaal

    Op zondag 17 februari 2013 is in het NOS Journaal van 12.00 uur per abuis beeld uitgezonden van een ander ongeluk dan waar het bericht over ging. Het bericht in het Journaal ging over een ongeluk waarbij PSV' er Orlando Engelaar was betrokken. De beelden die zijn getoond horen bij een ander ongeluk dat op dezelfde dag plaatsvond op de A58.

  • Goodyear North-America en Titan

    Op donderdag 7 maart 2013 wordt in de voice-over van een video op de website nos.nl vermeld dat autofabrikant Titan eigenaar is van Goodyear North America, maar dit is niet juist. Titan heeft in 2005 alleen de landbouwdivisie van Goodyear North America overgenomen.

  • Fraude met scharreleieren

    Op maandag 13 mei 2013 hebben wij in de NOS Journaals van 18.00 uur en 20.00 uur aandacht besteed aan fraude met scharreleieren. In deze uitzendingen hebben wij beelden gebruikt van schappen met eieren. Enkele dozen zijn daarbij herkenbaar in beeld gekomen. Deze beelden zijn uitsluitend getoond ter illustratie, en hiermee is niet bedoeld de suggestie te wekken dat er een relatie is tussen de betreffende producten en het onderzoek.

  • Slaaptekort onder jongeren

    Op dinsdag 3 juni 2013 is de ochtenduitzending van het Jeugdjournaal melding gemaakt van een onderzoek naar slaaptekort bij jongeren. In dat bericht werden per abuis archiefbeelden getoond van een meisje dat niets met de inhoud van het bericht te maken had.

  • Yunus niet toegewezen aan biologische ouders

    Op zaterdag 21 maart 2013 is op de website nos.nl gemeld dat het Turks-Nederlandse jongetje Yunus in 2007 door het gerechtshof in Den Haag is toegewezen aan zijn biologische ouders. Dat was niet correct. Het vonnis betrof zijn twee broertjes.

  • Verkeerde beelden ongeluk A15

    Door een misverstand zijn in het journaal van 12:00 uur op zondag 30 juni de verkeerde beelden gebruikt bij een onderwerp over een verkeersongeluk op de A15. Toen de fout werd ontdekt, is een nieuwe, verbeterde versie van het Journaal opgenomen voor internet en Journaal24.

  • Plus haalt andere producten uit de schappen

    Op 12 februari hebben wij in een artikel geschreven dat supermarkt Plus diepvries lasagne van het huismerk uit de schappen heeft gehaald, omdat daar mogelijk paardenvlees in zit. Dit is niet juist. Plus heeft producten van het merk Primafrost uit de schappen gehaald. De supermarkt verkoopt geen diepvries lasagne onder het huismerk.

  • MS is geen spierziekte

    Op maandag 11 februari is in het Journaal gemeld dat MS is een spierziekte is. Dit is niet juist. MS is een ziekte die het centrale zenuwstelsel aantast.

  • Beelden ander ongeluk A58 in Journaal

    Op zondag 17 februari zijn in het NOS Journaal van 12.00 uur per abuis beelden uitgezonden van een ander ongeluk dan waar het bericht over ging. Het bericht in het Journaal ging over een ongeluk waarbij PSV' er Orlando Engelaar was betrokken. De beelden die zijn getoond horen bij een ander ongeluk dat op dezelfde dag plaatsvond op de A58.

  • Donau in Duitsland

    Op woensdag 12 juni 2013 is in het NOS Journaal van 20.00 uur gemeld dat het hoogwater in Duitsland via de Donau bij Passau het land binnenkwam. Dat is niet correct, de Donau verlaat Duitsland bij Passau.

  • Nederlandse (16) verdronken Italië

    Op zaterdag 27 juli 2013 is een bericht op de website nos.nl gepubliceerd over een Nederlands meisje dat is overleden in Italië. Wij hebben dit bericht gebaseerd op informatie uit de Italiaanse krant La Repubblica. Daarbij zijn wij onvoldoende zorgvuldig te werk gegaan, waardoor onze berichtgeving niet klopte. Wij hebben het bericht aangepast.

