Nieuwsuur
ANP

Binnenlandse seksuele uitbuiting is in Nederland de meest voorkomende vorm van mensenhandel: per jaar zijn er bijna drieduizend slachtoffers. Nederlandse meisjes vormen een grote groep slachtoffers: ruim dertienhonderd meisjes worden slachtoffer.

Zij komen echter het minst in beeld. En krijgen dus niet de bescherming die zij nodig hebben. "Er is dus een heel grote groep die we niet zien, die niet de hulp krijgt die nodig is. Zij gaan met trauma's het leven in", zegt de Nationaal Rapporteur Corinne Dettmeijer.

Betrouwbaar

Dettmeijer kwam vandaag met de Slachtoffermonitor Mensenhandel en Seksueel Geweld tegen Kinderen. Daaruit blijkt dat jaarlijks zo'n 6250 mensen in Nederland slachtoffer zijn van mensenhandel in het algemeen. "Maar ook een loverboy is gewoon een mensenhandelaar", zegt Dettmeijer.

Het is de eerste keer dat de nationaal rapporteur met een schatting komt. Eerder werd gerekend met het aantal geregistreerde meldingen van mensenhandel. Het geschatte aantal slachtoffers is bijna zes keer zo groot als het aantal officiële meldingen.

Dettmeijer spreekt van een betrouwbare schatting. De meldingen van vijf belangrijke instanties, waaronder de politie en jeugdzorg, zijn samengevoegd. Het onderzoek is uitgevoerd door drie Nederlandse wetenschappers, die daarvoor geld van de Verenigde Naties kregen.

Minderjarige meisjes vaker slachtoffer van seksuele uitbuiting dan gedacht

Volgens Dettmeijer blijft een steeds groter deel van mensenhandel buiten beeld. Seksuele uitbuiting vindt steeds vaker plaats in minder zichtbare sectoren, zoals thuisprostitutie en escort. "De overheid moet zich daarvan bewust zijn en ook een focus hebben op andere plaatsen."

Ze zegt dat bovendien veel slachtoffers zichzelf niet als slachtoffer zien. "Als het om loverboys gaat zie je vaak dat de meiden verliefd zijn, of bang worden gemaakt, bijvoorbeeld met bedreiging van familieleden."

Campagne

Het Centrum tegen Kinderhandel en Mensenhandel begint vandaag met een campagne tegen mensenhandel op scholen en sociale media. Doel van de campagne is om meer aandacht te vragen voor mensenhandel.

Dettmeijer: "Het is belangrijk dat mensen het durven te vertellen, maar nog belangrijker dat mensenhandel leidt tot een melding bij hulpverleners of politie. Alleen dan kunnen we goede schattingen blijven maken en mensenhandel tegengaan."

STER reclame