Nieuwsuur
ANP

In een wereld waar de concurrentie moordend is, efficiëntieslagen en ontslaggolven aan de orde van de dag zijn, dreigen de piloten van Air France komende zaterdag het werk neer te willen leggen. Niet toevallig een dag na de start van het EK-voetbal in Frankrijk.

KLM-topman Pieter Elbers lijkt schoon genoeg te hebben van de stakingsdreiging bij Air France. In een bericht aan het KLM-personeel sprak hij gisteren van een "destructieve staking" die ook schade toebrengt aan de reputatie van KLM. 

Nieuwsuur spreekt met luchtvaartdeskundige Jaap de Wit en Steven Verhagen, voorzitter van de Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV).

Stakingsdreiging Air France: wat zijn de consequenties voor KLM?

Relatie onder druk

De pilotenvakbonden bij Air France hebben opgeroepen tot een staking van 11 tot en met 14 juni. De piloten zijn boos over nieuwe kostenbesparingen die het bedrijf wil doorvoeren en een krimp van het vluchtaanbod. Air France staat stil, terwijl KLM investeert. De piloten vinden dat de groei evenwichtiger moet worden verdeeld. 

"De relatie staat onder grote spanning", zegt luchtvaartdeskundige Jaap de Wit. "Er is een groot contrast in bedrijfsstructuur. KLM haalt betere resultaten, terwijl Air France met moeite het hoofd boven water houdt. Terwijl er aan het einde van het jaar wel een gezamenlijke jaarrekening wordt gepresenteerd. Dat wringt."

Meer passagiers

Vandaag werd bekend dat KLM vorige maand opnieuw meer passagiers heeft vervoerd, terwijl bij Air France sprake was van een daling. KLM verwelkomde in mei ruim 2,6 miljoen reizigers, 3,7 procent meer dan een jaar eerder. Air France vervoerde 4,3 miljoen passagiers, 0,3 procent minder dan een jaar eerder. 

Als wordt gekeken naar de gemiddelde bezettingsgraad, een belangrijke graadmeter van efficiëntie in de luchtvaart, zakte Air France met 0,9 procentpunt tot 82,6 procent. Gemiddeld zaten de toestellen van KLM voor 84,8 procent vol, een half procentpunt minder dan in mei 2015. 

Sabotage

Air France-KLM wil de komende jaren miljarden aan kosten besparen. Ook de salariskosten van de piloten moeten omlaag. KLM heeft daar al een akkoord over bereikt met de piloten, Air France nog niet. 

Hoewel Air France en KLM onderdeel zijn van hetzelfde concern, komt de financiële schade van de staking geheel voor rekening van de Fransen. De twee zustermaatschappijen hebben een eigen winst- en verliesrekening.

Alexandre de Juniac, nu nog de hoogste baas van Air France-KLM, heeft gezegd dat de staking tientallen miljoenen euro's kan kosten. Hij bestempelde het dreigement met de staking als "sabotage" van de piloten, die volgens hem niet duidelijk hebben gemaakt wat ze eigenlijk willen. 

Pieter Elbers (links) en Alexandre de Juniac ANP

Volgens luchtvaartdeskundige De Wit vindt de staking van Air France plaats tegen de achtergrond van steeds grotere internationale concurrentie. "Niet alleen van traditionele prijsvechters en woestijnluchtvaart, ook bij transatlantisch vliegen neemt de concurrentie toe."

Hij noemt als voorbeeld Norwegian Air, dat vanaf 2017 start met budgetvluchten naar Amerika. "Na twee jaar touwtrekken hebben ze toestemming gekregen van de Amerikaanse luchtvaart. Dat gaan Europese maatschappijen ook voelen. Air France en KLM staan onder grote druk."

STER reclame