'Rusland plaatste 80.000 berichten op Facebook over verkiezingen VS'
Er zijn de afgelopen twee jaar ongeveer 80.000 berichten vanuit Rusland op Facebook geplaatst, met als doel om de Amerikaanse presidentsverkiezingen te beïnvloeden. Het internetbedrijf zegt dat zo'n 126 miljoen Amerikanen de Russische berichten mogelijk hebben gezien.
De cijfers komen uit een schriftelijke verklaring van Facebook bedoeld voor het Congres, die persbureau Reuters heeft ingezien. Facebook moet zich deze week, net als een aantal andere techbedrijven, verantwoorden voor commissies van het Amerikaanse Congres die onderzoek doen naar Russische inmenging in de verkiezingen.
Begin vorige maand maakte Facebook al bekend dat er zo'n 3000 Russische advertenties waren geplaatst in de aanloop naar de presidentsverkiezingen.
Google maakt advertentiedatabase
Ook Twitter en Alphabet, het moederbedrijf van Google, hebben onderzoek gedaan naar Russische inmenging. Twitter heeft ruim 2700 accounts ontdekt die zijn gelinkt aan Rusland. Die profielen zijn verwijderd en doorgegeven aan de Amerikaanse onderzoekers.
Alphabet heeft voor 4700 dollar aan advertentie-uitgaven uit Rusland ontvangen in de periode rond de presidentsverkiezingen. Het bedrijf gaat een database opbouwen die bestaat uit verkiezingsadvertenties om eventueel misbruik beter te kunnen monitoren.
Bestuurders van de drie internetbedrijven worden deze week gehoord door drie commissies van het Congres. Ze moeten onder meer getuigen over Russische pogingen om nepnieuws te verspreiden rond de verkiezingen.
- Senaat VS wil Facebook, Google en Twitter horen in onderzoek Rusland
- Senaatscommissie VS ontevreden met verklaring Twitter over Rusland
- Facebook geeft inhoud Russische advertenties ook aan Congres VS
- Hoe sociale media verstrikt raakten in verkiezingen
- 'Rusland bemoeide zich ook via Google met Amerikaanse verkiezingen'