Jaagt de btw-verhoging reizigers uit de bus en trein?

time icon
ANP

Nederland heeft het duurste openbaar vervoer van heel Europa. Het OV (inclusief taxi's en veerdiensten) is in Nederland 35 procent duurder dan gemiddeld in de Europese Unie, becijferde het Europese bureau Eurostat. En daar komt de btw-verhoging nu nog bovenop. Experts verwachten dat meer mensen het openbaar vervoer zullen mijden.

Het lage btw-tarief is vanaf 1 januari van 6 naar 9 procent gegaan. Het openbaar vervoer valt onder dit tarief. Net als in de rest van Nederland, worden ook de tram en metrokaartjes in Rotterdam duurder.

"We doen elk jaar een prijsindexering, en daar komt nu 3 procent btw-stijging bij", zegt Igor Bal, regiobestuurder van Metropoolregio Rotterdam Den Haag. "Dat is best fors. En we moeten wel de volle 3 procent doorberekenen, omdat we moeten blijven investeren in het netwerk. Daar is geld voor nodig."

Dertigduizend mensen minder

"Dit betekent dat het alleen maar duurder wordt, en dat maakt het voor reizigers niet verleidelijk om het openbaar vervoer te nemen", zegt Pedro Peters, voormalig chef van de Rotterdamse vervoerder RET en nu voorzitter van branchevereniging OV-NL.

Peters verwacht een daling van het aantal reizigers van zo'n 1 tot 1,3 procent per dag. "Dat zijn per dag zo'n dertigduizend mensen minder. En dat zijn ook niet de meest rijke mensen van het land."

OV en auto ruim 20 procent duurder

De kosten voor het openbaar vervoer en de auto zijn de laatste tien jaar met ruim twintig procent gestegen. In Nederland wordt tien keer zoveel besteed aan autokosten als aan het openbaar vervoer, zo publiceerde het CBS vandaag. De prijsontwikkeling van het openbaar vervoer en de autokosten zijn tussen 2009 en november 2018 wel nagenoeg gelijk.

In februari heeft het CBS meer zicht op het daadwerkelijke effect van de btw-stijging op het openbaar vervoer. De verwachting is dat de prijs voor het openbaar vervoer door de btw harder zal stijgen dan de kosten voor de auto.

Effecten

Wat gaan die mensen dan doen? "Een deel zal op de fiets stappen of zelfs gaan wandelen", aldus transporteconoom Maarten van den Bossche van Ecorys. "En het is redelijk om te veronderstellen dat de helft omgaat naar de auto. Maar voor sommigen die niet anders kunnen, zullen de klappen harder zijn, bijvoorbeeld een gezin met twee kinderen die met de bus naar school moeten."

Staatssecretaris Menno Snel verwacht niet dat de btw-stijging mensen uit de trein en bus zal jagen. "We nemen heel veel maatregelen die juist mensen uit de auto halen en op de fiets zetten", zegt Snel. "Of bijvoorbeeld een fiets van de zaak, dat is een maatregel waar we volgend jaar mee beginnen."

Verbeteren

Peters en Bal roepen het kabinet beiden op om de opbrengsten uit de btw te investeren in het verbeteren van het openbaar vervoer. "Onze eerste voorkeur was natuurlijk, doe het niet", zegt Peters. "Maar het gaat nu om 100 miljoen euro die de overheid meer gaat krijgen door die btw verhoging. Dus als je het doet, gebruik dan de opbrengsten om te investeren in beter openbaar vervoer."

Deze browser wordt niet ondersteund voor het spelen van video. Update uw browser naar Internet Explorer 10 of hoger om video af te kunnen spelen.

Wat betekent de btw-verhoging voor het openbaar vervoer?
Nieuwsuur

Nieuwsuur is een programma van

STER Reclame