Verstappen zet vijftiende tijd neer in tweede training Singapore • Norris is de snelste
Dit was ons liveblog over de Grand Prix van Singapore:
- Afgelopen: eerste vrije training
- Afgelopen: tweede vrije training
Een push ontvangen bij een update in dit blog? Klik op het belletje!
Tot morgen!
De eerste trainingen zitten erop. Op naar morgen. Dan staat na de derde oefensessie de kwalificatie op het programma.
Die is vanaf 15.00 uur te volgen in een vers F1-blog. Tot dan!
Tweede training Singapore | Afgelopen
Een vijftiende tijd voor Verstappen, dat zal hem niet heel lekker zitten. Norris was de snelste in de tweede training, met Leclerc en Sainz kort achter zich.
Tweede training Singapore | Schade bij Russell
Russell schiet de baan af en raakt de muur. Hij is daarbij een deel van zijn voorvleugel verloren.
Tweede training Singapore | Geen grip bij Verstappen
Verstappen heeft de vijftiende tijd gereden en lijkt die niet meer te gaan verbeteren. Hij rijdt nu op harde banden.
Over de boordradio moppert Verstappen over een gebrek aan grip.
Tweede training Singapore | Verstappen nu met dertiende tijd
In het donker van Marina Bay zet Verstappen de dertiende tijd tot nu toe neer. Echte snelheid kan hij in zijn vervloekte RB20 nog niet vinden.
Norris heeft de snelste rondetijd neergezet.
Tweede training Singapore | Hitte blijft hangen
Het is al avond in Singapore, maar afkoelen doet het maar nauwelijks. De hitte is voor coureurs een factor van groot belang.
Hieronder zie je hoe heet het op en boven het asfalt van Marina Bay is...
Tweede training Singapore | Albon nu al met updates
Albon gaat hard deze training. Hij heeft nu de tweede tijd in handen, achter Leclerc. Dat zal alles te maken hebben met een aantal updates aan zijn auto.
Eigenlijk zou Williams die pas voor de GP in Austin doorvoeren, maar dat proces is versneld. Tot nu toe lijkt dat in ieder geval effect te hebben.
In de eerste training reed Albon de achtste tijd.
Tweede training Singapore | Begonnen!
De tweede oefensessie is begonnen. Er wordt nu in het donker gereden, net als in de kwalificatie en in de race.
Daarom is deze training wat relevanter dan de eerste.
McLaren doet aanpassingen aan achtervleugel
De doorbuigende achtervleugel van McLaren doet nogal wat stof opwaaien. Het team zou er in Bakoe een oneerlijk voordeel door hebben gehad.
McLaren benadrukt nu in een statement dat de achtervleugel helemaal volgens de regels is ontworpen, en dat uit eigen beweging is aangeboden om voor dit weekend wat aanpassingen te maken.
Of andere teams genoegen nemen met die uitleg is nog maar de vraag.
Een 'taakstraf' voor Verstappen
Ok, de stewards van de FIA zijn eruit. Verstappen krijgt een soort taakstraf omdat hij het woord 'fucked' gisteren gebruikte tijdens de persconferentie (iets verder in het blog lees je daar meer over).
In het vonnis van de FIA staat dat Verstappen some work of public interest moet gaan verrichten, een taak in het publieke belang dus. In gesprek met de FIA over het voorval zou Verstappen zich nog verontschuldigd hebben en geprobeerd hebben uit te leggen dat het Engels zijn moederstaal niet is.
Het mocht niet baten. De grote vraag is nu natuurlijk hoe die 'taakstraf' er precies uit zal zien. In 2018 moest Verstappen een dag meelopen met de stewards, nadat hij Esteban Ocon een duw had gegeven.
Pérez laat crash achter zich en hoopt op ommekeer voor Red Bull
Sergio Pérez was op weg naar het podium in Bakoe en toen knalde hij, nota bene in de laatste ronde, tegen Carlos Sainz aan. Weg was de eer en weg waren de WK-punten.
"De verkeerde acties op het verkeerde moment", vatte Pérez het in Singapore nog maar even samen. "Wie schuldig was aan de botsing, is niet belangrijk. We stonden allebei met lege handen en veroorzaakten veel schade voor onze teams."
Pérez begon ontzettend slecht aan dit seizoen, terwijl Verstappen toen nog race na race won. Inmiddels zit het bij Verstappen tegen en gaat het juist bij Pérez wat beter. "Het was eerder dit jaar heel moeilijk om er het maximale uit te halen. Mijn auto was echt niet te besturen. Als ik de bocht instuurde had ik geen idee wat er zou gebeuren. Maar inmiddels weten we in ieder geval wat het probleem was."
Red Bull verloor de eerste plek in het constructeurskampioenschap aan McLaren en de strijd om de wereldtitel wordt steeds spannender. "Toch geloof ik erin dat we het om kunnen draaien en sterk kunnen eindigen. We moeten het seizoen een 'U-bocht' bocht laten maken."
Verstappen op het matje geroepen om taalgebruik
"The car was fucked", zei Verstappen gisteren toen hij op de persconferentie werd gevraagd naar de prestaties van zijn auto in Bakoe. En met zulk taalgebruik is de FIA niet blij. Verstappen moet zich zo melden bij de wedstrijdleiding.
Deze week riep F1-chef Mohammed Ben Sulayem coureurs op minder te vloeken. Sindsdien wordt er aardig wat gedebatteerd over hoe erg het is als er over de boordradio (of op een persconferentie) wordt gescholden.
