AFP

In navolging van een lange reeks landen, waaronder Nederland, houdt ook de VS de Boeing 737 MAX 8 en 9-toestellen voorlopig aan de grond. Dat type vliegtuig stortte zondag neer in Ethiopië. Bij de vliegramp kwamen alle 157 inzittenden om het leven.

"Boeing is een geweldig bedrijf", zei president Trump op een persconferentie, "dat hard werkt aan een oplossing. Tot die er is blijven de toestellen aan de grond." Alle piloten en vliegmaatschappijen zijn hierover ingelicht.

Boeing schrijft in een persverklaring dat het de voorzorgsmaatregel van de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA ondersteunt, maar nog steeds alle vertrouwen heeft in de veiligheid van de Boeing 737 MAX-toestellen.

Satellietgegevens

Eerder vandaag maakte ook Canada bekend de Boeing 737 MAX 8 en 9-toestellen voorlopig aan de grond te zullen houden. Zowel Canada als de VS zeggen het besluit te nemen op basis van de satellietgegevens van de rampvlucht van Ethiopian Airlines. Daaruit zou blijken dat er mogelijk overeenkomsten zijn tussen deze vlucht en de crash van hetzelfde type toestel van Lion Air. Dat vliegtuig stortte in oktober neer bij Jakarta.

Gisteren sloot de Europese luchtvaartautoriteit EASA al het luchtruim van de EU voor het type toestel. Veel landen over de hele wereld deden hetzelfde. Onder meer de Verenigde Staten en Canada hielden het vliegtuig in de lucht, maar zijn daar nu dus van teruggekomen.

Het aantal Boeing 737 MAX 8-vliegtuigen dat vanochtend nog vloog.

De Canadese luchtvaartmaatschappijen Air Canada en WestJet Airlines hebben samen 37 Boeings van het type 737 MAX.

De zwarte dozen van de rampvlucht van Ethiopian Airlines worden naar Frankrijk gestuurd voor onderzoek. Eerder vandaag liet Ethiopian Airlines weten dat de zwarte dozen naar Duitsland zouden worden gestuurd, omdat Ethiopië zelf niet over de benodigde software beschikt. Het Duitse nationale onderzoeksbureau zei toen dat het de dozen niet accepteert, omdat ook zij niet de juiste software hebben. In Frankrijk hebben ze die wel.

Norwegian Air

Naast landen besloten ook luchtvaartmaatschappijen het type toestel aan de grond te houden. Norwegian Air deed dat als een van eerste vliegmaatschappijen en wil nu Boeing aansprakelijk stellen voor de kosten. De Noorse maatschappij heeft achttien vliegtuigen van het type Boeing 737 MAX in bezit en wil de vloot de komende jaren uitbreiden naar 70.

Het is de vraag of andere maatschappijen het voorbeeld van Norwegian Air zullen volgen. Luchtvaartjurist Jochem Croon noemt de claim voorbarig. "Er staat nog niks vast over de oorzaak van de twee ongelukken en het is niet Boeing dat de maatschappijen vroeg de toestellen aan de grond te houden."

Norwegian maakt daarom weinig kans op compensatie, denkt hij. "Alleen bij zeer verwijtbaar en opzettelijk handelen met als doel het veroorzaken van schade, zou Boeing aansprakelijk kunnen worden gehouden. Maar dan moet eerst vaststaan dat er sprake is van een vooraf kenbare en verwijtbare fabricagefout én dat deze de oorzaak is van het ongeval."

Over de hele wereld staan er nu dus Boeings aan de grond. Ze worden grondig geïnspecteerd, zoals hier in Indonesië.

Boeing 737 MAX-vliegtuigen over de hele wereld aan de grond

STER reclame