Annephine van Uchelen
Annephine van Uchelen
Het museum Singer Laren heeft een omvangrijke schenking én de financiële middelen gekregen voor een nieuwe museumvleugel. De gift omvat de gehele privécollectie kunstwerken van Els en Jaap Blokker: de Collectie Nardinc. Volgende week openen vijf nieuwe zalen met de werken. Het echtpaar woonde veertig jaar lang tussen hun schilderijen.
Van beide verzamelaars hangt een portret bij de ingang van de nieuwe Nardincvleugel. Jaap werd geschilderd door Piet van den Boog en Els is vastgelegd door topfotograaf Erwin Olaf. Stralend kijkt ze de museumbezoeker aan. "Het emotioneerde me toen ik ons zo naast elkaar zag hangen," vertelt weduwe Els Blokker-Verwer (1947) in gesprek met Nieuwsuur.
Interviews geeft ze nooit, maar nu haar levenswerk wordt gepresenteerd maakt ze een uitzondering.
"Dit is echt een collectie van ons samen, met liefde en toewijding in veertig jaar bij elkaar gebracht. Ik keek altijd of een schilderij mij raakte en mijn man keek meer of het paste in de collectie. Hij had deze schenking een goed initiatief gevonden." Plannen voor een privémuseum waren al eerder van de baan en andere toekomstdromen strandden toen Jaap Blokker in 2011 overleed.
'Huize Nardinclant'
Collectie Nardinc is genoemd naar hun eerdere Larense woning 'Huize Nardinclant', waar het echtpaar begon met verzamelen. Het gaat om totaal 117 werken van 41 verschillende Nederlandse topkunstenaars van rond 1900, allemaal modernisten. De grote favoriet van het echtpaar was Jan Sluijters, met ruim veertig schilderijen de kern van de collectie. "Hij woonde in Villa Vita Nuova aan de Hilversumseweg in Laren, die nog steeds bestaat," vertelt Blokker.
Vanuit de villa schilderde Sluijters zijn uitzicht 'Larens landschap met fietsers'. Het is een zonovergoten werk met felgekleurde stippen en vlakken waar drie fietsers ontspannen doorheen rijden. Nu heel gewoon, maar toen waren fietsen iets nieuws. Anno 2022 doorkruist de afslag van de A1 Sluijters lieflijke landschap van toen.
Ook telt de collectie werk van onder meer Kees van Dongen, Leo Gestel, Jan en Charley Toorop. De schilderijen hangen per thema op zaal. Variërend van 'naakten' en 'portretten' tot simpelweg 'feest'.
(Tekst loopt onder de foto's door)
"Een feest van herkenning', noemt Blokker het enthousiast. Ze weet nog precies waar thuis alles hing. "De Kees Maks hing in het trapgat." Op een foto van Blokkers voormalige entreehal is te zien hoe Maks Spaanse danseres de bewoners op de overloop vrolijk tegemoet danste. Links een statig zelfportret van Carel Willink met zijn vrouw en achter de trap hangt Jo Kosters ernstige 'Meisje met zonnehoed'.
In de museumzaal met weelderige naakten vertelt Blokker dat die schilderijen allemaal op de slaapafdeling hingen. "We hielden ze expres uit het zicht om ons bezoek niet te shockeren. Omdat hier meer ruimte is, komen alle schilderijen veel mooier uit dan bij mij thuis."
Toen conservator Roby Boes, speciaal aangesteld voor het beheer van de Collectie Nardinc, zo'n drie jaar geleden bij Els Blokker thuiskwam viel haar mond open. "Is dit echt?", dacht ik. De hoeveelheid was enorm! Bovendien zitten er ook mooie, maar minder bekende namen tussen als Mommie Schwarz en de vrouwelijke kunstenaars Jo Koster en Else Berg."
Met haar schenking treedt Blokker in de voetsporen van kunstverzamelaar Anna Singer, die in 1956 met haar privécollectie het Singermuseum stichtte. In Singers voormalige woonhuis houdt tegenwoordig de huidige directie kantoor.
Directeur Jan Rudolph de Lorm: "Er is opnieuw een Larense vrouw met een verzameling die het mogelijk maakt dat we een belangrijke bloeiperiode in de Nederlandse kunst kunnen laten zien. We verbinden het Nederlandse impressionisme van de Singers met het Nederlandse modernisme verzameld door Els en Jaap Blokker. En dan ook nog eens op de plek waar het meestal gemaakt is: in kunstenaarskolonie Laren. Dit is nergens in Nederland te zien."
Prinses Beatrix
In 2015 schonk de vrouwelijke verzamelaar Renée Smithuis, adviseur van het echtpaar Blokker, ook al haar belangrijke privécollectie met Hollands expressionisme aan het museum. Dat de opening van de Nardincvleugel op 8 maart is, Internationale Vrouwendag, lijkt dan ook geen toeval. Met als kroon op het werk de opening door Prinses Beatrix, eveneens vrouwelijke kunstenaar en verzamelaar.
Blokker: "Ik ben blij dat de verzameling bij elkaar blijft. Dit was onze keuze. Ik word er gelukkig van dat ik de schilderijen nu kan delen met andere mensen."
De tentoonstelling 'Sluijters en de modernen. Collectie Nardinc' is vanaf 9 maart t/m 28 augustus te zien in Singer Laren.