NOS Nieuws

Het nieuws in 2018: wat boeide jullie het meest?

Het einde van het jaar: een tijd van terugkijken en natuurlijk een tijd van lijstjes. Daarom doken we in de cijfers en geven we antwoord op deze vragen: welk nieuwsonderwerp boeide jullie het meest? Welke specials werden het best bezocht? En, welke video's kregen jullie aandacht?

De top-3 best gelezen artikelen zijn (liveblogs niet meegerekend):

1. 'Busje rijdt Pinkpopgangers aan' (3.4 miljoen lezers).

Ter vergelijking: de NOS-app heeft dagelijks ruim 1,3 miljoen gebruikers en wekelijks wordt de website NOS.nl 6 miljoen keer bezocht.

De langste leestijd kreeg een analyse van de zaak rondom Jos B., de verdachte van de moord op Nicky Verstappen.

Uit de cijfers bleek ook dat persoonlijke verhalen, reconstructies, rechtbankverslagen en verhalen met een constructieve insteek graag gelezen worden. En artikelen over het koningshuis doen het vaak ook goed.

Artikelen die veel werden gelezen dit jaar

Een goed beeld van het grote nieuws van afgelopen jaar geeft een overzicht van de pushberichten, nieuwsalerts die door de NOS worden verstuurd om te waarschuwen bij groot nieuws.

Er kunnen verschillende redenen zijn waarom er gepusht wordt, legde Gerard de Kloet, verantwoordelijk voor Online bij de NOS, vorig jaar al uit. "Het kan zowel nieuws zijn dat plotseling opkomt, als iets belangrijks dat al lang in de lucht hangt en waar nu meer duidelijkheid over is. Het tijdstip van pushen is heel belangrijk: op dát moment is er een nieuw feit bekend."

Het afgelopen jaar werden er 338 pushberichten verstuurd, vorig jaar waren het er 329. Net als bij de best gelezen artikelen, werd ook hier het pushbericht over Jos B. het meest geopend. Daarna volgde een bericht over vertragingen bij Schiphol na een storing bij de luchtverkeersleiding. Andere veel geopende pushberichten gingen over Maarten van der Weijden, de Armeense tieners Lili en Howick, het bakfietsongeluk in Oss, een dodelijke aanrijding bij Pinkpop en de voetballers uit de Thaise grot.

Video's: de pokémon is terug, Meghan en meer

Op sociale media was er veel aandacht voor een video over het dodental van de aardbeving en tsunami op Sulawesi naar ruim 800 (2,9 miljoen minuten bekeken). Een andere opvallende video die het goed deed op Facebook was een experiment van de politie waarbij in de bus appende mensen achter het stuur werden betrapt (1,2 miljoen minuten aan views). En wat te denken van de 70-jarige fietsende Chen die met 15 telefoons op Pokémon jaagt (1 miljoen minuten aan views).

Video's die het op de app en site goed deden: de kus op het Britse huwelijk van prins Harry en Meghan Markle, de verbazing over het horen van Yanny (of Laurel) en de Franse asielzoeker die even voor Spiderman speelde. En natuurlijk kunnen ook de toeristen in de Beekse Bergen niet ontbreken.

Bekijk de vier video's hieronder:

Specials

Dit jaar verschenen meerdere specials op NOS.nl. Daarin proberen we op een interactieve manier en met gebruik van veel beeld onderwerpen uit te leggen. De volgende specials werden het best bezocht:

Hoe een depressie kan voelen? NOS op 3 lanceerde een online special waarin je dat zelf kunt ervaren. Open 'm hieronder:

Koraalriffen zijn niet alleen mooi om naar te kijken, het zijn onmisbare ecosystemen voor onze planeet. Maar ze hebben het zwaar. Een groot gedeelte is ziek of dood. In de afgelopen dertig jaar is de helft van alle koraalriffen gestorven. Wetenschappers vrezen dat als er niets verandert, 90 procent van alle riffen dood is in 2050.

Hoe dat precies komt? Beleef het hele verhaal over deze 'massamoord onder water' in onze special:

Je bestelt drie shirts, wat truien en een paar schoenen. De helft past niet, of staat toch niet zo goed. Dus stop je die spullen weer terug in de doos en stuur je ze terug. Lekker makkelijk, lekker gratis. Maar hoe gratis is die gratis retourzending nou helemaal? NOS op 3 zocht het uit. Start de special en zie wat er gebeurt met de pakjes die jij terugstuurt en wat de gevolgen zijn van jouw bestelgedrag:

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl