ANP

Oprichter Edwin Renzen van het bedrijf Stint is zwaar aangedaan door het ongeluk met een elektronische bakfiets in Oss. "Dit is een ongelofelijk zware klap. Afgrijselijk."

Via de media hoorde Renzen van het ongeluk. Nog voordat hij alle details had, liet hij de vliegreis waarvoor hij aan het boarden was schieten en stapte in de auto naar Oss. "Dit is de ergste nachtmerrie van iedere ouder."

Veiligheid verbeteren

Nederland maakte in 2011 kennis met het door Renzen bedachte voertuig, een kruising van een segway en een bakfiets. De afgelopen jaren duiken de wagentjes steeds vaker op in het straatbeeld. Renzen wilde juist de veiligheid in het schoolvervoer verbeteren.

"Ik zag zoveel kinderen bij school lopen tussen de busjes waarmee ze worden gebracht. Totaal onoverzichtelijk. Er waren al doden gevallen met taxi's. We wilden die situatie verbeteren."

Het project sloeg aan. Inmiddels rijden er in Nederland en België 3500 stuks rond. Vooral kinderdagverblijven vinden het een ideaal vervoersmiddel: groepen worden mobieler, kinderen zijn dol op de ritjes en de aanschafprijs wordt terugverdiend door de besparing op taxivervoer.

Een Stint Stint

De belangenorganisatie van ouders in de kinderopvang, Boink, vindt de Stint ook een verbetering. Volgens de voorzitter Gjalt Jellesma komen er wel vragen en zorgen binnen van ouders over de veiligheid, maar er waren tot vandaag geen ernstige incidenten bekend.

"Vervoer van kinderen is natuurlijk altijd een risico; binnenblijven is veiliger. Maar de Stint was een verbetering ten opzichte van de alternatieven. Bij bakfietsen heb je bijvoorbeeld minder overzicht omdat je zit."

De Brancheorganisatie Kinderopvang weet ook niet van problemen met Stints. Een woordvoerder wijst erop dat afspraken over kindervervoer worden vastgelegd in een protocol. Hij heeft nog nooit gehoord van problemen met defecte Stints.

Veilig Verkeer Nederland wil pas reageren als er meer duidelijk is, maar zag ook geen grote problemen. "Het is belangrijk als je erop rijdt dat je goed geoefend hebt. Maar als er verantwoord mee wordt omgegaan, dan zou dat voldoende moeten zijn."

Onderzoek?

Renzen heeft nog geen idee wat er mis kan zijn gegaan in Oss. "Ik weet eigenlijk niks. Er komt ook heel weinig meer bij me binnen. Dit is het laatste wat je wil."

De Onderzoeksraad voor Veiligheid heeft onderzoekers naar de plek van het ongeluk gestuurd voor een verkennend onderzoek.

STER reclame