Formule 1-blog
NOS SportAangepast

Piastri wint in Bakoe • Norris blij met inhaalrace: 'Twintig seconden goedgemaakt op Max'

Max Verstappen is vandaag als vijfde geëindigd in de Grand Prix van Azerbeidzjan:

liveblog gesloten

Dit was 'm voor vandaag!

Dit was 'm voor vandaag! De Grand Prix van Azerbeidzjan zit erop. Wij zijn er volgende week natuurlijk gewoon weer bij, als de GP van Singapore op het programma staat. Meestal niet de favoriete race van Verstappen, maar wie weet wat er nog inzit voor de Red Bulls.

Het moet en kan echt beter bij het Oostenrijkse team.

We hopen je volgende week weer terug te zien in het F1-blog! Tot dan!

Pérez vindt crash vooral sneu voor het team: 'Maar blij dat snelheid terug is'

Sergio Pérez was op weg naar een podiumplaats in Bakoe, toen hij in de laatste ronde crashte na een botsing met Carlos Sainz. Daarvan baalt de Mexicaan behoorlijk. "Ik ben heel gefrustreerd dat het zo eindigt. Ik begrijp wat Sainz wilde doen, hij wilde Leclerc volgen, maar ik had meer snelheid en daardoor raakte hij mijn voorwiel. Het is jammer dat het zo gaat. Ik ben niet boos op hem, Carlos is de laatste waar ik problemen mee wil hebben."

Wel was Pérez blij dat zijn auto deed wat hij vroeg. De Mexicaan was hard op weg naar het eerste goede resultaat voor Red Bull in weken. Dat lukte dus niet. "Het maakt mij daarom extra verdrietig. McLaren neemt nu ook de leiding in het constructeurskampioenschap over. Maar ik ben wel blij dat de snelheid terug is."

Of dat ook echt zo is, is nog even afwachten, want Verstappen kwam niet verder dan een vijfde plaats. "Ik weet dat er nog wel veel werk te doen is als je ziet hoeveel struggles Max dit weekend heeft. Dan zit er nog een te groot verschil tussen de auto's, we moeten nog stappen zetten."

Sergio Pérez

Norris voelde auto vliegen: 'Ik dacht dat we maximaal achtste konden worden'

Lando Norris was zeer tevreden met zijn sterke inhaalrace van vandaag. Door een mislukte kwalificatie zaterdag (P17), waar hij een gele vlag zag en zijn beslissende ronde moest afbreken, moest de Brit achteraan het veld starten. Doordat Hamilton en Gasly nog straffen kregen begon Norris vanaf P15. De McLaren-coureur klom uiteindelijk op naar de vierde plaats.

"Daar ben ik echt heel blij mee. Ik had een goede start en we hadden een goede strategie. Ik was na vijf rondes al op de tiende plaats ofzo, dat was echt een geweldige start. Daarna merkte ik dat ik de snelste was van het veld. De auto was echt aan het vliegen."

Het ging zelfs zo goed dat Norris uiteindelijk de als zesde gestarte Verstappen nog kon inhalen. De Brit en de Nederlander strijden om de wereldtitel in de Formule 1 dit jaar. Zo liep Norris toch weer belangrijke punten in op Verstappen.

"Ik was wel echt verrast dat ik hem nog kon inhalen na een vijftiende plaats. Ik lag meer dan twintig seconden achter hem. Dus wat dat betreft ben ik wel echt blij met mijn race van vandaag."

Maar de inhaalrace kon het weekend van Norris niet meer opvrolijken. "Ik vind de gele vlag gister tijdens de kwalificatie nog altijd oneerlijk. Daardoor kon ik mij niet beter kwalificeren en kost mij zo'n fout punten in het kampioenschap. Het verpest wel echt mijn weekend."

Lando Norris

Sainz na crash: 'Ik hield gewoon de racelijn, Perez gaf geen ruimte'

Carlos Sainz en Sergio Pérez kenden uiteindelijk een slecht einde van de Grand Prix van Azerbeidzjan. De coureurs raakten elkaar in de laatste ronde en schoten de muur in. Daardoor was een podiumplaats voor beide coureurs vervolgens geen optie meer.

