De op één na grootste automaker ter wereld heeft software ontwikkeld waarmee de uitstoot van schadelijke stoffen door de dieselauto's werd beperkt als de voertuigen werden gecontroleerd. Volkswagen kan in de Verenigde Staten een miljardenboete krijgen en heeft daarom alvast 6,5 miljard euro opzij gezet.
Het bedrag is bedoeld om de kosten te dekken van 'de noodzakelijke servicemaatregelen en andere inspanningen om het vertrouwen van de klanten terug te winnen'. Het concern heeft laten weten dat er zo'n 11 miljoen dieselauto's met de software zijn uitgerust.
Carlo Brantsen, hoofdredacteur van Carros-Magazine noemt het nieuws "heel groot". "Volkswagen, het concern met twaalf merken staat op dit moment volledig op zijn kop. Er gaan miljarden betaald moeten worden en je zou je zo maar kunnen voorstellen dat er ook een beerput is opengetrokken. Want het zit er niet in dat Volkswagen de enige is die dit soort truukjes heeft uitgehaald."
Volledige transparantie
Bondskanselier Merkel heeft Volkswagen opgeroepen om zo snel mogelijk alle informatie naar buiten te brengen over het emissieschandaal. Ze wil "volledige transparantie" van de autobouwer, zei ze tegen journalisten.
In de Verenigde Staten (VS) worden bijna een half miljoen auto's teruggeroepen naar de fabriek, daar hangt de Duitse automaker een megaboete boven het hoofd. Als Volkswagen inderdaad de regels heeft overtreden, moet het concern daar 33.000 euro per auto voor betalen. Dat bedrag kan oplopen tot ongeveer 16 miljard euro.
Totaal verprutst
Gisteravond ging Michael Horn, de baas van Volkswagen in de VS, diep door het stof. "We hebben het totaal verprutst", aldus Horn over het onderzoek dat loopt in Amerika.
"We moeten onze auto's repareren en ervoor zorgen dat dit nooit meer gebeurt", zei Horn. "En we moeten dit goedmaken met de overheid, onze klanten, werknemers en dealers. Dit soort gedrag komt niet overeen met onze waarden, dit gaat compleet in tegen waar wij in geloven. We zullen ons inzetten om te doen wat moet gebeuren en hopen jullie vertrouwen terug te winnen."
Het is zeer waarschijnlijk dat ook andere fabrikanten bij het testen software gebruiken, waarvan de resultaten niets te maken hebben met de feitelijke uitstoot.
Volgens Amerikaanse media wordt er ook een strafrechtelijk onderzoek ingesteld naar de gang van zaken. Volkswagen zou vorige week al de volledige medewerking hebben toegezegd aan het onderzoek.
Andere fabrikanten
De Duitse automobielclub ACE wil weten hoe VW de uitstoot test. Bovendien is ACE benieuwd hoe andere merken daarmee omgaan. "Het is zeer waarschijnlijk dat ook andere fabrikanten bij het testen software gebruiken, waarvan de resultaten niets te maken hebben met de feitelijke uitstoot", zegt een woordvoerder van ACE.
Maarten van Biezen van Natuur en Milieu: "Wat nu als term circuleert is 'Dieselgate'. Je ziet het niet alleen maar aan de kant van luchtvervuiling en diesel, je ziet het ook aan de kant van CO2 en klimaat. Je zou er gerust ook 'klimaatgate' aan kunnen toevoegen. De fabrikanten zeggen iets anders van auto’s dan ze in werkelijkheid doen."
Mercedes heeft inmiddels laten weten dat het zich niet inlaat met dit soort frauduleuze praktijken.
In Duitsland en Zuid-Korea zijn inmiddels onderzoeken gestart naar de uitstoot van schadelijke stoffen door dieselauto's. Het gaat om auto's van de modellen Jetta, Golf, Beetle en Passat uit de bouwjaren 2009 tot en met 2015. Ook het A3-model van Volkswagen-dochter Audi wordt teruggeroepen.
Gemanipuleerd
Australië heeft ook opheldering gevraagd van Volkswagen. De autoriteiten in Sydney willen weten hoe het zit met de uitstoot van VW-diesels die in het land rijden. En de Duitse minister Dobrindt van Verkeer wil een onderzoek of VW ook buiten de VS met testen heeft gemanipuleerd.
Eerder al liet Zuid-Korea weten dat het diesels van VW op de uitstoot gaat controleren. Als blijkt dat er iets mis is, worden ook auto's van andere Duitse merken onderzocht, zegt het ministerie van Milieu in Seoul.
In Zuid-Korea rijden steeds meer Duitse auto's. Merken als VW, Mercedes en BMW komen sterk op, ten koste van de binnenlandse merken, zoals Hyundai.