Google
NOS Nieuws

'Rusland bemoeide zich ook via Google met Amerikaanse verkiezingen'

De olievlek van Russische beïnvloeding van de afgelopen Amerikaanse presidentsverkiezingen besmeurt een steeds groter deel van Silicon Valley. Na advertenties op Facebook en nepprofielen op Twitter, lijken ook verschillende digitale platforms van Google te zijn misbruikt door een nog onbekende Russische partij.

Ingewijden van Google zeggen tegen The Washington Post dat voor tienduizenden dollars advertenties zijn gekocht door Russen, met als doel misleidende informatie te verspreiden via onder meer de zoekmachine van Google, YouTube, Gmail en advertentieplatform DoubleClick. Google, het grootste online-advertentiebedrijf ter wereld, wil zelf niet reageren tegen de krant.

Beïnvloeding grootschaliger

Met deze nieuwe ontdekking wordt de schaal van de mogelijke Russische beïnvloeding alleen maar groter. Eerder werd bekend dat een Russisch bedrijf duizenden advertenties verspreid heeft via Facebook. Naar schatting van Facebook zelf hebben zo'n 10 miljoen Amerikanen de Russische advertenties - gericht op wapenliefhebbers en tegenstanders van minderheidsgroeperingen - gezien.

Via Twitter waren grofweg tweehonderd valse profielen actief van Russische makelij, die nepnieuws en onwelgevallige informatie over presidentskandidaat Hillary Clinton verspreidden. Twitter heeft die accounts geblokkeerd.

Verband met Twitter

Twitter speelde ook een rol in de ontdekking van de Russische beïnvloeding via Google, zeggen betrokken Google-medewerkers. Naar verluidt ontdekte Google de beïnvloeding door Russische accounts te koppelen aan accounts op hun eigen platforms. Het is niet duidelijk of dat om dezelfde profielen gaat die Twitter zelf heeft geblokkeerd. Over het bereik van de Russische advertenties via Google is ook nog niets bekend.

Google, Facebook en Twitter zijn alle drie uitgenodigd door de Amerikaanse Senaatscommissie die onderzoekt in hoeverre de Russen de Amerikaanse verkiezingen hebben beïnvloed. Google heeft nog niet gezegd of het ingaat op dat verzoek. Twitter heeft ook al met de commissie gesproken achter gesloten deuren.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl