Nieuwsuur
ANP

Hun partijleider Caroline van der Plas is veelvuldig te zien in de kranten en aan tafels van de talkshows op tv. Maar ondertussen werken de bestuursleden van de BoerBurgerBeweging achter de schermen aan de opbouw van hun partij. Nu al staat de partij in de peilingen tussen de vier en acht zetels, maar de bestuursleden zien ruimte voor meer groei. Maar wat is die BBB voor een partij, en komen ze echt op voor boer én burger?

Erik Stegink is sinds juni voorzitter van de BoerBurgerBeweging (BBB), én varkenshouder in Bathmen bij Deventer. Hij houdt 2500 varkens op zijn bedrijf 'Piggy's Palace'. "Je ziet dat het platteland de afgelopen jaren onvoldoende bedeeld is door Den Haag."

"Of het nu gaat om de aardgaswinning in Groningen of het niet doorgaan van de verhuizing van het marinekorps naar Zeeland", zegt Stegink. "En nu de plannen voor de mogelijke onteigening van de boeren. Dat levert ons een kiezerspotentieel op van zo'n zes miljoen mensen op het platteland."

Erik Stegink van BBB NTR

Hoogleraar Caspar van den Berg doet aan de Universiteit van Groningen onderzoek naar ruraal stemgedrag en ziet ook dat Den Haag daar steken heeft laten vallen. Volgens hem springt BBB daar behendig op in. Maar kijkend naar hun verkiezingsprogramma rijst wel de vraag of niet vooral de boer wordt bediend, in plaats van de de boer én de burger?

"De BBB is aan de ene kant vooral belangenbehartiger van de agrarische sector", zegt Van Den Berg. Hij bekeek op verzoek van Nieuwsuur het verkiezingsprogramma en het stemgedrag van de BBB in de Tweede Kamer. "Aan de andere kant heeft de partij populistische kenmerken: ze plaatsen de eerlijke bewoner van het platteland tegenover de verdorven bestuurlijke elite van de Randstad."

"BBB is een buitenbeentje en politiek lastig te vangen", zegt Van den Berg. "Ze stemmen voornamelijk mee met de rechtse oppositiepartijen. Maar ook met de regeringspartijen en linkse oppositiepartijen als GroenLinks en de Partij voor de Dieren."

Meldpunt leraren

Een verplichte 'inboeringscursus' van een week op het platteland voor ambtenaren. En alle schoolboeken waarin de verouderde termen legbatterij en kistkalveren voorkomen, moeten uit de roulatie. Het zijn een paar opvallende punten uit het programma van de BBB.

Ook moet er een meldpunt komen waar ouders en leerlingen de leraren kunnen aangeven "die hun eigen ideologieën verspreiden in de klas". Van een kliklijn wil Elly van Wijk, BBB-bestuurslid en medeopsteller van het verkiezingsprogramma, niet weten. " Wij streven naar eerlijke en objectieve informatie aan kinderen, daar gaat het ons om."

De BBB pleit wel voor maatregelen over stikstof en klimaat, maar een ding staat voorop: het mag de boer niet inperken.

Caspar van den Berg

Heikel thema in de politiek is op dit moment de stikstofproblematiek, waardoor veel bouw- en infrastructuurprojecten stilliggen. 'Meten is weten' stelt de BoerBurgerBeweging in haar verkiezingsprogramma. "Dat betekent dat we eerst precies willen weten waar de stikstofuitstoot schadelijk is voor de natuur, en of die wel is veroorzaakt door de boeren", zegt Van Wijk. Tot die tijd moeten alle stikstofmaatregelen van tafel, zo stelt ze.

"De BBB pleit wel voor eventuele maatregelen als het gaat om stikstof en klimaat, maar een ding staat daarbij voorop: het mag de boer niet inperken", zegt hoogleraar Van den Berg. "In de wereld van BBB is het boerenbelang het algemeen belang. Maar wie verder kijkt ziet dat er andere belangen zijn

Veertig zetels?

Henk Vermeer is mede-eigenaar van een communicatiebureau in de agrarische sector, en richtte de BoerBurgerBeweging samen met zijn compagnon en Caroline van der Plas op. Hij ziet groeimogelijkheden voor de partij. "Als je ziet dat de lokale partijen zo'n dertig procent van alle stemmen bij de gemeenteraadsverkiezingen hebben behaald, dan moet het voor elke nieuwe partij mogelijk zijn om zo'n veertig Kamerzetels te halen. Dus waarom wij niet?"

Hoogleraar Van den Berg ziet het zo'n vaart nog niet lopen. "Een partij wordt kwetsbaar als het niet langer om een persoon draait. En de partij moet, als het wil gaan besturen, vertrouwen verwerven bij andere gevestigde partijen. Zo ver is BBB nog niet."

STER reclame