Nieuwsuur Economie

Ons wagenpark is nog altijd heel vervuilend, waarom eigenlijk?

"Het is díeselgate, niet Volkswagen-gate." Gesjoemel met de uitstoot van dieselauto's gebeurt in de hele auto-industrie, niet alleen bij Volkswagen, zegt Julia Poliscanova van milieuclub Transport & Environment. "In veel landen stellen keuringsdiensten niet de vragen aan de fabrikanten die ze zouden moeten stellen."

John German van de International Council for Clean Transportation beaamt dat. "Als je de gemiddelde uitstoot van Volkswagens bekijkt, zijn ze niet eens de ergste fabrikant die er is. Andere Europese fabrikanten hebben hogere emissies."

Meer grote auto's

Waar boeren en bouwers momenteel flink geraakt worden door milieuregels, lijkt het alsof automakers de dans weten te ontspringen. Er rijden nog altijd tientallen miljoenen zwaar vervuilende diesels rond in Europa.

Gisteren liet het Planbureau voor de Leefomgeving weten: het doel om de CO2-uitstoot in 2030 met 49 procent te verminderen ten opzichte van 1990, wordt waarschijnlijk niet gehaald. En dat komt mede door een stijging van het aantal grote, onzuinige auto's.

Er wordt hier, vergeleken met Amerika, weinig actie tegen de auto-industrie ondernomen. Hoe dat zit, zie je in de video hieronder:

STER reclame