Medewerkers in de 737 MAX-fabriek van Boeing ANP

Medewerkers van Boeing hadden al in een vroeg stadium sterke twijfels over de veiligheid van het vliegtuigtype 737 MAX, waarvan later twee toestellen zouden neerstorten. Dat blijkt uit honderden interne berichten die de Amerikaanse vliegtuigbouwer heeft vrijgegeven.

In de chats en e-mails wordt onder meer gesproken over problemen met de vluchtsimulator. "Ik zou mijn familie niet meesturen in een toestel waarmee met een MAX-simulator is geoefend", schrijft een medewerker in een bericht, dat wordt beaamd door iemand anders. "Dit vliegtuig is ontworpen door clowns die op hun beurt worden aangestuurd door apen", schrijft een ander.

Uit sommige berichten komt ook naar voren dat Boeing wilde voorkomen dat piloten een verplichte simulatortraining moesten doorlopen om met het nieuwe toestel te vliegen. De leiding zou dat niet nodig vinden omdat de besturing van de 737 MAX niet veel verschilde van die van zijn voorganger.

Ook zouden er pogingen zijn gedaan om de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA te misleiden door informatie achter te houden.

Boeing heeft al eerder toegegeven dat er fouten zijn gemaakt bij de ontwikkeling van het toestel, bijvoorbeeld bij het automatische waarschuwingssysteem in de cockpit. In een toelichting op de vrijgegeven chats en mails zegt het bedrijf dat de inhoud en toon van sommige berichten "compleet onacceptabel" is.

Tegen de betrokken medewerkers worden passende maatregelen genomen, zegt Boeing. Inhoudelijk gaat de vliegtuigbouwer niet in op de berichten. Wel benadrukt het bedrijf dat de simulators inmiddels allemaal zijn getest en goed werken.

Volgens het Amerikaanse Congreslid Peter DeFazio, voorzitter van een commissie die onderzoek doet naar de 737 MAX, geven de berichten "een diep schokkend beeld". De luchtvaartautoriteit FAA zegt dat de mails en chats geen nieuwe cruciale informatie bevatten.

STER reclame