China en VS weer om de tafel, waar zitten we nu in de handelsoorlog?
In Shanghai proberen de VS en China de komende twee dagen de patstelling in de handelsoorlog te doorbreken. Het zijn de eerste serieuze onderhandelingen sinds president Trump en Xi het eind juni op de G20 eens werden over een voorlopige 'wapenstilstand'.
Al ruim een jaar zijn de twee grootste economieën ter wereld verwikkeld in een handelsconflict. Over en weer zijn er importheffingen ingevoerd op honderden miljarden dollars aan goederen. Dat kost de wereldeconomie geld, en dus ook de Nederlandse. Volgens bijvoorbeeld Philips kostte de tarievenoorlog het bedrijf inmiddels ruim 25 miljoen euro.
Kleine stapjes
Minister van Financiën Mnuchin en vicepremier Liu He gaan morgen en woensdag om de tafel. De verwachtingen zijn laag. De hoop is vooral dat de twee partijen zich bereid tonen tot kleine concessies. Zoals de aanschaf van Amerikaanse landbouwproducten door Peking. En andersom dat Washington bedrijven weer toestaat om mondjesmaat zaken te doen met techgigant Huawei.
Het is al heel wat dat vertegenwoordigers van China en Amerika weer oog in oog met elkaar in gesprek gaan. Na ruim elf rondes van onderhandelingen leek het einde van de handelsoorlog begin dit jaar nabij. Maar in mei stortte die voortgang uit het niets als een kaartenhuis in elkaar.
Peking had namelijk een aantal toezeggingen aan Washington geschrapt. Trump beschuldigde China vervolgens van het niet nakomen van afspraken. Hij dreigde via Twitter op nog eens 325 miljard dollar aan Chinese producten een importtarief van 25 procent te heffen. Dat zou het totaal brengen op:
Ook Peking dreigde terug te slaan met nieuwe importtarieven. Uiteindelijk bleef het bij dreigende woorden, Trump noch Xi voerde nieuwe heffingen in. Maar de verhoudingen tussen de twee wereldmachten bereikte opnieuw een dieptepunt.
Mede door de heffingen beleefde China zijn laagste economische groei in 28 jaar. Voor het eerst in jaren werden er minder auto's verkocht - en dat voelen autofabrikanten wereldwijd, want China is de grootste afzetmarkt.
Ford verkocht het afgelopen half jaar 27 procent minder auto's in China. Hun fabrieken draaiden op 11 procent van de capaciteit, meldt The Financial Times. De productie bij Peugeot draaide zelfs op 1 procent van de capaciteit. Er wordt zelfs gevreesd voor de toekomst van grote autofabrikanten in China, want dit soort cijfers zijn op termijn onhoudbaar.
Ook de Amerikaanse economie voelt de impact van het slepende economische conflict met China, hoewel die minder heftig is dan andersom. De overheid van de VS stelt 16 miljard dollar beschikbaar voor gedupeerde landbouwers, zo werd vorige week bekend.
'Chantagestrategie'
De grote vraag is nu of de onderhandelaars in Shanghai vooruitgang boeken. ING-econoom Raoul Leering denkt dat deze gespreksronde zal mislukken. "Ik verwacht dat Trump daarna nieuwe importheffingen zal invoeren. Dat past in zijn strategie van chantage: heffingen opleggen, waar je alleen onderuit kunt komen als je akkoord gaat met zijn voorwaarden."
Toch zal de Amerikaanse president uiteindelijk wel water bij de wijn doen, verwacht Leering. Want volgend jaar zijn er presidentsverkiezingen. Trump moet zijn achterban dan laten zien dat hij de belofte over het verlagen van het handelsoverschot is nagekomen.
Aan de andere kant zou Trump er ook voor kunnen kiezen om de handelsoorlog door te zetten tijdens de verkiezingscampagne. Als signaal aan kiezers dat hij geen genoegen neemt met een slechte deal. Hoe dichter de verkiezingen komen, hoe kleiner de kans op een oplossing, was de boodschap van een handelsdelegatie uit de VS die vorige week op bezoek was in Peking.
"Als dit doorgaat tot na 31 december, dan gebeurt het niet meer", zei een van hen tegen persbureau Reuters.