Stoppen met Facebook lijkt voor steeds meer mensen een serieuze optie. Maar volgens beursanalist Corné van Zeijl zal het allemaal niet zo'n vaart lopen. "Ik vergelijk Facebook met de tabaksindustrie. Ze leveren een verslavend product."
Voor Facebook is dat mooi. "Mensen kunnen niet zonder. Ze willen hun sociale netwerk niet opgeven. Bovendien is Facebook verbonden aan allerlei andere toepassingen, zoals de inlog voor Spotify."
Het idee dat door de oproep van presentator Arjen Lubach mensen massaal zullen stoppen met het sociale medium, geeft hij weinig kans van slagen. "In dit soort kwesties blijkt altijd dat het persoonlijke belang sterker is dat het grote algemene belang. Privacy vinden we best belangrijk, maar niet als het ons persoonlijk genot in de weg staat."
Monopolist
Van Zeijl benadrukt dat Facebook in zeker opzicht monopolist is, en dat een nieuw product voordelen moet hebben die het oude product niet had. Het Facebookgebruik onder jongeren daalt al ten gunste van media als Snapchat en Instagram.
Voor de advertenties is Facebook erg efficiënt. "Het belang zit in het enorme bereik. Advertenties leveren het overgrote deel van de inkomsten van Facebook: 39 van de 40 miljard dollar omzet."
Dat kan anders worden als Facebook werkelijk in diskrediet zou komen. "Dan zou het kunnen gebeuren dat adverteerders zeggen: daar wil ik niet mee geassocieerd worden. Maar dat zie ik voorlopig nog niet gebeuren."
Op het Facebook-evenement dat Lubach gisteren heeft aangemaakt, hadden vandaag rond 19.30 uur meer dan 27.000 mensen aangegeven mee te doen. Of zij daadwerkelijk hun Facebookprofiel gaan verwijderen, of zich nog bedenken, zal woensdagavond moeten blijken.