  • Fraude autoherstelbedrijven

    In onze uitzendingen van 25 juli jl. hebben wij om 13.00 uur aandacht besteed aan fraude bij autoruitherstelbedrijven. In dat onderwerp is beeld gebruikt van een vestiging van herstelbedrijf Autotaalglas. Deze beelden zijn uitsluitend getoond ter illustratie, en hiermee is nadrukkelijk niet bedoeld de suggestie te wekken dat Autotaalglas zich schuldig maakt aan fraude.

  • Verkeerde reactie zaak-Donnie Rog

    Op vrijdag 2 augustus 2013 is in het NOS Journaal van 20.00 uur bij een foto van hoofdofficier van justitie Kitty Nooy niet haar uitleg over de zaak Donnie Rog gegeven, maar de reactie van de persrechter.

  • 'Sekten' in Zimbabwe

    In het NOS Journaal van 29 juli 2013 hebben we in een onderwerp over Zimbabwe een aantal geloofsgemeenschappen aangeduid als sekten. Die woordkeuze was niet op zijn plaats. Het was nooit onze bedoeling een (negatieve) betekenis aan deze ontwikkeling of deze gemeenschappen te geven. We hebben naar aanleiding van de verkiezingen in Zimbabwe willen laten zien, dat veel mensen in Afrika zich van de politiek afwenden en zich meer op het geloof richten. We wilden beschrijven dat het om meerdere kleine gemeenschappen gaat.

  • Bali

    Op zaterdag 28 september 2013 is in het NOS Journaal van 18.00 ten onrechte gemeld dat op het eiland Bali hoofdzakelijk boeddhisten wonen. Anders dan gemeld moet dit hindoes zijn.

  • Blues Night op Witte Huis

    Op maandag 30 september 2013 is in verschillende NOS Journaals een onderwerp uitgezonden over "Memphis Blues Night" op het Witte Huis. Die muziekavond, in aanwezigheid van president Obama, vond plaats op 17 april van dit jaar. Dat had dus niet als nieuws van de dag uitgezonden moeten worden.

  • Bonussen bij de Rabobank

    Op 17 oktober 2013 heeft de NOS ten onrechte gemeld dat alle bonussen bij de Rabobank worden afgeschaft. Enkele honderden werknemers, met specialistische internationale functies, krijgen nog wel een variabele beloning. Zij vallen niet onder de cao.

  • Huisarts Tuitjenhorn en geneeskunde-opleiding

    In het item over de zaak van de huisarts in Tuitjenhorn in het Journaal van 18.00 uur van dinsdag 22 oktober heeft de NOS abusievelijk een huisarts in opleiding gelijk gesteld aan een co-assistent. Dit zijn twee verschillende functies. In het item over de verandering bij de opleiding geneeskunde in dezelfde uitzending heeft de NOS ten onrechte gesteld dat een medisch specialist eerst huisarts moet worden om daarna nog zes jaar te studeren tot specialist. De opleiding tot huisarts geldt evenwel ook als specialisatie.

  • Hostiefabriek

    In het item over de hostiebakkerij in St. Michielsgestel hebben wij gisteravond onterecht gemeld dat dit de enige hostiebakkerij in Nederland is. Ook in Megen is een hostiebakkerij, verbonden aan het Clarissenklooster Sint Josephsberg.

  • Kaart Bosnië en Herzegovina

    Op dinsdag 28 januari 2013 is in het NOS Journaal van 20.00 uur een kaart getoond waarin het groene land Servië werd genoemd. Dat had Bosnië en Herzegovina moeten zijn.

  • Eemshaven

    Op woensdag 5 februari 2014 is in het NOS Journaal van 20.00 uur over aanbesteding van werk in de Eemshaven, een bord van bouwbedrijf Slokker te zien tijdens een interview. Hierdoor kan de indruk ontstaan zijn dat bouwbedrijf Slokker bij problemen met onderaannemer is betrokken. Hierbij stellen wij nadrukkelijk dat dat niet het geval is.

  • Beelden knabbelvisjes

    Op maandag 3 maart 2014 is in NOS Journaals van 16.00 en 17.00 uur bij het onderwerp over knabbelvisjes Youtube-beeld gebruikt van Patricia Serrano, zonder dat haar vooraf toestemming was gevraagd. Wij betreuren dat dit door een misverstand niet is gebeurd.

  • Wc's bij Ryanair

    Op woensdag 25 juni schreven wij op basis van Zweedse media een internetbericht in de categorie 'opmerkelijk'. Reizigers op de luchthaven van Göteborg klaagden over kapotte wc's in hun vertrekkende Ryanair-vlucht naar Málaga. In ons artikel werd de suggestie gewekt dat de vlucht ook daadwerkelijk plaatsvond met kapotte toiletten. Maar volgens Ryanair waren de wc's bij het opstijgen inmiddels gerepareerd. We hebben het artikel aangepast.

  • Jihad-ronselaars

    Op zaterdag 28 juni 2014 zaten in het NOS Journaal van 20.00 uur onjuistheden in het item over de zoektocht van de politie naar ronselaars van jihadstrijders. De video is verwijderd van de website. Bekijk hier de juiste versie.

  • Foutieve kaart

    Op maandag 25 augustus is in het NOS Journaal van 20.00 uur bericht over de strijd in Libië. In onze inleiding spraken we ook over Irak en Syrië. Maar die twee landen werden op de daarbij getoonde kaart verwisseld.

  • Artsen blootgesteld aan ebola-virus

    Op zondag 14 september 2014 is in het NOS Journaal van 20.00 uur gezegd dat de twee Nederlandse artsen die in Sierra Leone werkten, zijn besmet met ebola. Dit is onjuist; hij bedoelde dat de artsen aan het virus zijn blootgesteld. Of ze de ziekte daadwerkelijk hebben, is niet bekend.

  • Hebreeuws in plaats van Latijn

    Op woensdag 1 oktober 2014 zat in het NOS Journaal van 20.00 uur een item over een nieuwe bijbelvertaling. Daarin zei onze verslaggever dat de oorspronkelijke teksten in het Grieks en Latijn waren. Dit is onjuist; dat moet zijn Grieks en Hebreeuws.

  • Ton Heerts stapt niet op

    Op woensdag 8 oktober 2014 is in het NOS Journaal van 20.00 uur gemeld dat FNV-voorzitter Ton Heerts opstapt vanwege de mislukte fusie tussen de FNV-bonden. Dat was onjuist. Heerts beraadt zich op vervolgstappen en maakt er later meer over bekend. Het hoofdbestuur van FNV Bondgenoten stapt wel op.

  • Naura is Nauru

    Op vrijdag 3 oktober 2014 is in het NOS Journaal en op NOS.nl abusievelijk gesproken over het Australische eiland Naura. Bedoeld werd Nauru, een zelfstandige eilandstaat in de Grote Oceaan.

  • Quarantaine tropenartsen wel bekend

    In het 20.00 uur journaal van zondag 12 oktober en het Radio1 Journaal van 12.00 van diezelfde dag hebben wij abusievelijk gemeld dat de burgemeester van Kaag en Braassem door de GGD niet op de hoogte gebracht was van de komst van de tropenartsen Zwinkels en Huizenga naar haar gemeente. De twee artsen gingen daar in vrijwillige quarantaine tot het einde van de incubatietijd van hun mogelijke ebola-besmetting. De burgemeester was wel op de hoogte gebracht. Het conflict draaide om het al dan niet geheim houden van de aanwezigheid van Zwinkels en Huizenga in Kaag en Braaassem. De GGD had daarom verzocht omwille van de privacy van de artsen. De burgemeester is op dat verzoek niet ingegaan en heeft de direct omwonenden van de verblijfplaats van beide artsen geïnformeerd over hun aanwezigheid.

  • Verkeerde vlag Zuid-Korea

    Op donderdag 30 oktober 2014 is in het NOS Journaal van 20.00 uur een fout gemaakt bij een bericht over Zuid-Korea. In het scherm achter de presentator was abusievelijk de Noord-Koreaanse vlag te zien in plaats van de Zuid-Koreaanse.