Giro-blog
NOS WielrennenAangepast

Merlier is in chaotische sprint net sneller dan Milan, die sprinttrein kwijtraakt

Etappe 18 van de Giro werd met de kilometer makkelijker:

liveblog gesloten

A domani!

We houden ermee op hier in Padova. Het was een vrij overzichtelijke sprintetappe met een vermakelijke finale. Een rustdag voor de klassementsmannen, want zij moeten vrijdag en zaterdag weer op.

De negentiende etappe van de Giro gaat om 13.05 uur van start. Wij zijn even daarvoor al van de partij met een liveblog. Tot dan, ciao!

Wordt vrijdag van de vluchters?

Na een vlakke etappe gaan we nu weer twee dagen de bergen in. Het begint enigszins vlak en de finish is bergop. Rit 19 voert over 157 kilometer van Mortegliano naar Sappada en het peloton moet drie gecategoriseerde beklimmingen over.

Etappe 19 van de Giro

Dit zijn de drie beklimmingen die de renners krijgen voorgeschoteld:

  • 2de categorie: Passo Duron (4,4 kilometer à 9,7%, met uitschieters naar 18%)
  • 3de categorie: Sella Valcalda (6,4 kilometer à 6,1%, met uitschieters tot 12%)
  • 2de categorie: Cima Sappada (8,3 kilometer à 4,8% met uitschieters naar 15%)

In totaal maken ze 2.850 hoogtemeters.

  • giroditalia.it
    De klim van de Forcella di Lius
  • giroditalia.it
    De klim van de Cima Sappada

Merlier wint achttiende Giro-etappe, voor de tweede keer de beste in massasprint

Tim Merlier wint de achttiende Giro-etappe

Tim Merlier wint de achttiende etappe van de Giro d'Italia. De renner van Soudal Quick-Step was na 178 kilometer de beste in de massasprint. De 31-jarige Belg was ook in de tweede etappe de beste in de massasprint. Jonathan Milan eindigde als tweede, Kaden Groves kwam als derde over de finish.

De roze leiderstrui blijft om de schouders van Tadej Pogacar, die met een voorsprong van bijna acht minuten aan de rit was begonnen. Alleen rampspoed lijkt de eindzege nog in de weg te kunnen zitten voor de oppermachtige Sloveen.

Lees hier het hele etappeverslag:

Merlier: 'Haters zullen teleurgesteld zijn'

Voor het eerst in zijn carrière wint Merlier twee etappes in een grote ronde. Ook lukte het hem niet eerder in de derde week. "De haters zullen teleurgesteld zijn", grinnikte de Belg, die in de massasprint Milan en Groves versloeg.

Makkelijk was het niet, het scheelde op de streep minder dan een half wiel. "Ik vond mijn moment, ik moest een beetje buitenom, maar ik haalde het", zei Merlier voor de camera's van Eurosport.

UITSLAG | Bekijk de top-10 (en de rest)

FINISH | Het verschil op de streep

Merlier duwt zijn wiel net eerder over de streep dan Milan, die weer net eerder is dan Groves.

Merlier wint

FINISH | Merlier wint!

Tim Merlier wint!! Hij verslaat Milan op de streep, die kwam te laat, want hij was in de laatste bochten zijn sprinttrein kwijtgeraakt. Merlier wint! Mooie sprint. Groves is derde. Dainese vierde.

Nog 500 meter | Milan weg?

Milan zat heel ver weg, zijn trein was hem kwijt...

Nog 800 meter | Bocht ging goed

Milan is de trein kwijt...

Nog 1 km | Laatste kilometer!

En de laatste kilometer begint, nu komen de bochten...

Nog 2,3 km | Treintjes van drie

We zien treintjes van drie van Lidl-Trek voor Milan en FDJ voor Pithie en daar komt Affini voor Van Dijke. Voor Dainese ook...

Nog 2,9 km | Alaphilippe versnelt?

Demarreert Alaphilippe nou? Het lijkt er even op, maar het zal toch bedoeld zijn om Merlier te helpen. Even later stuurt hij alweer uit...

Nog 4,2 km | Milan naar voren

Milan zat nog even op de 30ste plek en wordt nu behendig door Consonni naar voren gebracht. Gaviria volgt, Ewan zit voorin. Van Dijke ook.

Nog 6 km | Positioneren nu

Het gaat hard nu. Alpecin op kop voor Groves, het is nu zaak dat je je goed positioneert voor de finale. Daar komen alle treintjes. Het zal doorbeuken blijven tot de laatste kilometer, waarin het nog even bochten wordt.

Nog 7,5 km | Arensman op achterstand?

Arensman rijdt ineens een stuk achter het peloton, hij stapte van zijn fiets en wordt nu tussen de auto's teruggebracht naar het peloton. Waar hij overigens bijna van zijn fiets gereden wordt door een ploegwagen. Even later keert hij terug vooraan.

Nog 9 km | Alles weer samen

En alles is weer samen op iets minder dan 10 kilometer van de streep. We gaan sprinten!

