NOS SportAangepast

Norris na pole: 'Geweldige dag' • Verstappen start GP Nederland als tweede

In dit liveblog houden we je volledig op de hoogte van de tweede dag met actie op de baan in Zandvoort. De Grand Prix van Nederland gaat vandaag verder met de derde vrije training en de kwalificatie.

  • Gasly was de snelste in een lang onderbroken derde training, bekijk de (vertekende) uitslag hier
  • Norris pakte poleposition, voor Max Verstappen
  • De race is zondag om 15.00 uur live te zien op NPO 1, NOS.nl en in de app

Pushberichten ontvangen bij updates in dit blog? Druk op het belletje.

liveblog gesloten

Tot zover!

Morgen zijn we terug met ons liveblog over de race op het circuit in Zandvoort.

Dan nog een tip, als afsluiting van het blog: om 19.00 uur is op NPO1, NOS.nl en in onze app een samenvatting te zien van de kwalificatie. Morgen is de race vanaf 13.30 uur (voorbeschouwing) te zien op dezelfde kanalen. Tot morgen!

Bekijk hier meer reacties na afloop van de kwalificatie in Zandvoort

Sargeant crashte hard tijdens vrije training: 'Je weet het als het een stevige wordt'

"De auto is herstelbaar, de coureur is de prioriteit", zegt Sargeant over de zorgen nadat hij hard van de baan ging in de vrije training, waardoor hij de kwalificatie miste. "Ik denk dat iedereen blij is dat ik oké ben, maar je wil nooit een kapotte auto terug brengen. Ik voel me schuldig, maar alles wat ik kan doen is me herpakken voor morgen."

Sargeant crashte hard in vrije training: 'Je weet het als het een stevige wordt'

F1 Academy uitgesteld

De F1 Academy-race is uitgesteld vanwege te slecht weer. Het regent zeer hard boven het circuit.

Regen op het circuit van Zandvoort

Bekijk hier de reactie van Verstappen na de kwalificatie

Verstappen na tweede plek: 'Eerste staan is niet realistisch op dit moment'

Ineens stevige bui

En dan begint het ineens hard te regenen boven Zandvoort, nét op het moment dat de race van de F1 Academy zou starten. De formatieronde was al gereden, maar het signaal 'start aborted' kwam net voordat de race zou beginnen.

Lees hier het kwalificatieverslag terug

Een paar statistieken

  • Het is de vierde poleposition in de carrière van Norris
  • Het is de eerste pole voor McLaren in Zandvoort sinds Alain Prost in 1984
  • Het is de eerste pole van een Mercedes-motor in Zandvoort sinds Juan Manuel Fangio in 1955
  • Voor de derde keer dit seizoen starten Norris en Verstappen samen op de eerste startrij

Norris: 'Geweldige dag'

"Het is een geweldige dag. Fijn om terug te zijn met de pole", zegt Norris. "Het was een goede ronde. De kwalificatie ging goed en we zetten goede rondes neer. Vooral de laatste, en die is het belangrijkst. Het team deed het goed en ik ben blij."

"Het is moeilijker dan dat het er uitziet", vertelt hij over de wind op het circuit. "Elke ronde moet je weten wat je kan verwachten. Maar dat is ons werk. Het is niet makkelijk, maar ik voelde me comfortabel en de auto voelde goed. We hebben wat updates en alles werkt erg goed. Bedankt aan het team."

"Het wordt zwaar. Max was het hele weekend snel, maar vandaag versloegen we hem. Hij staat nog steeds tweede en zal in zijn thuisrace strijd leveren."

Verstappen blij met tweede plek

"De hele kwalificatie misten we wat snelheid", zegt Verstappen na de kwalificatie. "Ik deed mijn best en ben nog steeds blij om op de eerste rij te staan. Het is erg lastig met de wind. Elke ronde voelt anders door de windvlagen. Ik ben blij met de tweede plek, het is een goed resultaat."

Over de onbalans in sommige bochten zegt hij: "Dat is hoe het nu is. Niet makkelijk om te rijden, maar de rest van de ronde was goed. Hopelijk is de auto morgen goed. We gaan ons best doen, maar als je nu drie tienden achterligt moeten we realistisch zijn en proberen een goede race te hebben."

Kwalificatie GP Nederland | Norris knalt naar pole!

Lando Norris rijdt een razendsnelle tijd en start op poleposition. Verstappen wordt tweede, maar op ruim drie tienden achterstand. En dat op zo'n korte baan. Piastri en Russell starten op de tweede rij.

Kwalificatie GP Nederland | Alles of niets

Alonso gaat naar de vijfde tijd in zijn op het oog enige ronde. De rijders die bovenaan staan rijden nu de pits uit, op weg naar dat laatste ultieme rondje.

Kwalificatie GP Nederland | Norris voorlopig snelste

Norris rijdt voorlopig de snelste tijd. Piastri en Verstappen zitten er ruim een tiende achter.

Kwalificatie GP Nederland | Beslissende sessie van start

De derde sessie is begonnen. Over twaalf minuten weten we wie er op poleposition start. De meeste rijders zullen twee snelle ronden rijden.

Kwalificatie GP Nederland | Sainz en Hamilton klaar

Zevenvoudig wereldkampioen Hamilton ligt eruit! Ook Carlos Sainz is klaar. Twee grote namen vallen af, naast Tsunoda, Hülkenberg en Magnussen.

Sainz heeft op vrijdag weinig in droge omstandigheden kunnen rijden vanwege een versnellingsbakprobleem. Bijna al zijn trainingsuren waren in de regen.

Verstappen eindigt Q2 als achtste en is door naar de slotsessie.

Kwalificatie GP Nederland | Tussenstand

De stand met nog vier minuten te gaan in Q2:

  1. Norris
  2. Piastri
  3. Russell
  4. Verstappen
  5. Hamilton

In de gevarenzone staan: Magnussen, Gasly, Tsunoda. Hülkenberg en Albon.

Kwalificatie GP Nederland | Regen in aantocht

Het team van Verstappen zegt dat er regen aankomt, en een snel camerashot op een regenradar bevestigt dat er neerslag aankomt. Natuurlijk kan de bui het circuit missen, maar het lijkt erop alsof het nat kan gaan worden.

Kwalificatie GP Nederland | Ferrari trapt Q2 af

Leclec en Sainz trappen de tweede sessie af. Het is momenteel bewolkt boven Zandvoort, maar er valt nog geen regen.

Kwalificatie GP Nederland | Verstappen zevende

Pérez rijdt de snelste tijd in het eerste deel van de kwalificatie. Veel coureurs verbeteren in de slotfase.

Verstappen rijdt ook nog een ronde, verbetert niet en klaagt over glijden op gebruikte banden. Hij is wel door naar Q2. Verstappen pakte de vorige drie GP's in Zandvoort de pole, maar nu wordt het een stuk moeilijker voor de Red Bull-coureur.

De afvallers: Ricciardo, Ocon, Bottas, Zhou en Sargeant, die niet eens in actie kon komen na zijn crash in de vrije training.

De wedstrijdleiding gaat nog kijken of Hamilton Pérez in de weg heeft gezeten.

Kwalificatie GP Nederland | Derde tijd Verstappen

Verstappen pakt de derde tijd, op 0,018 seconden van kopman Hamilton. Maar om er nog maar eens een technische term in te gooien: de baan zal evolueren. Dat betekent dat hoe meer rijders een ronde rijden, hoe meer rubber er komt te liggen en hoe meer grip de coureurs daarna krijgen. Dikke kans dat het straks nog stukken sneller gaat dan nu, tenzij het natuurlijk gaat regenen.

Kwalificatie GP Nederland | Eerste rondetijden

Piastri rijdt voorlopig de snelste tijd, maar er zullen nog veel andere coureurs volgen. Verstappen staat nog in de pits.

Kwalificatie GP Nederland | Sessie onderweg!

Nu begint het echte werk, de kwalificatie is begonnen. Er is een kans van veertig procent op regen in het komende uur.

Kwalificeren op Zandvoort is speciaal. Inhalen is moeilijk, dus een goede startpositie veroveren is van groot belang.

Het is de vraag of Sargeant mee kan doen. Hij crashte eerder vandaag zwaar in de derde vrije training. Hij moet hopen dat zijn bolide op tijd gerepareerd is.

Spoedcursus kwalificeren

De kwalificatie in de Formule 1 kent drie aparte delen. In de eerste sessie (Q1) doen alle rijders mee. De langzaamste vijf rijders vallen na achttien minuten af en kennen hun startpositie. Q2 duurt vijftien minuten en dan vallen er wederom vijf coureurs af. De snelste tien rijders maken in Q3 in twaalf minuten uit wie er op poleposition staat.

De tijden springen na elke kwalificatiesessie weer op nul. Dat betekent dat Q1 voor de toprijders nog niet erg belangrijk is, behalve dat ze dus niet bij de traagste vijf mogen zitten.

Porsche Supercup-uitblinker Ten Voorde maakt zijn eigen concurrenten beter

Larry ten Voorde laat het Wilhelmus tijdens raceweekenden vaak voor de eerste keer klinken. Dat doet de Tukker in de Porsche Supercup. Met nog twee races te gaan, gaat hij fier aan kop in het klassement. In Zandvoort start hij zondag vanaf pole.

De 27-jarige Ten Voorde is een bijzondere coureur, die hard heeft moeten knokken voor zijn plek in de autosport. "Ik was een jongen met passie, maar zonder financiele mogelijkheden. En budget, daar draait het om in de sport."

Auto's wassen, pionnen rechtzetten, lesgeven. Ten Voorde heeft alles gedaan om aan geld te komen. "Uiteindelijk heb ik veel risico genomen door leningen af te sluiten. Alsof je naar het casino gaat en alles op rood inzet. Maar het pakte goed uit."

Juist omdat hij weet hoe lastig het kan zijn, helpt Ten Voorde ook anderen met zijn eigen opleiding. "Vijf jongens hier zijn mijn concurrenten, maar ik probeer ze ook beter te maken", lacht hij.

"Aan de top is het vaak eenzaam, maar ik wil graag anderen ook de kans geven om er alles uit te halen. Dat zit in mijn karakter. Als iemand met de rug tegen de muur staat, ben ik iemand die helpt."

Larry ten Voorde

Betere omstandigheden

Het is al een tijdje droog boven Zandvoort. Prettig voor de fans, maar ook voor de rijders. De Porsche Supercup-coureurs hebben de baan verder droog gereden. Het zou dus een droge kwalificatie kunnen worden.

Jack Doohan stelde zich op als een spons bij vader Mick

Alpine maakte donderdag bekend dat Jack Doohan volgend seizoen voor het team gaat rijden in de Formule 1. Doohan was al testcoureur en vervangt Esteban Ocon, die naar Haas vertrekt.

De 21-jarige Doohan had veel steun aan zijn vader Mick, vijfvoudig wereldkampioen op de motor, in de maanden die uiteindelijk leidden tot het tekenen van het F1-contract. "Hij heeft me op het mentale vlak geholpen. Het was soms moeilijk op momenten waarop ik mijn toekomst niet in eigen handen had."

"Soms moet je wachten of jezelf in de juiste positie manoeuvreren. Daar heeft hij veel ervaring mee. Ik heb me opgesteld als een spons om zo veel mogelijk informatie in me op te nemen. Het was heel waardevol."

Jack Doohan

Popster Robbie Williams en Nederlandse kunstenaar Van Luit ontwerpen trofeeën Zandvoort

Ook dit jaar zijn de trofeeën van de Dutch GP speciaal ontworpen. De coureurs op het podium krijgen een beker die deels is ontworpen door Robbie Williams.

Inderdaad, de Britse popster. Hij timmert aan de weg als kunstenaar en heeft op de bekers uitspraken over mentale gezondheid en over druk laten zetten. Dat speelt in de muziekwereld, maar ook de Formule 1-coureurs staan vanzelfsprekend enorm in de schijnwerpers.

Nederlands ontwerp

De trofee voor het beste team, de constructeursbeker, is ontworpen door een Nederlander: de Groningse kunstenaar Marcel van Luit. "Het zijn surrealistische patronen, zoals in al mijn werk, met allemaal race-elementen erin. Zoals een wagen, de patronen van de vlag, banden en een grote leeuw, in Delfts Blauw. Nederlandser kan eigenlijk niet en dat moet ook."

Van Luit is internationaal bekend. "Ik ben een nuchtere Groninger, maar mijn werk hangt bij veel bekende namen, ja", beaamt hij. "Paris Hilton, Naomi Campbell, Lionel Richie... Ik ben bescheiden, maar het is wel een indrukwekkend lijstje inmiddels."

Voor het eerst heeft Van Luit iets met sport ontworpen. "Daar heb ik altijd al van gedroomd. Door Max Verstappen ben ik van de Formule 1 gaan houden. Dit is de kroon op mijn werk."

Hoewel ze samen de bekers hebben ontworpen, is er geen sprake van een samenwerking met Robbie Williams. "Misschien komt het nog. Wie weet is hij er dit weekend bij en ontmoeten we elkaar."

De trofeeën voor de Dutch GP

Nederlandse poleposition in de Porsche Supercup

Larry ten Voorde, Huub van Eijndhoven en Jaap van Lagen hebben de eerste drie startplekken veroverd voor de Porsche Supercup-race. Deze klasse, waarin iedereen met dezelfde Porsche 911 rijdt, is populair bij het publiek vanwege de spectaculaire actie en het scherpe geluid. Ten Voorde won de titel al twee keer.

Ten Voorde vierde zijn pole met het publiek. Hij klom in de hekken en balde zijn vuist, tot enthousiasme van de vele fans.

Ook F1 Academy populair

De derde paddock, die van de F1 Academy, is open voor publiek. De auto's van de vrouwelijke coureurs staan er uitgestald. De F1 Academy is de door de Formule 1 opgerichte klasse voor talentvolle vrouwen. Er wordt gereden met Formule 4-materiaal.

Op deze paddock veel jonge meiden die, aan de hand van een ouder, een handtekening scoren van hun rolmodellen. In dit geval is het Tina Hausmann die in de Aston Martin-kleuren de jonge fans blijmaakt.

Op welke bochten moeten we letten?

Eigenlijk zijn alle bochten spectaculair op Zandvoort. Toch lichten we er een aantal uit. Na de Tarzanbocht (bocht 1) krijgen we een aantal slingers en dan kom je bij de Hugenholtzbocht (bocht 3, vernoemd naar de voormalig directeur van het circuit). Deze bocht heeft een extreme banking, oftewel: hij is schuin. Uniek in de Formule 1. Hij is zelfs zo schuin dat de coureurs allemaal volledig de buitenbocht nemen. Normaal gesproken is de binnenbocht altijd sneller.

Halverwege het circuit, nadat je door enkele knikjes door het heuvelachtige duinlandschap bent gereden, volgt het Scheivlak. Een razendsnelle doordraaier naar rechts, waar de huidige F1-bolides tot de limiet gedreven worden.

Ook de laatste bocht (Arie Luyendijkbocht, vernoemd naar de tweevoudig winnaar van de Indy 500) is het noemen waard, omdat deze ook banking heeft. Deze bocht is echter gewoon vol gas, het is een soort verlenging van het rechte stuk. Na deze bocht knal je op volle snelheid over het rechte stuk.

Ook achterop het circuit vindt je prachtige bochten

Stella: 'Norris is potentiële wereldkampioen'

Eerder deze week was McLaren-coureur Lando Norris wederom kritisch op zichzelf. Hij vond dat hij niet als een wereldkampioen heeft gereden in de eerste seizoenshelft. Zijn teambaas Andrea Stella is milder."Zijn opmerking bevestigt zijn stijl. Hij is behoorlijk zelfkritisch en voor hem is het glas soms halfleeg. In realiteit heeft hij zeker de potentie om wereldkampioen te worden en hij presteert op dat niveau."

"Als we kijken naar perfectie, hebben we zeker nog meer mogelijkheden. Maar dat is alleen maar een goede vergelijking, dat moeten we doen en ik ben ervan overtuigd dat elke kleine kans wordt geanalyseerd op details. Lando is altijd open en transparant geweest en we werken samen om alles te perfectioneren. Lando is zeker kampioenschapsmateriaal. Lando, Oscar (Piastri, red.) en het hele team moeten elke kans aangrijpen."

Alleen de start en de eerste fase van de race kunnen soms nog beter volgens Stella. "Het zijn specifieke dingen, maar daar werken we aan."

