Als KLM failliet zou gaan en verdwijnt op Schiphol, zou dat zeker 55.000 banen kosten en zou de schade voor de Nederlandse economie oplopen tot meer van 4 miljard euro. Dat blijkt uit een studie die in opdracht van drie ministeries is gedaan. In het rapport is voor het eerst gekeken naar de gevolgen voor Schiphol en voor Nederland als KLM wegvalt.
Volgens luchtvaarteconoom Jaap de Wit is het tot nu toe "merkwaardig" stil geweest rond dit onderzoek van het ministerie van Infrastructuur en Milieu, Economische Zaken en Financiën, dat enkele weken geleden uitkwam. "Er staan namelijk een paar opmerkelijke dingen in. Als KLM hier omvalt, zal je 50 procent van de passagiers die hier rondlopen, niet meer zien. De effecten die dat met zich meebrengt zijn behoorlijk indrukwekkend."
Actieagenda
Behalve het doen van de twee onderzoeken naar het economische belang van Schiphol, heeft staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur en Milieu, PvdA) in een brief aan de Tweede Kamer laten weten dat ze een ‘actieagenda Schiphol mainport 2016-2025’ gaat opstellen waarin het belang van de luchthaven voor de Nederlandse economie naar voren moet komen.
In een reactie aan Nieuwsuur laat Schiphol zelf weten volop te investeren in de toekomst van de mainport Schiphol. "Daarbij is een intensieve samenwerking met onze hubcarrier essentieel. KLM biedt immers het netwerk dat Schiphol, en daarmee ons land aan alle economische centra van de wereld verbindt. Dat is van groot economisch belang voor Nederland."
Aandelen
Politiek en maatschappelijk groeien de zorgen over de toekomst van Schiphol nu de problemen bij Air France –KLM aanhouden. Er klinken steeds meer geluiden dat het kabinet meer moet doen om de positie van KLM en Schiphol veilig te stellen.
Werkgeversvoorzitter Hans de Boer deed vorige week een oproep aan het kabinet om voor zo'n 400 miljoen euro aan aandelen in Air France-KLM te kopen. "Frankrijk heeft rond de 20 procent aandelen in die holding, Nederland 0 procent. Dat vinden wij niet goed", zei hij in De Telegraaf.
Concurrentiepositie
Minister Jeroen Dijsselbloem van Financiën reageerde terughoudend op de oproep van De Boer, maar hij sluit een korte staatsdeelneming in Air France-KLM niet helemaal uit. "KLM en Schiphol zijn van nationaal strategisch belang. Als dat in het geding is grijpen we in", zei de minister.
Dat is volgens hem nu nog niet het geval. Hij vindt dat Air France-KLM eerst zelf iets aan de concurrentiepositie moet doen ten opzichte van maatschappijen uit het Midden-Oosten en prijsvechters uit Europa.
Chefsache
Het grote strategische belang van Schiphol is de reden dat ook de provincie Noord-Holland zich nu in het debat mengt. Gedeputeerde Tjeerd Talsma (PvdA), voorzitter van de Bestuursregio Schiphol, hoopt dat de opstelling van Den Haag ten opzichte van de nationale luchthaven gaat veranderen en het kabinet meer gaat doen om de positie van KLM en Schiphol veilig te stellen.
Reinier Castelein, voorzitter van vakbond De Unie, sluit zich daarbij aan. Hij zegt tegen Nieuwsuur: "Dit is inmiddels echt een Chefsache. Dijsselbloem moet zijn macht in Europa laten gelden om Air France-KLM te redden. Waarom wel een Griekse scheepswerf redden en niet 400 miljoen in onze luchtvaartmaatschappij en banenmotor stoppen?"