"Helaas raakten we de muur. Checo was aan het vechten met Charles en ik kwam daar ook nog heel snel bij", vertelt Sainz. De Spanjaard geeft de schuld van de crash aan Pérez. "Ik houd gewoon mijn racelijn aan en wil de slipstream van Charles Leclerc volgen. Hij gaf mij geen ruimte en ik denk dat hij wel genoeg ruimte had. Maar dit is racen, dit heb je soms."

Christian Horner, de teambaas van Red Bull, kijkt er wat anders tegenaan. "Sainz keek in zijn spiegel en stuurde toen in. Het zou me verbazen en teleurstellen als hij daar geen gridstraf voor krijgt."

Carlos Sainz

Leclerc: 'Het was geen geweldige dag voor ons team'

Charles Leclerc begon op poleposition in Bakoe, dat was voor het vierde jaar op rij, maar hij won alweer niet. Hij werd zondag op waarde geklopt door Oscar Piastri. "Hij deed het beter dan wij. Ik wilde hem zeker nog wel terugpakken, maar het werd elke ronde lastiger en lastiger voor mij. Ik kwam niet zo dichtbij als ik hoopte."

Dat kwam door het feit dat de achterbanden van Leclerc steeds slechter werden in Azerbeidzjan. Daardoor kon de Monegask de winst wel vergeten. Ook zag hij teamgenoot Sainz nog crashen in de slotfase. "Het was daardoor geen geweldige dag voor het team. Maar hopelijk is iedereen in orde."

Russell verrast met podiumplaats

George Russell kon door de crash van Pérez en Sainz in de slotronde nog naar het podium rijden. Daar was de Brit zeer door verrast. "Allereerst hoop ik natuurlijk dat Checo (Pérez, red.) en Carlos (Sainz, red.) oké zijn. We zagen als coureurs ook wel heel weinig aan het einde door de laagstaande zon."

"Het is voor mij een bonus om hier op het podium te eindigen. We hadden een slechte start en daardoor een hoop werk te doen, maar we werden daarna steeds sneller."

George Russell

Verstappen heeft nu een voorsprong van 59 punten

Doordat Verstappen zondag weer achter Norris is geëindigd, is het gat tussen de Brit en de Nederlander in de WK-stand weer wat kleiner geworden. Verstappen heeft nog altijd een voorsprong, maar nu is dat nog maar 59 punten.

Er zijn nog zeven races te rijden en er zijn ook nog drie sprintraces.

  • NOS
    De WK-stand na Azerbeidzjan
  • NOS
    De stand in het constructeurskampioenschap

Piastri: 'Had na de pitstop meer grip en ben er toen voor gegaan'

Oscar Piastri is de welverdiende winnaar van de Grand Prix van Azerbeidzjan. De Australiër startte dan wel niet vooraan en had het lastig in het begin, maar wist de race langzaam maar zeker richting zijn hand te zetten.

"Ik wilde natuurlijk vanaf het begin vooraan rijden, maar lange tijd had ik niet de juiste snelheid. Na de pitstop had ik ineens extra grip en toen ben ik er voor gegaan", vertelt Piastri na afloop. "Het was hard werken vandaag, dit was een van mijn betere races van mijn carrière."

Red Bull verliest koppositie in constructeurskampioenschap

Door de resultaten van vandaag is Red Bull voor het eerst in ruim twee jaar tijd de koppositie in het constructeurskampioenschap kwijt. Dat neemt McLaren nu over. Verstappen pakt vandaag nog punten, maar dat doet Pérez door de crash dus niet.

Bij Red Bull zullen ze extra balen vandaag

GP Bakoe 51/51 | Bearman en Colapinto in de punten

Het is ook een mooie dag geworden voor de jonge coureurs Oliver Bearman en Franco Colapinto. Zij rijden allebei de punten in.

Bearman wordt tiende, Colapinto achtste.

GP Bakoe 51/51 | Piastri wint in Azerbeidzjan

Deze crash is vervelend voor Pérez en Sainz, maar niet bepaald voor Piastri. De Australiër rijdt in een virtuele safety car-situatie als eerste over de streep. De vorige winst van Piastri in Hongarije kreeg hij nog enigszins cadeau van zijn team, maar deze heeft hij helemaal zelf verdiend. Wat fijn voor hem!

Het is een goede dag voor McLaren, want Norris eindigt uiteindelijk als vierde. Vanaf plek vijftien is hij behoorlijk opgekrabbeld. En Verstappen eindigt op plek vijf, onder Norris. Het had niet beter gekund voor McLaren.

GP Bakoe 50/51 | Crash tussen Sainz en Perez

WOW! Het spektakel zit in de staart. Perez haalt Leclerc in en vervolgens gaat Sainz ook voorbij aan Perez. Op het moment dat de Mexicaan Sainz weer in wil halen gaat het mis. De twee zetten elkaar tegen de muur aan.

De gele vlag en de safety car volgt.

GP Bakoe 49/51 | Verstappen verliest plek zes aan Norris

Oei, oei, oei. Het onwaarschijnlijke is toch gebeurd. Norris begon op plek 15 vandaag, maar weet nu Verstappen twee rondes voor het einde in te halen. Norris pakt op dit moment twee punten meer voor plek zes en nog één voor de snelste raceronde.

GP Bakoe 48/51 | Pérez valt Leclerc aan

Ondertussen valt Sergio Pérez de nummer twee in de race aan, Charles Leclerc. "Ik heb geen achterbanden meer", zegt de Monegask. Dat blijkt. Hij haakt af voor de winst. Het lijkt er toch op dat Piastri deze race gaat winnen en dat Pérez tweede gaat worden.

GP Bakoe 47/51 | Norris komt steeds dichterbij

Norris komt steeds dichterbij Verstappen. Er zijn nog vier rondes te rijden en het verschil is nog maar drie seconden.

Dit gaat heel erg spannend worden tussen deze twee kemphanen.

GP Bakoe 43/51 | Leclerc heel dicht op Piastri

Het wordt ook vooraan heel erg spannend. Oscar Piastri heeft Leclerc echt heel erg in zijn nek hijgen nu. Het verschil is nog maar zeven tienden.

GP Bakoe 43/51 | Norris opent de jacht op Verstappen

Norris heeft de jacht op Verstappen geopend. De Brit rijdt zojuist nog eens de snelste raceronde en komt nu al binnen de acht seconden van Verstappen. Er zijn nog 8 rondes te rijden. Het gaat dus een hele spannende slotfase worden.

Verstappen moet ervoor zorgen dat hij Norris achter zich houdt voor de strijd in het wereldkampioenschap.

GP Bakoe 40/51 | Perez lijkt af te haken voorin

Sergio Pérez lijkt af te haken in de strijd om de zege. De Mexicaan rijdt nu op 2 seconden achterstand van de koploper, Oscar Piastri.

Het lijkt dus niet een weekend met een mooi toetje te worden voor Red Bull.

GP Bakoe 38/51 | Norris naar binnen, rijdt nu achter Verstappen

Lando Norris heeft zijn pitstop gemaakt. Het is een goede pitstop, dat wel. De Brit komt wel achter Verstappen op de baan. Het gat is nu zo'n 15,5 seconden, met nog 13 rondes te gaan. Het is Verstappen aan alles gelegen om Norris nu de rest van de race achter hem te houden.

GP Bakoe 34/51 | Verstappen moet plek afstaan aan Russell

Verstappen is weer een plek kwijt. Hij is aan het vechten met zijn eigen auto, maar vooralsnog niet met zijn tegenstanders. De eerste echte aanval die Russell plaatst is meteen succesvol. Verstappen laat de rijder van Mercedes zo aan hem voorbij gaan.

Verstappen rijdt nu op P7, Norris op P5. Maar Norris moet dus nog naar binnen voor een pitstop.

GP Bakoe 33/51 | Vooraan een mooi gevecht

Om de winst in deze race zien we vooraan een zeer mooi gevecht. Leclerc heeft ondertussen al een paar keer geprobeerd om Piastri aan te vallen, maar de McLaren-coureur weet tot nu toe de aanvallen af te slaan.

Ondertussen heeft Pérez zich weer wat nadrukkelijker voorin gemeld. Wie van de drie staat straks op het hoogste podium?

GP Bakoe 32/51 | Verstappen komt Norris niet voorbij

Verstappen komt Norris nog niet voorbij. Daardoor is George Russell ook steeds dichterbij de Nederlander gekomen. Het wordt spannend zo rond plek 5, 6 en 7. Maar daarbij moet nog wel gezegd worden dat Norris nog naar binnen moet voor een pitstop.

Verstappen in Bakoe

GP Bakoe 28/51 | Een rondje langs de velden

We hebben inmiddels meer dan de helft van de race gehad. De belangrijkste punten op een rij:

  • Piastri rijdt op kop, voor Leclerc en Pérez. Ze maken alle drie kans op de eindzege
  • Verstappen is in gevecht met Norris, maar komt de Brit nog niet voorbij. Dit omdat Albon vlak voor Norris rijdt
  • Williams doet het ook in de race voorlopig uitstekend. Albon rijdt op P5, Colapinto op P10.
  • Lewis Hamilton komt vooralsnog niet verder dan P14.

GP Bakoe 25/51 | Verstappen klaagt over zijn remmen

Verstappen klaagt over de boardradio over een remprobleem. Dat zou toch heel erg vervelend zijn in een weekend waarin de Nederlander punten had moeten uitlopen op Lando Norris.

We gaan zien hoeveel problemen de remmen hem gaan geven.

GP Bakoe 24/51 | Verstappen kan nu Norris voorbij

Verstappen rijdt nu op plek zeven in deze race, maar komt beetje bij beetje dichterbij Lando Norris. Verstappen heeft de versere banden en het voordeel van DRS, dus het zal wel niet lang meer duren voordat de Nederlander de Brit kan passeren.

GP Bakoe 22/51 | Drie man vechten om de winst

We hebben nu drie man die vechten om de winst in deze race. Piastri rijdt dus op kop, voor Leclerc en Pérez. Als Pérez deze race zou kunnen winnen, zou dat ook heel erg fijn zijn voor Red Bull na slechte weken.

Het wordt in ieder geval spannend vandaag.

Piastri voor Leclerc en Pérez

GP Bakoe 20/51 | Piastri neemt leiding over in de wedstrijd

Daar is het eerste echte spektakel! Oscar Piastri zet de aanval in op Charles Leclerc en de McLaren-coureur weet al in zijn eerste mogelijkheid te slagen. Piastri neemt zo de leiding over in de wedstrijd.

Leclerc zit nu op plek twee, maar moet zelfs oppassen voor Sergio Pérez. Wat is er aan de hand met Leclerc?

Oscar Piastri

GP Bakoe 17/51 | Einde wedstrijd voor Tsunoda

Yuki Tsunoda stopt ermee vandaag. De Japanner is de problemen na de botsing met Stroll niet meer te boven gekomen. Daardoor zijn er nu nog 19 coureurs over in Bakoe.

Dat in een race waar nog opvallend weinig incidenten zijn. Dat is toch anders dan we het hele weekend hebben gezien. In de vrije trainingen werd er regelmatig een muur geraakt.

GP Bakoe 15/51 | Pérez en Norris in gevecht

Lando Norris is inmiddels flink opgeklommen, zijn auto blijkt wederom heel erg snel. Hij rijdt nu op P5, net voor Sergio Pérez op zes. Norris krijgt de opdracht om Pérez achter hem te houden tot Piastri uit de pitstraat komt.

Dat lukt overigens maar net, waardoor Pérez nu klem zit tussen twee McLaren-coureurs.

GP Bakoe 13/51 | Verstappen gaat als eerste naar binnen

Max Verstappen gaat als eerste van de top vijf naar binnen voor een pitstop. Het is niet de zachte band die erop wordt gezet, maar de harde.

Het is ook niet een hele snelle pitstop, 3.1 seconden. Wat gaat deze snelle pitstop voor gevolgen hebben? En wie volgt er zo?

Max Verstappen

GP Bakoe 11/51 | Een pitstop, dus nog even doorrijden

De meeste coureurs zijn vandaag op de medium-band gestart in Bakoe. Maar enkele coureurs, onder wie Lando Norris, is gestart op de harde band. Zij proberen dus nog even door te rijden en straks te switchen naar de zachte of harde band.

De verwachting is dat de meeste coureurs voor één pitstop gaan vandaag.

