EPA
Nieuwsuur

Nederland heeft aangifte gedaan tegen het Fiat-Chrysler-concern (FCA), omdat het bedrijf gesjoemeld heeft met een dieselmotor van Jeep. Ook wil het ministerie van Infrastructuur dat mogelijke dieselfraude met de Suzuki Vitara wordt onderzocht. De motor van de Suzuki wordt geleverd door FCA.

Eerder constateerde de Nederlandse toezichthouder al dat beide diesels op de weg veel meer stikstof uitstoten dan is toegestaan. Volgens de RDW is er gesjoemeld met de software.

Het ministerie schreef begin 2020 aan de Tweede Kamer dat het OM op basis van het RDW-onderzoek zelf kan besluiten of het bedrijf vervolgd moet worden. De afgelopen maanden kon het OM vragen van Nieuwsuur over deze zaak niet beantwoorden. Vandaag bleek dat het ministerie op 23 februari zelf aangifte heeft gedaan bij het OM.

Opnieuw kijken naar vijftien diesels

In 2015 liep Volkswagen als eerste dieselfabrikant tegen de lamp. Het bedrijf fraudeerde met de milieutesten voor de diesels die tijdens de testopstelling veel schoner waren dan in werkelijkheid. De dieselaffaire heeft Volkswagen miljarden gekost. Topmensen staan in de verdachtenbank in Duitsland of zijn al veroordeeld in de VS. Dit was het begin van dieselgate, in de praktijk bleken namelijk veel meer fabrikanten de auto's te hebben uitgerust met sjoemelsoftware.

Fabrikanten claimen dat de sjoemelsoftware geoorloofd is om de motor te beschermen. Het Europees Hof veegde dat argument vorig jaar van tafel. Het uitschakelen van systemen die de uitstoot van stikstof beperken is illegaal, besloot het Hof. Het ministerie zegt nu op basis van deze uitleg opnieuw te kijken naar vijftien diesels die in het verleden een milieucertificaat kregen van de RDW.

Eerder maakten we dit verhaal over sjoemeldiesels:

De Nederlandse toezichthouder RDW en het Nederlandse OM doen al jaren onderzoek naar Jeep. Het hoofdkantoor van FCA is gevestigd in Nederland en voor een aantal diesels heeft Nederland het Europese milieucertificaat afgegeven. Volgens de RDW maakt het concern gebruik van "ongeoorloofde emissiestrategieën", en daardoor is de uitstoot van stikstof "op de weg vele malen hoger dan de grenswaarden". De Jeep Grand Cherokee is dus eigenlijk een sjoemeldiesel. Uit het onderzoek bleek dat ook Suzuki Vitara gebruikmaakte van een dergelijke motor. Ook deze motor werd geleverd door het FCA-concern.

Eind deze maand start in de VS een zaak tegen een hoge manager van FCA. In de aanklacht staat dat het bedrijf heeft gesjoemeld en moedwillig de toezichthouder om de tuin heeft geleid. "Palma en zijn mede-samenzweerders", zo staat in de aanklacht, sjoemelden met de softwaresystemen zodat de voertuigen "minder stikstof-emissies produceren bij de federale testprocedures dan wanneer de betreffende voertuigen werden bestuurd door klanten in de echte wereld".

650 miljoen dollar

Eerder betaalde FCA al ruim 650 miljoen dollar om Amerikaanse rechtszaken te schikken nadat de Amerikaanse toezichthouder had geconcludeerd dat het bedrijf gebruikmaakte van sjoemelsoftware. Het bedrijf zegt dat het niets heeft misdaan.

De Duitse minister van Transport schreef vier jaar geleden al een brief waarin hij Fiat beschuldigt van manipulatie. De Duitsers hebben vier auto's van het Fiatconcern getest en "bij alle geteste voertuigen werd een inhoudelijk vergelijkbaar gedrag" gevonden als bij Volkswagen.

STER reclame