Nieuwsuur

Lelystad Airport: is alles al besloten?

ANP

Na bijna tien jaar discussie lijkt er geen ontkomen meer aan: Lelystad Airport wordt uitgebreid. Vanaf 2019 gaan er tienduizend vluchten vertrekken en landen. De komende decennia wordt dat uitgebreid naar 45.000 vluchten. De vraag hoe dit gaat gebeuren, houdt de gemoederen flink bezig.

Het luchtruim van Schiphol loopt over Lelystad heen, dus de vliegtuigen van en naar Lelystad moeten laag blijven vliegen. Dat zorgt voor nog meer lawaai voor de omwonenden.

Morgen kunnen bewoners daarom alternatieve plannen indienen voor de vliegroutes door middel van een zogenaamde internetconsultatie. Maar kan er nog wel iets aan de plannen veranderd worden?

Muisstil

Dirk Kuit woont in het dorpje Ossenzijl, een van de plaatsen die veel last gaat ondervinden van de laagvliegende vliegtuigen. Hij heeft sinds 23 jaar een bedrijf in de verhuur van boten, kano's en fietsen, voor het natuurgebied Weerribben-Wieden.

Kuit verhuurt alleen speciale fluisterboten. Voor het behoud van het natuurgebied mocht Kuit destijds alleen stille boten aanschaffen.

"Het is nu muisstil hier. We wonen hier niet in de Randstad, waar overal auto's, treinen en mensen razen. Maar ga je met vliegtuigen hier laag overheen vliegen, dan verdwijnt die stilte."

1/2'Ik kan geen lawaai gebruiken'
2/2Lelystad Airport: is alles al besloten?

Schiphol mag niet verder groeien dan 500.000 vliegbewegingen. Daarom moeten de luchthavens van Eindhoven en Lelystad meer verkeer gaan opvangen. Vanaf 2019 zal Lelystad om te beginnen tienduizend vluchten - vooral vakantieverkeer - gaan verwerken.

Omdat de vliegtuigen van Lelystad laag moeten vliegen, moet bij het vinden van routes ook nog rekening worden gehouden met militaire oefenterreinen, natuurgebieden en woongebied. Sinds deze zomer is bekend waar de routes gaan lopen. Dat leidde tot grote onvrede bij bewoners en ondernemers.

Pech

Luchtvaartdeskundige Jos Doldeman is gespecialiseerd in geluidsbelasting door vliegverkeer. "Het is pech dat het niet gelukt is de routes buiten bebouwd gebied te leggen. Bijvoorbeeld in de Weerribben-Wieden zullen ze door die vliegtuigen zo'n 55 decibel te verduren krijgen. Voor een dorp is dat al behoorlijk lawaaierig.'

Maar verreweg de meeste overlast hebben de directe omwonenden van Lelystad Airport: de boeren. Zij hebben jaren geprobeerd de uitbreiding tegen te gaan. Zoals Rob ter Haar. Hij is voorzitter van de belangenbehartigingsclub. Hierin zijn zo'n zeventig boeren verenigd, al vijftien jaar.

"Wij willen natuurlijk geen vliegveld in onze achtertuin. Maar als het besluit dan toch genomen wordt, heb je gewoon te accepteren dat het er komt. Toen is er bij ons een knop omgegaan. Nu moeten we ons gaan richten de positieve dingen die een luchthaven kan brengen."

Ter Haar denkt bijvoorbeeld aan de economische kansen. "We telen de beste producten van Europa hier in Flevoland. Die willen we in de terminal laten zien aan de passagiers. Zoals een soepje, rechtstreeks van het land."

Iedereen maakt zich zorgen, maar we weten niet meer wat we eraan moeten doen.

Ondernemer Dirk Kuit

Tijdens een informatieavond in het Friese dorp Balk over de uitbreiding van het vliegveld kreeg onder andere een actiegroep spreektijd. Bij sommigen leeft nog de hoop dat de routes aangepast kunnen worden.

Een van de bezoekers is door de geluidsoverlast van plan te gaan verhuizen. Volgens hem heeft de avond niks opgeleverd. "En het gaat ook niks opleveren. Want het is al besloten. Het is een farce."

Ondernemer Dirk Kuit merkt ook onvrede bij de rest van de bewoners van het gebied. "Mijn dorp heeft maar vijfhonderd inwoners, maar bijna iedereen heeft een affiche voor het raam hangen tegen de laagvliegende vliegtuigen. Iedereen maakt zich zorgen. Maar eigenlijk weten we niet meer wat we eraan moeten doen."