Jan Hess

Met bijna vier maanden vertraging is het beroemdste containerschip ter wereld, de Ever Given, vanochtend vroeg dan toch aangekomen in de haven van Rotterdam. Het schip blokkeerde in maart dagenlang het Suezkanaal in Egypte, de belangrijke scheepvaartroute tussen Azië en Europa.

Na veel juridisch geharrewar mocht het schip onlangs pas weer doorvaren naar de originele bestemming Rotterdam. Aan boord van de Ever Given zijn volgens het Havenbedrijf Rotterdam zo'n 14.000 containers met goederen, deels voor de Nederlandse markt.

Schoolagenda's

Evelijn Leemreis, eigenaar van uitgeverij Backtobasix, wacht op een container vol schoolagenda's; 71.145 stuks. "Ik heb een dubbel gevoel. Ik ben blij dat het schip nu binnenkomt, maar ik kan waarschijnlijk alleen nog maar een klein deel van de partij verkopen." Ze schat de schade op 'een paar ton'.

Schoolagenda's van de uitgeverij Backtobasix

Die schade lijkt nergens te verhalen. "Als de lading niet was aangekomen, dan had ik alles teruggekregen van de verzekering." Ze zou de rederij of de eigenaar van het schip aansprakelijk kunnen stellen, maar advocaten hebben dat haar afgeraden. "De boeking is gemaakt in Hongkong, een advocaat kost daar 600 dollar per uur. Dat heeft geen zin."

Motoren

Op de Ever Given staan ook meer dan duizend motorfietsen, waar klanten met smart op wachten. Joost Goedhart van Goedhart Motoren in Bodegraven kan niet wachten tot hun containers worden afgeleverd. "Heel fijn, natuurlijk ook voor onze klanten. Er zijn klanten die al sinds mei wachten op een motor. Mensen willen gewoon lekker rijden, hopelijk gaat dat nu snel gebeuren."

Joost Goedhart van Goedhart Motoren NOS

De dealer heeft twintig motoren op de Ever Given staan van verschillende leveranciers. "Het ging ook om specifieke modellen die echt goed verkopen, die nu niet leverbaar waren. En daar kregen we wel last van, ook in de omzet."

Volgens Goedhart heeft fabrikant Yamaha ook 3000 motoren al maandenlang in Europa bijna helemaal klaarstaan, maar ontbreekt er nog één specifiek onderdeel: een deel van de koplamp dat via de Ever Given geleverd zou worden. "We hopen dat deze motoren nu in september kunnen worden uitgeleverd."

Productie in Europa

Leemreis heeft nieuwe agenda's laten drukken in Polen en een extra order geplaatst in China, maar die laatste order is ook pas deze week gearriveerd met ruim een maand vertraging. Sinds de coronacrisis is het containervervoer ontregeld geraakt. Toen de pandemie begon werden schepen massaal uit de vaart gehaald, uit angst voor de verwachte economische crisis. Maar daarna bleek de vraag voor producten uit China juist groter dan ooit.

"De Ever Given heeft een spaak in het wiel gestoken, maar het is eigenlijk meer een symptoom van de problemen die er al waren", zegt Leemreis.

De uitgeverij heeft nog tien containers op de kade staan in China, waar nog geen schip voor is gevonden. "Een container is tien keer zo duur geworden en dan weet je nog niet wanneer het aankomt." China gaf altijd uitstekende kwaliteit voor weinig geld, maar Leemreis wil dit jaar nog proberen om de productie naar Europa te verplaatsen. "Het is wat duurder, maar dan weet je wel dat het er op tijd is."

Het schip meerde vanochtend af in de Amazonehaven:

Ever Given aangekomen in Rotterdam

STER reclame