Derde training GP Nederland | Sessie afgelopen na minirace

Het wordt een klein raceje voor een aantal coureurs. Iedereen zit dicht op elkaar en gaat de strijd met elkaar aan. De eer van de snelste tijd is voor Gasly, op een langzaam opdrogende baan.

Verstappen plaatst nog even twee inhaalacties bij het uitrijden van de pitstraat, waardoor hij buiten de witte lijn kwam. Verstappen heeft geluk, hij krijgt alleen een waarschuwingsvlag en geen verdere straf.

Dubbel goed nieuws

Een waterig zonnetje breekt door boven Zandvoort. De baan is nu natuurlijk nog nat, maar voor de vele fans is het goed nieuws.

Nog beter: we gaan nog een paar minuutjes rijden. Twee minuten, zodat iedereen nog een testronde kan rijden én nog een proefstart kan maken.

Zo ziet een kapotte auto eruit

De Williams van Sargeant is zeer zwaar beschadigd geraakt. Autocoureur en analyticus Jeroen Bleekemolen verbaast zich over de plek van het ongeval. "Het is best een rare plek voor een crash. Ik kan me niet herinneren dat ik ooit hier een auto eraf heb zien vliegen"

  • ANP
    De auto van Logan Sargeant (Williams) wordt op een vrachtauto gehesen
  • Getty
    Logan Sargeant loopt weg bij zijn wagen

Waarom duurt het zo lang?

Het is cruciaal dat de marshals elk stukje van de beschadigde barrière vervangen. Een van de bekende racewetten luidt: waar één auto er afschiet, kan er nog een terechtkomen.

Derde training GP Nederland | Gaan we nog rijden?

De vangrail op de plek van de crash moet vervangen worden. Dat duurt uiteraard even, maar de klok loopt in een vrije training gewoon door. Het is de vraag of er überhaupt nog gereden gaat worden in deze sessie.

Ondertussen wordt de bolide opgeruimd

Derde training GP Nederland | Zeer zware crash Sargeant!

Oei, dit is een heel zwaar ongeluk van Sargeant. Alle hoeken van de auto zijn kapot en de bolide staat in de fik. Sargeant stapt ongedeerd uit, maar dit is een mega ongeluk.

De Amerikaan komt op het gras en verliest meteen de controle. Het is wel echt zijn eigen fout.

  • NOS/Louis Dekker
  • NOS/Louis Dekker
    De marshals ruimen het wrak op
  • NOS/Louis Dekker

Derde training GP Nederland | Weer brokken voor Hülkenberg

Het is niet te geloven. Weer raakt Nico Hülkenberg de barrière, ditmaal in de chicane in de derde sector. Dat het niet zijn weekend is, is een zwaar understatement.

De Duitser rijdt met schade terug naar de pits, de sessie ligt niet stil.

Ondertussen zijn er meer rijders die een bochtje missen. Ook Magnussen en Alonso schieten even rechtdoor. Norris maakt waarschijnlijk de mooiste drift van het weekend. Hij geeft net te veel gas bij het uitkomen van bocht 13 en verliest bijna de controle.

Derde training GP Nederland | Meer rijders op de baan

Piastri noteert de eerste echte rondetijd, maar hij heeft het moeilijk in bocht 11. Het is een kwestie van om de plassen heenrijden, de baan is behoorlijk nat.

Oscar Piastri

Derde training GP Nederland | Daar is Hülkenberg

De eerste V6-motor gaat aan en het is Nico Nülkenberg die als eerste de baan oprijdt. Gisteren had hij het heel lastig in de natte eerste vrije training. Voor hem is het zaak om vertrouwen op de bouwen.

Derde training GP Nederland | Training onderweg, maar weinig motorgeluid

De tijd loopt, de rijders krijgen een uur trainingstijd in de duinen van Zandvoort. Veel coureurs blijven in de pits, Lewis Hamilton heeft zijn race-overall nog niet eens aan.

Krijgen we actie?

Het is eigenlijk dezelfde vraag als gisteren: gaan de coureurs veel de baan op? Aan de ene kant is risico nemen in een vrije training onhandig. Maar als het in de kwalificatie ook regent, kun je maar beter gewend zijn aan de omstandigheden. Over acht minuten gaan we los.

Alonso vindt wisselende condities leuk

Ook tweevoudig wereldkampioen Fernando Alonso laat zich niet kisten door de regen. Hij kent de invloed van regen op zaterdag als geen ander. "Ik ben er niet bang voor. Er is altijd een beetje de geluksfactor, vooral tijdens de kwalificaties. Je moet op het juiste moment de juiste ronde rijden, mét de juiste banden."

"Je moet ook genoeg regenbanden hebben om in Q3 (de beslissende sessie voor de top tien, red.) nog een verse set te hebben. Als je niet super competitief bent, ben je er snel doorheen. Er zijn veel factoren om op zaterdag mee te spelen."

"Het is goed om wisselende condities in een weekend te hebben. Dat vind ik leuk."

Fernando Alonso

Weug vierde in kwalificatie

Maya Weug is vierde geworden in de kwalificatie voor de F1 Academy. Nina Gademan, die met een wildcard uitkomt als gastrijder, kwalificeert zich als zesde. Emely de Heus noteert de vijftiende tijd.

Rode vlag

F1 Academy-coureur Bianca Bustamante rijdt de pits uit en op koude banden belandt ze in de bocht 3 in de barrière. De sessie ligt stil en ze zal niet de laatste zijn die vandaag de fout in gaat.

Hülkenberg maakt zich geen zorgen om regen

De fanzone in Zandvoort

Ondanks de (mot)regen staat het plein voor het grote podium op het circuit best vol. Onder witte, blauwe en oranje poncho's luisteren de F1-fans - de een met koffie, de ander al met een biertje- naar Haas-coureur Nico Hülkenberg, die met zijn teamgenoot Kevin Magnussen een paar vragen beantwoordt.

De hamvraag vandaag: blijft het de hele dag regenen? En zo ja: wat betekent dat voor de kwalificatie? De ervaren Hülkenberg (37) maakt zich er niet zo druk over. "Weet je, het is gewoon een kwestie van op het juiste moment de juiste band kiezen."

Wolff: 'Verstappen was verlegen, maar is goede discussiepartner geworden’

Mercedes-teambaas Toto Wolff filosofeerde vrijdagmiddag uitgebreid over een mogelijke komst van Max Verstappen naar Mercedes. "Ik heb het gevoel dat onze wegen elkaar gaan kruisen, maar ik weet niet wanneer."

"Sinds ze bij mij thuis in Wenen op bezoek waren - dat was hun eerste grote Formule 1-bespreking - hebben we een goede relatie", denkt Wolff terug aan het gesprek dat hij in 2014 had met Jos en Max Verstappen, een jaar voor diens F1-debuut. Wolff viste uiteindelijk achter het net, Verstappen trok naar Red Bull.

2014: Verstappen en Wolff in Abu Dhabi, enkele maanden voor het F1-debuut van Verstappen

"De eerste keer dat ik hem ontmoette, zag ik een vastbaren coureur met een indrukwekkende staat van dienst, maar hij was verlegen bij volwassenen om hem heen", herinnert Wolff zich.

"Sinds we elkaar geregeld spreken, is hij volwassener geworden. Zijn focus ligt op racen, maar hij heeft ook een mening over zaken buiten de autosport. Hij is een goede discussiepartner geworden."

Actie op de baan

De kwalificatie van de F1 Academy is ook begonnen. Emely de Heus, Maya Weug en Nina Gademan gaan op zoek naar poleposition.

Poncho's en plassen

Oei, het weer zit wederom niet mee op Zandvoort. De fanzone is net als gisteren al goed gevuld, maar prettig zijn de omstandigheden niet. Later vandaag wordt het waarschijnlijk wel beter.

Ook vorig jaar was de zaterdag regenachtig in Zandvoort. Toen kregen we een fantastische kwalificatie voorgeschoteld.

  • NOS/Joost Smedema
    Plassen in de fanzone
  • NOS/Joost Smedema

Perez kwam niet verder dan twaalfde tijd: 'Lastige weersomstandigheden'

Verstappens teamgenoot Sergio Pérez kwam vrijdag niet verder dan een teleurstellende twaalfde tijd in de eerste en tweede vrije training. Daarnaast was Perez ook behoorlijk trager dan Verstappen.

"Het waren vandaag lastige omstandigheden", vertelt de Mexicaan. "Een natte eerste vrije training en een droge tweede. We hebben flink wat afstellingen op de baan getest en het ziet er een stuk beter uit en voelt beter aan dan dat het lijkt. Ik maakte alleen een fout en ging er in bocht 12 vanaf, waardoor ik een paar tienden verloor. Maar over het algemeen hebben we wat werk te doen, vooral op de lange termijn, om de mensen die voor ons liggen in te halen."

Sergio Pérez

Daar zijn de eerste fans alweer (ja, met poncho)

We beginnen pas om 11.30 uur met racen, maar de eerste fans zijn alweer onderweg naar het circuit. Zij willen geen seconde missen van het spektakel dit weekend op Zandvoort.

Uiteraard is de poncho weer mee. Net als gisteren is het vandaag regenachtig.

  • ANP
    Met de poncho aan gaan de racefans naar het circuit
  • ANP
    De eerste fans zijn alweer onderweg naar het circuit

Hoe verliepen de vrije trainingen gisteren?

Vrijdag waren er al twee vrije trainingen op Zandvoort waarin alle coureurs even aan de baan konden wennen en hun auto konden testen. De eerste vrije training was eigenlijk maar een halve vrije training. Door de regen kwamen sommige coureurs pas later naar buiten. Verstappen klokte in de regen uiteindelijk wel de tweede tijd, achter Lando Norris.

Ook in de tweede vrije training was Norris sneller dan Verstappen, maar het scheelde deze keer niet veel. De Brit zette de vierde tijd neer, Verstappen de vijfde. Deze tijden zeggen overigens nog niet zo heel veel, vanaf 11.30 uur zullen we waarschijnlijk wat meer duidelijkheid gaan krijgen.

Verstappen na de trainingen van vrijdag: "Natuurlijk hebben we in de eerste vrije training niet veel gereden, maar het weer klaarde op voor de tweede vrije training en als gevolg daarvan konden we iets meer zien waar we staan."

"We hadden niet echt het tempo op de lange en korte runs en op dit moment is er geen duidelijk antwoord over hoe we dit kunnen verbeteren, maar we zullen de zaken onderzoeken. Dit is waar we de laatste paar races last van hadden, dus het is geen verrassing. We moeten er aan werken om een betere vorm te vinden voor de kwalificatie."

Max Verstappen voor het publiek in Zandvoort

Verstappen ooit naar Mercedes? Wolff: 'Heb het gevoel dat onze wegen elkaar gaan kruisen'

Mercedes-teambaas Toto Wolff heeft recent geprobeerd om Max Verstappen voor volgend jaar naar zijn team te halen. Wollf dacht gedurende de eerste helft van het seizoen dat er ruimte was Verstappen los te weken bij Red Bull Racing. "De kans daarop was niet nul. Misschien 1 op 10. Maar ik wilde het niet helemaal opgeven."

Wolff bespeurde de opening niet alleen omdat Verstappens dominantie de laatste maanden is verdwenen, ook de interne onrust bij Red Bull speelde daarin een rol.

Teambaas Christian Horner werd beschuldigd en later vrijgesproken van grensoverschrijdend gedrag, Verstappens vader Jos lag overhoop met teambaas Christian Horner.

Goedemorgen!

Goedemorgen en welkom in dit blog!

Het is vandaag een mooie dag. Nou ja, figuurlijk dan. De kwalificatie van de Grand Prix van Nederland staat vanmiddag op het programma. Maar het kan zomaar eens een natte kwalificatie (15.00 uur) worden door de regen. Nu is dat voor Max Verstappen vaak niet het grootste probleem.

Bij de eerste twee vrije trainingen hebben we gezien dat de Nederlandse coureur niet veel hoeft toe te geven op de McLarens, dus voor het vierde jaar op rij een poleposition in Nederland zou niet eens zo'n gekke gedachte zijn. Dat zou Verstappen ook goed uitkomen, want op dit circuit is het moeilijk inhalen. Vooraan beginnen is dus geen overbodige luxe.

Of dat ook gaat lukken, lees je in dit blog.

Veel plezier!

Verstappen maakt zich op voor de kwalificatie