Dijksma: snel knopen doorhakken over Lelystad
Staatssecretaris Dijksma wil dat de Tweede Kamer uiterlijk in november akkoord gaat met de routes naar en vanaf vliegveld Lelystad. Anders wordt de doelstelling niet gehaald om Lelystad vanaf april 2019 vakantievluchten van Schiphol te laten overnemen. Zowel in de Kamer als in de luchtvaartsector en bij omwonenden leven veel kritische vragen over de routes.
Vorige week maakte Dijksma bekend dat een van de routes wordt aangepast, zodat vliegtuigen hoger mogen vliegen en minder overlast geven. De staatssecretaris wil nog wel een keer met Eurocontrol praten over een alternatieve route die beter zou zijn. Maar volgens Dijksma hindert die route Schiphol en is hij daarmee in strijd met eerdere afspraken.
Herindeling luchtruim
In de Kamer gaan ook stemmen op om eerst de hele "herindeling van het luchtruim in Nederland" af te wachten, voordat knopen worden doorgehakt over de toekomst van Lelystad. Maar de staatssecretaris vindt dat niet nodig en niet verstandig.
Die herziening is de grootste herinrichting in tientallen jaren en kan behoorlijk veel tijd kosten, zei ze. Een deel van de Kamer vindt dat achtereenvolgende bewindslieden die kwestie te veel op hun beloop hebben gelaten.
In de discussie van vandaag bleven er zoveel "open einden", dat het debat niet werd afgemaakt en later verdergaat, waarschijnlijk volgende week.
Vliegveld in achtertuin
Dijksma noemde de luchtvaart het lastigste deel van haar portefeuille, ook omdat er zoveel tegengestelde belangen zijn, en dat het dan niet alleen gaat om luchtvaartmaatschappijen onderling.
"Veel mensen willen misschien drie keer per jaar zo goedkoop mogelijk kunnen vliegen, maar men wil geen vliegveld in de achtertuin. Dat gaat niet allemaal samen."