GP Bakoe 8/51 | Leclerc loopt uit, Verstappen in dubio

Na acht rondes zien we dat Charles Leclerc zijn voorsprong ten opzichte van Oscar Piastri aan het uitbreiden is, nu naar 2.4 seconden. Vooralsnog doet de Monegask het dus goed. Max Verstappen zit in dubio. Hij wil graag doorstoten naar P4, maar mag van zijn team nog niet alles geven. Dat terwijl George Russel op P6 in de nek hijgt van de Nederlander.

GP Bakoe 4/51 | Rondje langs de velden na de eerste rondes

Even een update van de belangrijkste ontwikkelingen sinds de start in Bakoe:

  • Verstappen heeft meteen een plek gewonnen ten koste van Russell
  • Leclerc kent een goede start, maar heeft Piastri op zijn hielen
  • Norris pakt in de openingsfase meteen vier plekken
  • 'Nieuwelingen' Colapinto en Bearman voorlopig in de top tien
  • Hamilton al op P15 na start uit pitstraat

GP Bakoe 2/51 | Stroll heeft een lekke band

Voor Lance Stroll is de start een stuk minder goed. De Aston Martin-coureur loopt een lekke band op na een botsing met Yuki Tsunoda en zakt meteen weg bij de top tien. Hij moet de pits in om de band te laten vervangen.

Dat vindt Lando Norris alleen maar fijn. Van plek vijftien is hij al vandaan, hij staat nu op plek twaalf.

GP Bakoe 1/51 | Max Verstappen is goed begonnen

Verstappen is goed begonnen aan de race in Bakoe. De Nederlander heeft bij de start meteen George Russell te pakken en schuift op naar P5. Nu zit de Red Bull-coureur ook al op de staart bij Carlos Sainz. Dat is in ieder geval een veelbelovend begin.

De start in Bakoe

GP Bakoe 1/51 | De lichten zijn gedoofd, we zijn van start in Azerbeidzjan

We zijn begonnen in Bakoe! De lichten zijn gedoofd. We gaan vanaf nu zien hoe Verstappen, Pérez, Norris en Leclerc zich gaan houden in deze race.

Leclerc maakt zich klaar voor de race

Charles Leclerc maakt zich klaar

Charles Leclerc maakt zich op voor zijn race. Gaat hij het eindelijk voor elkaar krijgen om vanaf P1 naar de winst te rijden?

En dit is de startopstelling voor zometeen

Hoe gaan we zo beginnen? Ocon en Hamilton starten dus vanuit de pitstraat en Lando Norris vanaf P15.

De startgrid in Bakoe

De 150ste race voor Esteban Ocon

Een feestdag voor Esteban Ocon, hij rijdt vandaag zijn 150ste F1-race in zijn carrière. Toch krijgt deze feestelijke dag geen leuk begin, want Esteban Ocon start vanuit de pitstraat. Dit omdat er ook aan zijn auto is gewerkt buiten de toegestane tijden.

Hoe ziet het circuit eruit? Van kilometers rechtdoor naar een steegje bij een kasteel

Het circuit in Bakoe is er een van uitersten. Het rechte stuk van start-finish is meer dan twee kilometer lang. De eerste sector is een afwisseling van rechte stukken en 90 graden-bochten.

In de tweede sector wordt het ineens erg krap. Het hoogtepunt van de baan is bocht 8, waar coureurs linksaf slaan en een soort steegje inrijden bij het oude, middeleeuwse centrum van de stad.

De derde sector is sneller, maar kent nog een aantal verraderlijke bochten.

Gemengde gevoelens bij Williams

Euforie en chagrijn. Het was zaterdagmiddag allebei te vinden bij Williams. Terwijl de jonge Argentijn Franco Colapinto in zijn tweede grand prix verraste met de negende startplek, zorgde teamgenoot Alex Albon voor het meest curieuze moment van het weekeinde.

Albon reed in de laatste kwalificatiesessie uit de pits terwijl een koelventilator nog op zijn auto zat. Een knullig moment. "Het gebeurt", zegt Albon. Hij start straks als tiende. "Was het niet gebeurd, had ik misschien één of twee plaatsen kunnen klimmen. We moeten vooral onderzoeken hoe het kon gebeuren en zorgen dat het ons niet nog een keertje overkomt."

Colapinto staat de media juist met een brede glimlach te woord. "Q3 halen is een moment waar iedere coureur van droomt. Ik had het niet verwacht, maar voelde me elke sessie comfortabeler in de auto."

Extra knap aan Colapinto's negende plek: hij reed nog nooit eerder in Bakoe op het moeilijke stratencircuit. "Ik ben blij dat we er het maximale uit hebben gehaald."

Meer stoeltjes op het circuit, maar voor wie?

Om aan de toegenomen vraag naar tickets te voldoen, heeft Azerbeidzjaanse organisatie het aantal stoeltjes op de tribunes dit jaar met 35 procent verhoogd, liet promotor Arzu Huseynova enthousiast weten.

Maar welke vraag daarmee wordt bedoeld? Een half uurtje voor de start van de race is de hoofdtribune slechts voor pakweg een kwart gevuld.

Lege stoeltjes in Azerbeidzjan

Azerbeidzjaanse voetbalgeschiedenis en de bal die wel (of niet) over de lijn was

Van het oude stadscentrum van Bakoe is het twee metrostations reizen naar het standbeeld van een scheidsrechter. Maar niet zomaar een scheidsrechter: Tofik Bahramov, misschien wel de meest invloedrijke Azerbeidzjaan in de internationale voetbalgeschiedenis.

Het standbeeld voor Tofik Bahramov

Wembley, 1966. De WK-finale tussen Engeland en West-Duitsland. Geoff Hurst raakt in de verlenging de onderkant van de lat. De bal schiet omlaag en ploft achter de doellijn neer. Tenminste, dat is het oordeel van grensrechter Bahramov. Het doelpunt telt, Engeland pakt de wereldtitel.

Maar of de bal daadwerkelijk over de lijn was? Het is door de jaren heen uitgegroeid tot een van de meest intrigerende vraagstukken in de voetbalgeschiedenis.

Bahramov overleed in 1993, daarna werd het stadion in de stad naar hem vernoemd en het standbeeld geplaatst. Het is de thuisbasis van FK Qarabag, dat eind oktober Ajax ontvangt in de Europa League.

Hamilton evenaart Räikkönen met 349ste race

Lewis Hamilton rijdt vanmiddag zijn 349ste grand prix. Daarmee evenaart hij Kimi Räikkönen op de tweede plek van de ranglijst van coureurs met de meeste GP's op hun naam.

Fernando Alonso is de recordhouder. De Spanjaard - 43 jaar intussen, maar van een afscheid wil hij niks weten - rijdt in Bakoe zijn 394ste grand prix. Alonso heeft een contract bij Aston Martin tot en met 2026. Wat hij daarna gaat doen? "Racen. En in de jaren daarna? Ook racen. In de Formule 1 of in een andere klasse."

Alle drie op het podium

Opvallend bij de statistiek van het aantal GP's: bij zijn debuutrace in de Formule 1 in 2007 (Australië) stond Hamilton als nummer drie op het podium achter Räikkönen en Alonso.

GP Australië in 2007: Räikkönen wint voor Alonso en Hamilton

Hier moet het dan mee gebeuren vandaag

Met deze auto moet het dan gaan gebeuren vandaag. Het is te hopen voor Verstappen dat er nog wat banden onder komen en dat de afstelling vandaag wel goed is. Wanneer dat laatste het geval is, zou de Nederlander nog best eens competitief kunnen zijn.

De auto van Verstappen

Laatste aanpassingen hadden averechts effect voor Verstappen

Max Verstappen na de kwalificatie in Bakoe

Soms maakt een aanpassing de auto beter, soms ook niet. Het tweede was het geval voor Red Bull Racing in de kwalificatie van zaterdag. Na de derde training had het team de auto van Verstappen iets anders afgesteld, maar dat had een averechts effect. Hij strandde op de zesde plek.

"De auto werd heel onvoorspelbaar en begon alle kanten op te stuiteren. Voor een hobbelig stratencircuit waren onze aanpassingen te extreem. Liever had ik het gewoon teruggezet, maar dat kon niet meer."

Niet langer een monster

Aan de andere kant: Verstappen vindt zijn auto niet langer een monster, de term die hij gebruikte na het slechte weekeinde in Monza eerder deze maand. "We hebben de balans beter op orde, maar met de laatste aanpassingen ging het helaas de verkeerde kant op."

