Sjoemeldiesels Suzuki en Jeep moeten terug naar garage
De fabrikanten van dieselauto's Suzuki Vitara en Jeep Grand Cherokee moeten ervoor zorgen dat deze worden teruggebracht naar de garage in verband met sjoemelsoftware voor een software-update.
De twee auto's stoten veel meer stikstof uit dan de fabrikant opgeeft, blijkt uit onderzoek van de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW), dat er jaren onderzoek naar deed. De kosten van de update zijn voor rekening van Suzuki en Fiat Chrysler Automobiles (FCA), het moederbedrijf van Jeep.
Minister Van Veldhoven voor Milieu noemt het onaanvaardbaar dat fabrikanten "ongeoorloofde software-strategieën" gebruiken om te veel uitstoot te verbloemen. Ze sluit niet uit dat Suzuki en FCA strafrechtelijk vervolgd zullen worden, maar Van Veldhoven benadrukt dat het OM zoiets uiteindelijk beslist.
Bij de Amerikaanse variant van de Jeep Grand Cherokee is vergelijkbare sjoemelsoftware aangetroffen. Vorig jaar schikte FCA die zaak met de Amerikaanse autoriteiten voor 800 miljoen dollar.
Eigenaar moet zelf in actie komen
In de Nederlandse zaak gaat het om de Suzuki Vitara (Euro6b) en de Jeep Grand Cherokee (Euro5a). In het onderzoek beschrijft de RDW onder meer hoe een Jeep Grand Cherokee uit 2013 bij testen boven de 20 graden bijvoorbeeld opeens drie keer meer stikstof uitstoot. "Dit is niet te verklaren", schrijven de onderzoekers.
Daarmee doelen ze op de aanwezigheid van sjoemelsoftware, die auto's bij tests minder vervuilend laat lijken dan ze daadwerkelijk zijn. De software moet door een update worden verwijderd. Daarvoor moeten de auto's teruggeroepen worden.
Als de fabrikant de auto's niet terughaalt, kan de Europese vergunning worden ingetrokken. De RDW kan hiertoe besluiten, omdat Suzuki en FCA in Nederland emissiegoedkeuring hebben aangevraagd voor de modellen.
Verder wil het kabinet dat ook de eigenaren van sjoemeldiesels verplicht worden hun auto terug te brengen voor een update. Dat is nu nog niet zo, maar in Duitsland en Finland bestaat deze verplichting al wel.
Het kabinet vindt de huidige terugroepactie minder effectief en wil dat ook de eigenaar stappen zet. Het kabinet moet deze regeling nog wettelijk gaan vastleggen.
In 2017 vond de RDW al sjoemelsoftware in de twee autotypes. Inmiddels is er diepgaander onderzoek gedaan en nu staat onomstotelijk vast dat de auto's op de weg veel vervuilender zijn dan bij de test op de rollerbank.
De RDW laat in een brief aan de minister, met daarin de belangrijkste bevindingen uit het onderzoek, weten dat Suzuki heeft gevraagd later te reageren op het onderzoek. FCA reageerde wel en moet voor 31 maart alle Jeep Grand Cherokee-modellen in Europa via de verplichte terugroepactie hebben voorzien van een software-update.