Inspecteurs van Rijkswaterstaat controleren de Merwedebrug op de A27 op scheurtjes in de brugconstructie
NOS NieuwsAangepast

Druk op Rijkswaterstaat stijgt door chaos bij Merwedebrug

Mensen die te laat op hun werk komen, scholieren die niet met het openbaar vervoer kunnen, gevaarlijk sluipverkeer en bedrijven die inkomsten mislopen. De problemen bij de Merwedebrug tussen Gorinchem en Sleeuwijk hebben grote effecten op de regio. Na vijf dagen ellende lopen de frustraties op en stijgt de druk op Rijkswaterstaat om iets aan de situatie te doen.

Ook vandaag leidt de afsluiting van de Merwedebrug voor zwaar verkeer tot files, meldt de ANWB. Vooral richting het zuiden is het druk, omdat het herfstvakantie is. Ook op de omleidingsroute A2 stonden files, maar die leidden tot weinig vertraging.

Veel mensen die overlast ondervinden zijn gefrustreerd, omdat er volgens hen helemaal niks gebeurt op de brug. "Maar dat is zeker niet waar", zegt de voorlichter van Rijkswaterstaat. "Er zijn voortdurend inspecties gaande."

Hoe lang het duurt voordat de inspecties zijn afgerond, kan Rijkswaterstaat niet zeggen. "We willen in ieder geval zo snel mogelijk beginnen met het herstel."

De hinder is niet alleen groot rondom de Merwedebrug, maar ook op lokale wegen en snelwegen die als omleidingsroute fungeren. Op de A2 stond gisteren een file van maar liefst 45 kilometer. Vanwege de afsluiting van de brug gebruiken veel vrachtwagens de A2 om naar het zuiden te rijden. Ook bij de brug zelf en op de A12 bij Arnhem moesten automobilisten lang in de file staan.

Rijkswaterstaat zei eerder te hopen dat de problemen met de brug over twee maanden zijn opgelost. Momenteel bekijkt de dienst nog hoe de brug moet worden gerepareerd.

Minister Schultz van Infrastructuur wil dat er sneller wat gaat gebeuren, maar kan nog geen toezeggingen doen. "We zitten er bovenop, het heeft onze volle attentie. We vinden het hartstikke vervelend voor de regio dat dit gebeurt", zegt ze in een reactie op de onvrede die er heerst. "We hebben het budget, we moeten nu alleen kijken hoe snel en hoe goed we de brug kunnen repareren. Het is echt een technische aangelegenheid."

De veiligheid gaat natuurlijk altijd voor alles.

Gedeputeerde Floor Vermeulen

Ook de provincies Noord-Brabant en Zuid-Holland houden de voortgang goed in de gaten, zegt Floor Vermeulen, gedeputeerde verkeer in Zuid-Holland. "Er is veel overleg met Rijkswaterstaat en de minister heeft gelukkig ook al aangegeven dat ze er werk van maakt om niet pas over twee maanden te gaan beginnen met het onderhoud van de brug, maar echt te kijken of het sneller kan. Onze hoop is er wel op gevestigd dat dat daadwerkelijk gaat lukken."

Dat het zo slecht gesteld is met de Merwedebrug kwam wel als een verrassing voor Vermeulen. "We wisten dat er wat kleinere scheurtjes inzaten, maar niet dat het zo acuut was dat de brug voor wagens boven de 3500 kilo afgesloten moest worden. Maar de veiligheid gaat natuurlijk altijd voor alles."

Schaderegeling

Onderhoud aan de Merwedebrug zat al in de planning, stelt Vermeulen. "Überhaupt moet de hele A27 aangepakt worden, want de capaciteit is een probleem. Dus daar zijn we al jaren over in gesprek met het Rijk en daar zijn ook goede afspraken over gemaakt."

Transportorganisaties schatten de schade door de gedeeltelijke sluiting van de brug op zeker een half miljoen euro per dag. Net als minister Schultz vindt Vermeulen dat moet worden gekeken naar een schaderegeling, maar hij wil daar nu nog niet op ingaan. "Ik vind dat echt een vraag die niet nu de volle aandacht moet krijgen, maar op een later moment. Nu moeten we zo snel mogelijk aan de slag om het probleem op te lossen."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl