Jeep onder verdenking van sjoemelsoftware

'51 miljoen vervuilende diesels op Europese wegen, maar nog weinig actie'

  • Gert-Jan Dennekamp

    verslaggever

  • Gert-Jan Dennekamp

    verslaggever

In een tijd waarin iedere gram stikstof telt, is het opmerkelijk hoe makkelijk de auto-industrie de dans lijkt te ontspringen. Want ook Fiat Chrysler (met merken Fiat, Alfa Romeo, Dodge, Jeep) heeft volgens de Amerikanen vals gespeeld met de milieutesten voor hun diesels en gebruik gemaakt van sjoemelsoftware. Dat blijkt uit een Amerikaanse aanklacht tegen een hoge manager van het bedrijf.

De Nederlandse toezichthouder RDW en het Nederlandse OM doen al jaren onderzoek naar Jeep. Het hoofdkantoor is gevestigd in Nederland en voor een aantal diesels heeft Nederland het Europese milieucertificaat afgegeven. Maar volgens de Amerikaanse justitie is er geen twijfel: er is gesjoemeld met de testen. De diesels stoten veel meer stikstof uit dan voorgesteld.

De RDW deed onderzoek naar álle diesels die een milieucertificaat in Nederland hebben gekregen. Bij de eerste testen waren deze auto's allemaal verdacht. Na laboratoriumtesten en gesprekken met de fabrikant, staan er nu twee auto's onder verdenking: de Jeep Grand Cherokee en de Suzuki Vitara. Beide auto's hebben een motor van Fiat Chrysler.

"Er rijden 51 miljoen zwaar vervuilende diesels rond op de Europese wegen. Het is een industriebreed emissie-manipulatieschandaal", zegt Julia Poliscanova, van de in Brussel gestationeerde milieuclub Transport & Environment. "Maar we zien heel weinig bindende juridische actie tegen fabrikanten zoals tegen Volkswagen."

De uitkomsten van het onderzoek door de RDW is gedeeld met het Openbaar Ministerie. Als de komende maand definitief wordt vastgesteld dat beide auto's met sjoemelsoftware waren uitgerust, kunnen de autofabrikanten worden vervolgd. FCA, het moederbedrijf van Fiat Chrysler, is een Nederlands bedrijf.

Samenzweerders

Waar in Nederland de RDW en het OM nog onderzoek doen, zijn ze in de VS al een stap verder. Daar betaalde FCA ruim 650 miljoen dollar om Amerikaanse rechtszaken te schikken nadat de Amerikaanse toezichthouder concludeerde dat het bedrijf gebruik heeft gemaakt van sjoemelsoftware. Het bedrijf zegt dat het niets heeft misdaan.

Maar een maand geleden werd een hoge manager van FCA, Emanuele Palma, opgepakt. In de aanklacht staat dat het bedrijf wel degelijk heeft gesjoemeld en moedwillig de toezichthouder om de tuin heeft geleid. "Palma en zijn mede-samenzweerders", zo staat in de aanklacht, sjoemelden met de softwaresystemen zodat de voertuigen "minder stikstof-emissies produceren bij de federale testprocedures dan wanneer de betreffende voertuigen werden bestuurd door klanten in de echte wereld".

Ik wil dat deze software actief wordt, maar ik wil niet dat het bekend wordt.

Uit een email van FCA-manager Emanuele Palma

In de aanklacht wordt geciteerd uit interne mails die de manager en zijn collega's schreven. Daaruit blijkt dat ze software schreven die alleen werkte tijdens de testen. "Onze aanpak zal zeker niet door CARB (de toezichthouder in Californië) worden geaccepteerd. Omdat het duidelijk gericht is op het herkennen van de testcyclus." Een ander schrijft: "Als CARB dit zou ontdekken, dan zien ze het waarschijnlijk als het manipuleren van de testcyclus."

Een hoge baas reageert direct. "Noem het niet het herkennen van de testcyclus, zelfs niet onder elkaar." De man die nu is opgepakt schrijft uiteindelijk: "Ik wil dat deze software actief wordt, maar ik wil niet dat het bekend wordt."

Ontoelaatbaar

De Jeep diesel werd voorgesteld als een EcoDiesel, de schoonste diesel in zijn categorie. Maar Palma wist volgens de Amerikaanse FBI dat deze voorstelling van zaken "onjuist en misleidend" is. "De diesel auto's van FCA vervuilden het milieu." In het geval van de Amerikaanse Jeep Grand Cherokee is er daarom volgens de Amerikaanse justitie en milieutoezichthouder geen twijfel: Fiat Chrysler sjoemelde met de software.

De Duitse minister van transport schreef drie jaar geleden een brief aan zijn Italiaanse collega, waarin hij Fiat beschuldigt van manipulatie. De Duitsers hebben vier auto's van het Fiatconcern getest en "bij alle geteste voertuigen werd een inhoudelijk vergelijkbaar gedrag" gevonden als bij Volkswagen. Na 22 minuten schakelt de apparatuur uit. Een test duurt maar 20 minuten.

Ook de RDW kwam eerder al tot de conclusie dat de Suzuki ook met dergelijke software was uitgerust. De RDW vindt dit "ontoelaatbaar" en wilde aanvullend onderzoek doen. Dat onderzoek is nu bijna afgerond.

John German van de International Council for Clean Transportation (ICCT) zette de Amerikaanse overheid vijf jaar geleden op het spoor van Volkswagen. Hij denkt dat er tegen Fiat Chrysler zeker ook een zaak is. "Maar of die waterdicht genoeg is voor een veroordeling is nu nog niet duidelijk."

FCA laat Nieuwsuur weten samen te werken met de RDW. Het bedrijf heeft nog geen contact gehad met het Nederlandse Openbaar Ministerie.

Verslaggever Gert-Jan Dennekamp volgt het sjoemelschandaal voor Nieuwsuur. Hij was te gast in de uitzending:

'Het dieselprobleem is vooral Europees'

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl