Vanavond om 22.00 uur op NPO 2 en nieuwsuur.nl:
Wanneer mag Joost Lagendijk Turkije weer in?
Het was voor Joost Lagendijk een "onaangename verrassing" dat hij gisteren Turkije niet meer in mocht. Dat zei de Nederlandse publicist, Turkije-kenner en oud-Europarlementariër voor GroenLinks op Schiphol, waar hij eerder vandaag aankwam.
Lagendijk, die met zijn vrouw in Istanbul woont, hoorde gisteren na "twee uur wachten, gedoe en telefoontjes" dat hij zonder speciaal visum Turkije niet in mag. Daarvoor moet hij naar de Turkse ambassade in Den Haag.
Officieel weet Lagendijk van niks. "Maar je hoeft geen speculant te zijn om te begrijpen dat het te maken heeft met het feit dat ik voor een krant heb geschreven die verboden is. En dat ik twee jaar les heb gegeven op een universiteit die inmiddels gesloten is. Daar zal wel een aantekening van gemaakt zijn."
Joost Lagendijk is vanavond te gast in Nieuwsuur.
Vrede tussen FARC en de Colombiaanse overheid
"Ik geef de strijd niet op. Ik strijd door, maar nu zonder wapens. Ik vecht door in de politiek." Yeferson (36) is zenuwachtig, maar ook trots dat hij na 22 jaar vechten bij de FARC straks de wapens neerlegt. "Ik word een gewone burger. Maar wel een burger met een ander gedachtegoed."
Over een paar uur tekenen de president van Colombia en de hoogste commandant van de linkse guerrillabeweging de vrede. Na 52 jaar moet er een einde komen aan een strijd die ruim tweehonderdduizend levens kostte en waardoor miljoenen op de vlucht sloegen.
Als de vredesakkoorden volgende week worden goedgekeurd door een meerderheid van de Colombianen, komt er een einde aan de gewapende strijd van de Revolutionaire Strijdkrachten van Colombia: de FARC.
Gaat klimaatakkoord voor de luchtvaart verschil maken?
Morgen komen 192 landen bijeen in Montreal in Canada om een wereldwijd klimaatakkoord voor de luchtvaartsector te sluiten. Onder de vlag van de VN-luchtvaartorganisatie moeten er afspraken worden gemaakt waardoor de luchtvaartsector minder CO2 gaat uitstoten.
Maar critici vrezen dat de afspraken niet ver genoeg zullen gaan en bovenal te laat zijn. Uit onderzoek blijkt dat de sector in het huidige groeitempo rond 2070 net zoveel CO2 uitstoot als de hele wereld zou mogen uitstoten.