Dat Ben Sulayem opmerkte dat 'we ons in de F1 niet als rappers moeten gedragen', schoot Lewis Hamilton in het verkeerde keelgat. Hij vond die vergelijking stereotype en racistisch.
Verstappen zal straks horen of hij ook echt een straf krijgt of dat het bij een standje blijft.
Eerste training Singapore | Einde sessie
De eerste vrije training zit erop. Leclerc was de snelste, Verstappen zette de vierde tijd neer. De Nederlander maakte best een prima indruk.
Norris reed de tweede rondetijd.
Eerste training Singapore | Leclerc de snelste
Leclerc duikt onder de tijd van Norris. De Ferrari-rijder noteert de snelste tijd van deze eerste vrije training.
Overigens zegt de eerste training in Singapore nog niet zoveel over wat we voor de race kunnen verwachten. Dat komt vooral omdat de eerste training bij daglicht wordt afgewerkt.
De rest van het weekend wordt in het donker gereden en dat geeft een heel andere dynamiek.
Eerste training Singapore | Fijne ronde Verstappen
Verstappen is met zijn tweede snelle ronde 0,216 seconden langzamer dan Norris, die de snelste tijd nog altijd in handen heeft.
Eerste training Singapore | Daar gaat Piastri
De schade valt alles mee voor Piastri. Zijn linkerachterwiel is gefikst en dus kan de Australiër nu de baan op.
Vorige week pakte Piastri knap de zege in Bakoe.
Eerste training Singapore | Verstappen heeft eerste ronde gereden
Alleen Ricciardo en Piastri (met z'n weigerende achterwiel) hebben nog geen ronde gereden. De rest heeft weer kennis gemaakt met het stratencircuit van Singapore.
Verstappen zette de tweede tijd neer, achter Norris.
Eerste training Singapore | Eerste coureurs de baan op
De eerste vrije training is van start! Het begin van ongetwijfeld weer een spannend raceweekend.
Probleem met de wagen van Piastri
Er is een technisch probleem aan de auto van Piastri. De monteurs van McLaren proberen de wagen toch rijklaar te maken voor de training.
Het probleem lijkt aan het linkerachterwiel te zitten.
Geen vrolijke verflaag op de RB20
Fans van Red Bull zouden de wagens van Max Verstappen en Sergio Pérez een speciale 'livery' mogen geven. De speciale verflaag die bij een fan-actie gebruikt zou worden zorgt voor "onverwacht en excessief gewicht" zegt de renstal in een bericht aan de deelnemers van de ontwerpwedstrijd.
En extra gewicht aan de auto kan Verstappen in de strijd om zijn vierde wereldtitel niet gebruiken. Tijdens de testfase ontdekte het team van Verstappen en Pérez dat de verf een negatieve invloed heeft op de prestaties van de RB20.
Volgens Motorsport.com zou de verflaag, ongeveer een kilo zwaarder dan de huidige verflaag, voor 0,03 seconden vertraging per ronde zorgen. "Voor ons is het onze prioriteit om de auto de rest van het seizoen zo competitief mogelijk te maken", zegt Red Bull. Een Formule 1-auto weegt zo'n 800 kilo.
Verstappen denkt in Singapore niet aan winnen: 'Norris verslaan, is belangrijker'
"Pfff..." De eerste reactie van Max Verstappen op zijn resultaten in de grand prix van Singapore spreekt boekdelen. Nooit won hij op het stratencircuit rond Marina Bay. Het is op de huidige Formule 1-kalender zelfs de enige grand prix die hij nog nooit op zijn naam heeft geschreven.
Ook komend weekend start hij niet als favoriet. "We krijgen het hier zwaar. Dat is al jaren zo. Laten we eerst maar eens zorgen dat we Q3 halen", sombert Verstappen in Formule 1-jargon. Zijn boodschap is duidelijk: kwalificeren in de top-tien is hier wel het doel, maar vanzelfsprekend is het niet.
"Het moet normaal gesproken haalbaar zijn, maar verwacht niet dat ik hier zomaar de auto op pole position zet. Dit is voor ons een lastig, uitdagend circuit. Deze auto houdt niet van kerbstones en hobbels."
Verstappen kampt met tegenwind. Hij is weliswaar de enige coureur die dit seizoen meer dan twee grand prixs heeft gewonnen (het zijn er zelfs zeven), maar zijn laatste zege is alweer van zeven GP-weekends geleden. Dat knaagt.
Krijgt Norris vrij baan?
Wat doe je als twee coureurs van hetzelfde team kansrijk zijn in een race en/of het kampioenschap? Voor wie kies je dan? Het vraagstuk is haast even oud als de Formule 1 zelf en zal ongetwijfeld ook komend weekeinde in Singapore de kop opsteken.
Zowel bij de Grand Prix van Hongarije als de race in Monza riep de strategie van McLaren vragen op. Oscar Piastri finishte er voor Lando Norris, die de WK-punten hard nodig heeft, wil hij Max Verstappen zenuwachtig maken.
Zeven GP's voor het einde van het seizoen is het verschil 59 punten.
Welkom!
Welkom in ons blog over de GP van Singapore, waar Max Verstappen zich wil herpakken na zijn teleurstellende weekend in Bakoe.
Achter hem aast Lando Norris op zijn kans. Kruipt de McLaren-coureur weer wat dichter naar Verstappen toe in de WK-stand?