'Er wordt licht gedacht over Stints'

Een Stint Stint

3500 rijden er al van rond. Stints, de kruising tussen een segway en een bakfiets die zo populair is bij kinderdagverblijven. Door het ongeluk in Oss, waarbij vier kinderen omkwamen, vragen veel ouders zich af hoe veilig het vervoermiddel is.

Organisaties in de buitenschoolse opvang spreken van een tragisch ongeluk dat totaal onverwacht komt. Over het algemeen vindt men het wagentje juist veiliger dan de alternatieven. Maar er zijn ook gebruikers die wijzen op problemen.

"Het is wennen, vooral in het drukke verkeer is het erg opletten. Er zit soms ook zo'n kap omheen, dan is het echt uitkijken", zegt een voormalig medewerkster van een kinderdagverblijf in Amersfoort. Zij reed wekelijks met een Stint om kinderen te vervoeren. "Je aandacht is ook snel afgeleid, doordat er kinderen in zitten. Als ze bijvoorbeeld ruzie maken in die bak, moet jij je daar ook nog mee bemoeien."

Kinderopvang Bambino is één van de organisaties die onmiddellijk gestopt is met het gebruik van de Stints:

Deze browser wordt niet ondersteund voor het spelen van video. Update uw browser naar Internet Explorer 10 of hoger om video af te kunnen spelen.

Kinderopvangorganisatie: we stoppen voorlopig met Stints

De overheid classificeert de Stint als een 'bijzondere bromfiets'. Dat betekent dat ze op het fietspad mogen rijden met een maximumsnelheid van 25 kilometer, een stint haalt 17. Een helm is niet nodig, een rijbewijs evenmin. De bestuurder moet 16 jaar zijn. Er mogen maximaal tien kinderen worden vervoerd in een Stint.

Ooggetuigen in Oss zeggen dat de Stint op hol is geslagen. Ook de medewerkster die de NOS sprak, kent dat probleem. "Ik had er een waar de rem het niet van deed. Dan schiet je dus door bij het stoplicht. Heel gevaarlijk."

Een andere medewerker van een kinderopvang heeft het juist over een model dat afsloeg in het verkeer. "Het ding blokkeert, bijvoorbeeld op hellingen en schuine bruggen, maar ook op kleinere oneffenheden. Dan staat hij in een fractie van een seconde stil, met geblokkeerde wielen. Hij rijdt pas weer als je het contact aanzet."

Dat zorgt voor onveilige situaties, zegt de gebruiker. "Als je bijvoorbeeld op een verkeersdrempel midden op de weg stil komt te staan terwijl er een auto achter je rijdt."

Het werkt perfect in de showroom, maar eventuele problemen komen pas naar voren in het veld.

Stint-bedenker Edwin Renzen

De bedenker Edwin Renzen van de Stint zegt tegen persbureau ANP dat hij geen grote defecten kent. "Natuurlijk kan er, net als bij elk ander voertuig, van alles stukgaan. Lekke banden komen het vaakst voor, maar er zijn ook weleens problemen met de accu's. Het is een nieuw voertuig. Zoals alles dat splinternieuw is, werkt het perfect in de showroom, maar komen eventuele problemen pas naar voren in het veld."

Bij de belangenorganisatie van ouders in de kinderopvang, Boink, waren er tot vandaag geen ernstige incidenten bekend. Voorzitter Gjalt Jellesma tekent aan dat naar buiten gaan met kinderen altijd een risico met zich meebrengt. "Binnenblijven is veiliger", relativeert hij. Maar alternatieven als een bakfiets of een busje leveren ook gevaar op voor inzittenden of de omgeving, benadrukt Jellesma.

Brancheorganisatie Kinderopvang heeft eveneens nog nooit gehoord van problemen met defecte Stints. Veilig Verkeer Nederland VVN merkt op dat het om een goedgekeurd voertuig gaat en dat het altijd belangrijk is om goed te oefenen.

Training miniem

De gebruikers die we spraken melden dat hun training beperkt was. "Het verbaasde me dat je er niet een certificaat voor nodig hebt", zegt de een, die alleen een proefles kreeg op het schoolplein. "Het stelde niet zo veel voor. Er wordt heel licht over gedacht."

Bij de ander werd alleen een vrijwillige cursus aangeboden. Ook moesten de gebruikers aanvankelijk een rijbewijs hebben, maar die eis werd later losgelaten. Desalniettemin vindt VVN het niet nodig om te pleiten voor een verplicht Stint-rijbewijs.

Wel is bekend dat sommige organisaties de Stint voorlopig laten staan of hun medewerkers instrueren extra op te passen met gebruik. AVEM, een organisatie in Oss en omgeving met ongeveer 40 opvanglocaties, stopt onmiddellijk met de elektrische voertuigen "totdat er nadere informatie beschikbaar is". Datzelfde geldt voor KindeRam, met zeventig vestigingen in en om Rotterdam. Partou, met opvang door het hele land, blijft de Stints wel gebruiken, net als Dak Kindercentra in de regio Den Haag.

Op de website van Stint staat een verklaring naar aanleiding van het ongeluk, ondertekend door directeur Edwin Renzen. Hieronder een deel van de verklaring:

"Vandaag is er iets afschuwelijks gebeurd, onbeschrijfelijk. Het dodelijke ongeval in Oss. Mijn collega's en ik zijn emotioneel geraakt hierdoor en leven ontzettend mee met alle betrokkenen. Dit is het ergste wat een ouder kan overkomen.

Over het ongeval kunnen wij nog niets zeggen. We zien alleen de informatie uit de media voorbijkomen. We wachten op informatie van de onderzoekers en proberen met deze in contact te komen.

Ik hoop dat de media het geduld kunnen opbrengen om conclusies af te wachten uit respect voor slachtoffers en nabestaanden. Mijn gedachten en die van mijn collega's gaan uit naar alle nabestaanden en betrokkenen."

STER Reclame