KLM-topman Pieter Elbers
Aangepast

KLM-topman Elbers wil dat Schiphol blijft groeien, maar dat stuit op veel verzet

KLM-topman Pieter Elbers wil dat Schiphol ook na 2020 de ruimte krijgt om te groeien. Dat zegt hij in een interview met Nieuwsuur. Maar hoe groot die groei precies moet zijn, wil Elbers niet zeggen. "Ik ga me niet vastleggen op getallen."

Het huidige plafond is 500.000 vliegbewegingen per jaar tot 2020, maar dat wordt waarschijnlijk volgend jaar al gehaald. Volgens Schiphol is er nog aantoonbaar groei mogelijk, omdat de luchthaven nu ruim onder de afgesproken van geluidsbelasting blijft.

Dat is volgens de luchthaven te danken aan vliegtuigmaatschappijen die stillere toestellen inzetten. Ook KLM draagt zijn steentje bij, zegt Elbers. Hij reisde deze week naar Seattle om de nieuwe Boeing 777 op te halen uit de fabriek. En dat toestel is volgens hem een stuk stiller.

"De Boeing 777 vliegt al een aantal jaar, maar wordt nog ieder jaar verbeterd. Bij ons vervangt het toestel straks de huidige 747. Qua uitstoot van geluid is het een enorme stap vooruit. Dat stelt ons in staat om te groeien."

'Conclusies Schiphol te voorbarig'

Elbers (47) werkt al bijna 25 jaar bij KLM en staat nu drie jaar aan het roer van de luchtvaartmaatschappij. Onder zijn leiding kwam KLM door kostenbesparingen en de lage olieprijs uit de rode cijfers. Nu wil hij doorgroeien. "Wat goed is voor KLM, is goed voor Schiphol en ook voor Nederland."

Maar daar is niet iedereen het mee eens. De groeiplannen van Schiphol en KLM stuiten op verzet in de Tweede Kamer. Staatssecretaris Sharon Dijksma vindt de conclusie van de luchthaven dat groei mogelijk moet zijn te voorbarig.

Ook omwonenden en milieuorganisaties zijn bezorgd. Zij hebben geen vertrouwen in de gepresenteerde nieuwe berekeningen. Volgens bewonersvertegenwoordiger Kees van Ojik toont het juist aan dat er weinig groei mogelijk is.

Of er nou een vliegtuig met 80 of 70 decibel overkomt, de overlast is hetzelfde.

Sijas Akkerman, Omgevingsraad Schiphol

Sijas Akkerman, die namens de milieuorganisaties in de Omgevingsraad Schiphol zit, noemt 500.000 vliegbewegingen per jaar een harde grens. "Daarbinnen kan KLM groeien, dat is ook belangrijk voor de Nederlandse economie. Maar 500.000 vluchten is genoeg."

Hij is niet onder de indruk van de verbeteringen die worden doorgevoerd. "Vliegtuigen worden elk jaar ongeveer 1 procent stiller, maar voor de overlast maakt dat geen verschil. Of er nou een vliegtuig met 80 of 70 decibel overkomt, de overlast is hetzelfde."

Omwonenden zitten dan ook niet op meer groei te wachten, zegt Akkerman. "De provincie Noord-Holland heeft onderzoek gedaan onder inwoners. Die zetten een gezonde leefomgeving echt op nummer één en de groei van Schiphol helemaal onderaan."

Twee toestellen van KLM op Schiphol

Schiphol ontvangt als 'hub' veel intercontinentale vluchten en overstappers - de reizigers waar KLM haar geld mee verdient. Wat Elbers betreft wordt daar meer op ingezet, zoals ook in 2008 is afgesproken in het Aldersakkoord over de ontwikkeling van Schiphol.

De luchtvaartmaatschappij heeft te maken met zware concurrentie: van prijsvechters als EasyJet en Ryanair op de korte afstanden en van luchtvaartmaatschappijen uit de Golfregio op de intercontinentale markt.

De KLM-topman probeert die concurrentie te bevechten en kosten te besparen. Op lange vluchten wordt sinds vorig jaar met een personeelslid minder gevlogen. Tot onvrede van het cabinepersoneel, dat twee weken geleden een staking hield.

Hardere acties

"Het was weliswaar een uur, maar het had een ontregelend effect", zegt Reinier Castelein van vakbond De Unie. "Ondertussen lopen de spanningen verder op." Hij vindt het hoog tijd dat Elbers luistert naar zijn personeel.

De vakbonden FNV Cabine en VNC hadden KLM een ultimatum gesteld om de maatregel terug te draaien. Omdat de KLM daar niet op ingegaan is, hebben de bonden vanaf zondag hardere acties aangekondigd.

Castelein denkt wel dat het personeel vertrouwen heeft in Elbers als topman. "Hij heeft scherpe keuzes gemaakt en de tent rechtop gezet. Maar vervolgens moet je opletten dat je daar niet een stapje te ver in gaat. Het wordt tijd dat Elbers zich dat gaat realiseren."

KLM-topman Elbers wil dat Schiphol blijft groeien, maar dat stuit op veel verzet

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl