Het landingsgestel van het gecrashte Lion Air-toestel wordt uit de Javazee getakeld door een bergingsschip
NOS Nieuws

Lion Air staakt zoektocht naar tweede zwarte doos ramptoestel

De zoektocht naar de tweede zwarte doos van het gecrashte toestel van Lion Air is gestaakt. Dat meldt een woordvoerder van de Indonesische luchtvaartmaatschappij aan persbureau Reuters.

Eind oktober stortte het vliegtuig neer in de Javazee, dertien minuten na vertrek van het vliegveld van de Indonesische hoofdstad Jakarta. Daarbij kwamen alle 189 passagiers en bemanningsleden om het leven. Het was de dodelijkste vliegramp van 2018.

Sterke stroming

Kort na de crash werd het signaal van de vermiste zwarte doos - de zogenoemde cockpitvoicerecorder, die alle gesprekken tussen de piloten onderling en met de verkeersleiding registreert - nog wel opgevangen.

Duikers slaagden er alleen niet in de doos te lokaliseren, onder meer omdat sterke stromingen het zoeken bemoeilijkten. De zoektocht werd zaterdag definitief gestaakt, meldt Lion Air. De vliegmaatschappij financierde de operatie zelf.

Een woordvoerder van de Indonesische commissie voor transportveiligheid zegt dat de zoektocht naar de zwarte doos mogelijk wel wordt hervat, maar dan onder toezicht van de commissie en waarschijnlijk met hulp van de Indonesische marine.

"Hopelijk kunnen we volgende week al beginnen", zegt hij. Er zit namelijk haast achter de zoektocht. In de zwarte doos zit een baken dat tot 90 dagen na activering een signaal blijft uitzenden.

Inzicht in handelen piloten

Drie dagen na de crash werd de eerste zwarte doos van het vliegtuig al gevonden; de flight data recorder. Die houdt gegevens bij over onder meer hoogte, snelheid, brandstofniveau en de beweging van de vleugels.

Na analyse bleek dat de Boeing 737 technische gebreken had. De sensor die vaststelt wat de hoek van de vleugels is ten opzichte van de luchtstroom, werkte niet. Daardoor verloor het toestel snel hoogte.

De weduwe van de co-piloot daagde Boeing daarom voor de rechter. Volgens haar is de Amerikaanse vliegtuigbouwer schuldig aan de dood van haar man. De voicerecorder kan meer inzicht bieden in hoe de piloten hebben gehandeld bij de problemen.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl