Nieuwsuur

Gaat na de personenauto ook de vrachtwagen aan de stekker?

ANP

Van de rechter moet de Nederlandse staat meer doen aan het verbeteren van de luchtkwaliteit. Dieselvrachtwagens hebben nog steeds een groot aandeel in de uitstoot van schadelijke stoffen. Luidt deze uitspraak het begin van het einde van de dieselvrachtauto in?

En wat zijn dan de opties? Het elektrisch rijden neemt bij personenauto's een steeds grotere vlucht, maar of dat in de toekomst ook mogelijk is bij vrachtwagens die lange afstanden rijden, daar zijn de meningen over verdeeld.

Gaat na de personenauto ook de vrachtwagen aan de stekker?

Capaciteit batterijen neemt toe

Maarten Steinbuch, hoogleraar autotechniek van de TU Eindhoven, zegt dat de omslag naar elektriciteit sneller komt dan we denken. Ook voor vrachtwagens. "Elektrisch rijden is de toekomst. Elk jaar neemt de capaciteit van batterijen toe. Je kan steeds meer energie meenemen per kilogram batterij."

En dat is belangrijk, want de actieradius - hoe ver vrachtwagens komen op een volle accu - is nu nog beperkt. Bovendien zijn er nog altijd minder laadpalen dan tankstations langs de weg. Daarom is het volgens Steinbuch belangrijk dat er wordt ingezet op de ontwikkeling van het elektrisch rijden.

"De overheid en steden kunnen een grote rol spelen in het aanjagen van deze markt door diesels steeds meer te weren. Maar de overheid moet ook met geld over de brug komen, zodat fabrikanten deze producten kunnen ontwikkelen. Het is in het belang van ons allemaal."

1/2'Wij rijden voorlopig nog op diesel'
2/2Waarom zijn batterijen zo belangrijk?

Ondertussen wordt er ook hard gewerkt aan het ontwikkelen van schone diesels. Iets waar Bart Somers, onderzoeker aan de TU Eindhoven en collega van Steinbuch, voorstander van is. "Als je de brandstof goed aanpakt en je zorgt dat het concept op zich schoon is, dan kunnen we het uiteindelijk zo maken dat we de lucht schoner maken in plaats van viezer."

Hij gelooft niet dat het einde van de dieselvrachtwagen al in zicht is. Hij wijst onder meer op de problemen met de batterijen die nodig zijn voor elektrisch rijden. "Dat is voor een vrachtwagen absoluut nog niet haalbaar en ik verwacht binnen tien jaar ook nog niet. Tenminste niet voor het vervoer op een lange afstand."

Bovendien is het belangrijk dat eerst de elektrische voorzieningen ook duurzamer zijn, zegt Somers. "Anders gooi je het kind met het badwater weg. Als wij blijven bijstoken met steenkool, bruinkool en fossiele brandstoffen, dan is elektrisch rijden niet eens veel schoner."

Wij staan open voor alternatieven, maar voorlopig rijden we nog op diesel.

Ron Borsboom, DAF Trucks

Ook Ron Borsboom, verantwoordelijk voor productontwikkeling bij DAF Trucks, denkt dat er nog een lange weg te gaan is. De benodigde accu's zijn duur, groot en zwaar, de oplaadtijd is lang en de actieradius nog beperkt.

"Bovendien kunnen we de diesel nog verbeteren en schoner maken. We hebben 97 procent van de emissies weten te verminderen. We zijn nog steeds bezig de CO2-uitstoot naar beneden te krijgen."

Hij vindt het moeilijk voor te stellen dat diesel volledig verdwijnt. "Maar we beseffen dat het aandeel elektrisch of hybride zeker zal toenemen. Wij staan open voor alternatieven, maar voorlopig rijden we nog op diesel."

De elektrische 44-tonner van transportbedrijf Boonstra Boonstra

Ondertussen rijden er wel steeds meer elektrische vrachtwagens op de Nederlandse wegen. Vaak gaat het om kleine vrachtwagens in de stad, maar ook op de snelweg rijdt er sinds enige tijd een 44-tons elektrische truck rond. Van Boonstra Transport uit Friesland.

"Het is een wereldprimeur. Die is in deze klasse nog niet eerder gebouwd", zegt mede-directeur Willem Boonstra trots.

De elektrische vrachtwagen heeft volgens hem alleen maar voordelen. Op de beperkte actieradius na: de truck moet nu na zo'n 100 kilometer weer aan de stroompaal. Maar als de ontwikkelingen doorgaan, wordt ook dat snel verholpen, zegt Boonstra.

"Elektrisch rijden heeft de toekomst. Er is een markt aan het ontstaan en dan gaan ook de producenten investeren. Als er goed wordt doorontwikkeld, dan is deze vrachtwagen over een paar jaar weer ouderwets."