Waarom is de balans in een Formule 1-auto zo belangrijk? In onderstaand artikel leggen analist Jeroen Bleekemolen en Red Bull-hoofdengineer Paul Monaghan het uit:

Opnieuw een andere winnaar?

De laatste vier grand prixs zijn gewonnen door vier verschillende coureurs: Oscar Piastri (GP Hongarije), Lewis Hamilton (GP België), Lando Norris (GP Nederland) en Charles Leclerc (GP Italië).

De laatste keer dat vijf verschillende coureurs vijf opeenvolgende GP's wonnen was tussen november 2012 en april 2013. De laatste keer dat het binnen één seizoen gebeurde, was tussen maart en juni 2012.

Toen wonnen zelfs zeven verschillende coureurs achter elkaar: Jenson Button, Fernando Alonso, Nico Rosberg, Sebastian Vettel, Pastor Maldonado, Mark Webber en Lewis Hamilton.

Kleine voorsprong Red Bull Racing, maar Norris heeft een probleem

Voor het eerst sinds mei 2022 zou Red Bull Racing is de leiding in het constructeursklassement van de Formule 1 kunnen gaan verliezen. De voorsprong op McLaren is geslonken tot acht punten en ook Ferrari is niet ver weg (39 punten).

De ontwikkeling in de WK-stand bij de constructeurs

Maar McLaren heeft een probleem nadat Lando Norris er niet in was geslaagd de eerste kwalificatiesessie te overleven. Hij start als vijftiende en moet een dijk van een inhaalrace rijden om niet te veel te verliezen op Max Verstappen in de WK-stand. Daarin staat Norris tweede, op 62 punten.

Verstappen ziet Norris nog wel opklimmen. "Het is niet dat hij geen snelheid had. Ik verwacht dat hij nog wel dik in de punten kan eindigen."

Norris weet niet wat hij moet verwachten. "Ik moet racen. Proberen de auto's voor me in te halen, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. We zullen een goede strategie moeten bedenken omdat het zo lastig is. Ik moet er het beste van hopen, maar ik verwacht niet dat er iets magisch kan gebeuren."

De ontwikkeling in de WK-stand

De prachtige plaatjes van Bakoe

Oké, we zullen je de prachtige plaatsjes van Bakoe ook niet onthouden.

  • NOS/Joost Smedema
    Stroll in Bakoe
  • NOS
    Lance Stroll in Bakoe
  • NOS/Joost Smedema
    McLaren in Bakoe
  • Reuters
    Verstappen in Baku tijdens de kwalificatie
  • Reuters
    Oliver Bearman
  • NOS/Joost Smedema
    Bakoe is toch enorm fotogeniek
  • EPA
    Verstappen in Bakoe
  • Reuters

Azerbeidzjan wil zichzelf met Formule 1 op de kaart zetten, maar laat niet alles zien

Het is een prachtig gezicht. Het oude stadscentrum van Bakoe. De coureurs rijden langs prachtige middeleeuwse stadsmuren, paleizen en grote gebouwen en dat wordt dan ook prachtig in beeld gebracht. Maar het circuit ligt ook in een gebied dat is omgeven door oorlog.

Alleen wordt die schaduwzijde niet belicht in het land waar sinds 1988 een oorlog woedt. Inzet van die oorlog is de regio Nagorno-Karabach. In de Sovjettijd was de provincie onderdeel van de Azerbeidzjaanse Socialistische Sovjetrepubliek, hoewel de bevolking overwegend bestond uit Armeniërs.

Na hevige gevechten met duizenden burgerdoden kreeg Armenië de regio in 1993 in handen. Een vredesverklaring werd nooit getekend, het geweld laaide geregeld op. In september 2023 nam Azerbeidzjan met een militair offensief de controle over het gebied over. Het merendeel van Armeense bevolking ontvluchtte Nagorno-Karabach uit angst voor etnische zuiveringen.

Vragen over die oorlog en de gevolgen daarvan voor de Formule 1 worden niet op prijs gesteld en niet beantwoord door Huseynova. De oorlog is politiek en daar wil de organisatie ver vandaan blijven.

Zware opgave voor Leclerc vandaag in Bakoe

Charles Leclerc was zaterdag in zijn nopjes met zijn poleposition in Bakoe, maar eigenlijk zegt dat helemaal niks in Azerbeidzjan. Leclerc wist namelijk de voorgaande drie jaar vanaf pole te starten in het stratencircuit, maar winnen deed hij nooit.

"Ik heb hier veel op pole gestaan, maar ik had niet altijd de auto om ook te winnen. In 2022 hadden we dat wel, maar toen ontplofte mijn motor. Hopelijk lukt het nu eindelijk eens. Over het algemeen hebben we wel een sterke raceauto dit seizoen."

Er zijn pas twee coureurs geweest die in Bakoe wisten te winnen terwijl ze vanaf pole waren gestart. Dat zijn Nico Rosberg in 2016 en Valtteri Bottas in 2019.

Formule 2: Verschoor wint, zware crash bij de start

Richard Verschoor heeft de race in de Formule 2 gewonnen. De Nederlandse coureur begon vanaf pole en wist die plek ook te verzilveren in Bakoe.

De race in Azerbeidzjan werd ontsierd door een enorme crash bij de start. De coureur Kush Maini kwam niet weg en meerdere coureurs klapten vervolgens achterop de Indiase coureur. Na de herstart was Verschoor goed weg. De Nederlander moest tijdens de race de koppositie nog wel één keer afstaan, maar wist door een goede pitstop de leiding weer te pakken.

Uiteindelijk wist Verschoor in een slotronde achter de safety car de winst veilig te stellen.

Zeven races, zes winnaars

Het Heydar Aliyev Cultural Center in Bakoe

Voor de achtste keer rijden de Formule 1-coureurs door de straten van Bakoe. De eerste zeven races leverden zes verschillende winnaars op: Nico Rosberg, Daniel Ricciardo, Lewis Hamilton, Valtteri Bottas, Sergio Pérez en Max Verstappen.

Pérez is de enige die de grand prix aan de Kaspische Zee twee keer wist te winnen.

Onvoorspelbaar seizoen

Zeven races en zes verschillende winnaars, waar hebben we dat nog meer gezien?

Het is ook van toepassing op de laatste zeven GP's van dit jaar. Lewis Hamilton is de enige die sinds Grand Prix van Spanje twee races wist te winnen.

Gasly gediskwalificeerd en start achteraan, Hamilton start uit de pits

Lando Norris is zonder een meter te rijden al dichter bij Max Verstappen gekomen. Pierre Gasly en Lewis Hamilton kwalificeerden zich beter als de Brit, maar starten om verschillende redenen nu achter Norris in de Grand Prix van Azerbeidzjan.

Gasly kwalificeerde zich als dertiende, maar werd na afloop van de kwalificatie gediskwalificeerd. Volgens de FIA was er een probleem met de brandstofmassa in zijn auto. De Fransman start daardoor nu helemaal achteraan in Bakoe.

Voor Hamilton geldt dat hij moet starten vanuit de pitstraat. De zevenvoudig wereldkampioen heeft een deel zijn motor vervangen voorafgaand aan de race en dat gebeurde buiten de tijden waarop dat mag.

"Nadat we eerder dit seizoen in Australië een motor werd afgeschreven, wisten we dat we op een gegeven een nieuwe zouden moeten introduceren. Wij hebben ervoor gekozen om dit vandaag te doen", meldt zijn team.

Norris start nu dus vanaf P15, in plaats van P17.

Welkom!

Welkom in dit blog, welkom in Bakoe!

Om 13.00 uur is het zover, dan wordt de GP van Azerbeidzjan verreden. Max Verstappen en Lando Norris zullen weer strijden om de WK-punten, maar de Nederlander start met een enorm voordeel. Norris verprutste namelijk de kwalificatie en kwalificeerde zich als zeventiende. Maar door een diskwalificatie en een start van Hamilton vanuit de pits, begint de Brit vanaf P15.

"Maar ik verwacht dat hij nog wel naar boven klimt", zei Verstappen zaterdag al.

Of dat ook gaat gebeuren, lees je in dit blog. Daarnaast is er om 18.10 uur een samenvatting van de race op NPO 1.