Luchtvaartautoriteit EASA sluit EU-luchtruim voor Boeing 737 MAX
De Europese luchtvaartautoriteit EASA heeft het luchtruim van de EU gesloten voor de Boeing 737 MAX 8, het type toestel dat afgelopen zondag neerstortte in Ethiopië.
De autoriteit noemt het "een voorzorgsmaatregel". Bij de ramp in Ethiopië kwamen zondag alle 157 inzittenden om het leven. Het was de tweede crash met het type toestel in bijna vijf maanden. Beide vliegtuigen waren gloednieuw.
De maatregel gaat in vanaf 20.00 uur. Het lukt twee Boeing 737 MAX-toestellen die onderweg zijn naar Nederland niet om voor dat tijdstip op Schiphol te landen. Een toestel week uit naar Bulgarije. De ander landde op Gran Canaria.
Eerdere besluiten
Het besluit van de EASA volgt op de aankondigingen van tal van Europese landen, waaronder Nederland, en luchtvaartmaatschappijen die al op eigen houtje al hadden besloten dat de Boeing 737 MAX niet meer veilig genoeg is om mee te vliegen.
Kort na het ongeluk in Ethiopië kondigden China en Indonesië al aan alle vluchten met het toestel op te schorten. Vietnam heeft gezegd geen vergunningen meer uit te geven voor nieuwe Boeing 737-MAX-toestellen totdat er meer bekend is over de crash. Ook India sloot vandaag het luchtruim voor het toestel.
De Nederlandse maatschappij Corendon Dutch Airlines heeft het type Boeing nog niet in gebruik. Het eerste toestel wordt in juni verwacht, zegt een woordvoerder. De Turkse zustermaatschappij van Corendon heeft al een 737 MAX in gebruik, maar dat toestel staat voorlopig niet ingepland op de vakantievluchten van de Nederlandse maatschappij.
Boeing: volledig vertrouwen
Boeing laat in een verklaring weten "volledig vertrouwen" te hebben in de veiligheid van de 737 MAX. "Gekeken naar de informatie die op dit moment beschikbaar is, hebben we geen enkele basis voor nieuwe instructies aan luchtvaartmaatschappijen."
Ook de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA beschouwt het toestel nog als "luchtwaardig". Volgens de FAA worden beide crashes nog onderzocht en is het te vroeg om conclusies te trekken.
22 miljard verdampt
Op Schiphol landen jaarlijks 737 MAX 8 toestellen van meerdere maatschappijen. In 2018 deden vliegtuigen van dat type de luchthaven 508 keer aan.
De ongelukken en het op zo'n grote schaal aan de grond houden van het toestel heeft flinke gevolgen voor de aandelenkoers van fabrikant Boeing. Het aandeel verliest meer dan 6 procent, na gisteren ook al 5 procent verspeeld te hebben. 22 miljard dollar aan beurswaarde is in rook opgegaan.