Nog 10 km | Gat is tientallen meters

Nee, Maestri wil niet opgeven en demarreert gewoon nog een keer als het peloton al op tientallen meters genaderd is. Affini gaat gewoon nog een keertje mee. Maar dit lijkt hopeloos.

Nog 11 km | Finale komt eraan...

Het peloton kan de vluchters weer ruiken, het gat is tien seconden...

Nog 15 km | Nog steeds de vijf op kop

De vijf renners rijden nog altijd op kop. Het gat was even acht seconden, maar is nu weer 15 seconden. Het peloton gaat zich toch niet verkijken op de kracht die nog in die kopgroep zit? Wanneer pakken ze de vluchters terug?

En bij het passeren van de boog van de laatste 15 kilometer rijdt Di Marchi even de hekken in. Niks ernstigs, hij kan verder, maar die zien we niet gauw terug in het peloton.

Nog 20 km | Hoe ziet de finale er eigenlijk uit?

De finale is hartstikke vlak. En de kilometers die naar de laatste kilometer leiden zijn recht, met hier en daar een rotonde. Maar in die laatste kilometer is het opletten geblazen. Want de slotfase is bochtig.

In de laatste kilometer zit op 900 meter een scherpe bocht naar links, waar vooraan zitten essentieel is voor de sprinters. Na een daaropvolgende flauwe knik naar links en dan nog een scherpe naar rechts is het nog minder dan 500 meter tot de finish. Als je in die laatste bocht naar rechts niet in de voorste treintjes zit, ben je gezien.

Na die laatste bocht barst het pas echt los...

De laatste kilometers van etappe 18

Nog 24 km | Treintjes vormen zich

Voorin het peloton worden de treintjes gevormd. Van UAE. Van Ineos. Van Lidl-Trek. Van Soudal-QuickStep. En de vijf koplopers? Die zwemmen er nog steeds een seconde of tien. twaalf voor.

Nog 30 km | Nog acht seconden...

Het is nu echt bijna voorbij voor de koplopers. Het gat met het peloton is minder dan tien seconden. Ze gaan zo opgeslokt worden.

Nog 36 km | Nog 14 seconden...

De vijf koplopers gaan het niet lang meer volhouden dit. Het gat is nog maar 14 seconden.

Nog 38 km | Nog even kijken naar Affini's demarrage

Kijk nog even naar de krachtige demarrage van Affini, de man die de finale op ruim vijftig kilometer van de streep al een stuk interessanter heeft gemaakt.

Zie het hier terug:

Nog 46 km | Fiorelli wint tussensprint

De tweede tussensprint van de dag wordt gewonnen door Fiorelli, voor Pietrobon en Maestri. Intussen koersen ze maar hard door, want het gat met het peloton loopt langzaam terug. Veel meer dan twintig seconden is het niet.

Nog 51 km | Maakt Affini sprintersploegen nerveus?

Je vraagt je af waarom het peloton met nog 50 kilometer te gaan in volle vaart op de kopgroep af rijdt. Zouden ze zich zo zorgen maken over hardrijder Affini? De sprintersploegen willen hem duidelijk niet te veel ruimte geven. Maar een seconde of 25 is wel erg weinig.

Nog 55 km | Affini haalt vluchters bij

Dat heeft hij snel gedaan: Affini is bij de vier koplopers. Vier renners in het peloton volgden hem, maar konden het wiel niet houden van Affini. Hij is sterk dus. In een zucht is hij bij de koplopers gekomen, een halve minuut voor het peloton uit.

In het begin van de koers probeerde hij het al, maar toen mocht hij niet wegkomen van de sprintersploegen...

Nog 59 km | En nu Affini

En weer een aanval! Nu is het Edoardo Affini, van Visma-Lease a Bike. Ook hij wil, net als Valgren, niet zomaar de sprintersploegen naar de streep laten rijden. En waarom ook niet, het is week drie van de Giro, iedereen is vermoeid en dus is de kans op zulke stunts groter dan in de eerste week.

Nog 62 km | Valgren valt aan

Een aanval! Van Valgren. De EF-renner wil wel op ruim 60 kilometer van de streep: een nieuwe demarrage opzetten. Maar Daan Hoole springt namens Lidl-Trek mee in het wiel. Niemand mag weg nu.

Nog 66 km | Fiorelli pakt Intergiro-punten

De belangen in de kopgroep worden duidelijk. Fiorelli pakt 12 punten voor het Intergiro-klassement en verstevigt de leiding in dat subklassement.

Nog 74 km | Peloton laat teugels vieren

Het peloton had de lasso even om de nek van de kopgroep, naderde de vluchters zelfs tot op 40 seconden, maar liet daarna de teugels wat los. Het gat is nu weer anderhalve minuut.

De koplopers

Nog 87 km | Regen, zon, jasjes aan, jasjes uit

Het is een wisselvallige dag op de fiets. Dan schijnt de zon weer en dan regent het plots een beetje.

Nog 98 km | Huh, nog maar 40 seconden?

'Oeps, even inhouden', zullen de sprintersploegen in het peloton denken. Want in hun ijverige drang tot controle van de kopgroep komen ze plots wel heel dicht bij de voorste vier. Het is nog maar veertig seconden. Nu al de kopgroep inrekenen, zou alles weer bij elkaar brengen en nieuwe aanvallen aanmoedigen. Dat willen de sprintploegen niet.

Nog 110 km | Pietrobon pakt Intermediate Sprint-punten

Pietrobon doet goede zaken in het Intermediate Sprint-klassement. De Italiaan pakt 12 punten en loopt uit op Alaphilippe die tweede staat. Intussen moeten ze wel door blijven fietsen, want het peloton komt nu toch wel erg dichtbij. Nog maar iets meer dan een minuut over.

Nog 120 km | Fuga, Intermediate sprint en Intergiro. Scuzi?

Je bent niet alleen als je je afvraagt: waarom gaan die vier vluchters in vredesnaam 150 kilometer lang met z'n vieren op kop rijden om dan in de laatste kilometers teruggepakt te worden? Het antwoord: hun doelen liggen niet op de finishlijn.

De vier vluchters zitten met hun gedachten bij Fuga, Intermediate sprint en de Intergiro. Scuzi? Dat zijn een paar van de sub-klassementen deze Giro. Leest u maar:

  • INTERMEDIATE SPRINT; klassement voor tussensprints

In alle etappes zijn op twee willekeurige plekken strepen getrokken waar punten gepakt kunnen worden voor het tussensprintklassement (dus niet het puntenklassement). In dat klassement is dit de stand:

  1. Pietrobon, 51 pt
  2. Alaphilippe, 47 pt
  3. Maestri, 34 pt

Het zou goed kunnen dat vluchter Pietrobon straks op de eerste tussensprint van de dag (over 10 kilometer) als eerste over de streep gaat.

  • INTERGIRO; mini-puntenklassement

Ongeveer halverwege iedere etappe ligt een streep waar punten speciaal voor het Intergiro-klassement kunnen worden gehaald. De winnaar krijgt na de Giro een trofee in Rome en krijgt een geldprijs. In dat klassement is dit de stand:

  1. Fiorelli, 47 pt
  2. Alaphilippe 43pt
  3. Groves, 37 pt

Over 41 kilometer gaan we zien op vluchter Fiorelli ook daadwerkelijk de Intergiro-sprint wil winnen. Hij kan een slag slaan, want nummer twee Alaphilippe zit nu eens niet in de kopgroep.

  • FUGA: klassement voor de aanvallers

Dit aanvallersklassement houdt bij hoeveel kilometers renners in de aanval zijn geweest. Kilometers tellen alleen bij vluchtgroepen kleiner dan tien renners en de vlucht moet langer zijn dan 5 kilometer. De 'winnaar' per etappe krijgt 200 euro. In dat klassement is dit de stand:

  1. Pietrobon, 454 pt
  2. Alaphilippe, 424 pt
  3. Maestri, 372 pt

Als Pietrobon nou voor het Intermediate Sprint-klassement gaat, zal hij dan het FUGA-klassement geven aan zijn ploegmaat Maestri?

Nog 137 km | Gat onder de twee minuten

Voor als het nog niet duidelijk was: de sprinters willen vandaag sprinten voor de dagzege. Lidl-Trek en Soudal-Quickstep hangen de wagonnetjes achter elkaar en vormen een lange bulderende trein. Diepe zucht in de kopgroep, want zij weten dat ze in elk geval niet voor de dagzege fietsen. Het gat was even 2,5 minuut, maar is nu teruggebracht tot ruim onder de twee minuten.

Nog 143 km | Wie maken kans vandaag?

Het sprintersgilde was zeer sterk vertegenwoordigd aan het begin van deze Giro. Maar veel sprinters zijn inmiddels afgehaakt. Wie maken er dan nog kans vandaag? Laten we eens kijken:

  • Jonathan Milan, Tim Merlier en Kaden Groves zijn op papier de snelste sprinters die nog over zijn;
  • Maar ook Fernando Gaviria, Juan Sebastian Molano, Stanislaw Aniolkowski (al eens tweede), Caleb Ewan, Alberto Dainese, Laurence Pithie, Giovanni Lonardi en nog wel een paar;
  • Vlak Filippo Ganna niet uit voor een verrassingsaanval, en vergeet ook Tim van Dijke niet, de Visma-renner die al eens vierde werd.

Toch nog een hele lijst. En denk dan maar eens aan de (vele Nederlandse) sprinters die al thuis zitten. We zetten ze even op een rij:

  • Olav Kooij, Fabio Jakobsen, David Dekker, Danny van Poppel, Biniam Girmay, Christophe Laporte, Max Kanter, Ethan Vernon, Phil Bauhaus en Jenthe Biermans.

Nog 150 km | En nu? Controleren

De enige klim van de dag is geweest, iedereen hangt er nog aan in het peloton en er rijden vier man op kop. En wat nu? Waarschijnlijk zo doorrijden tot aan de finish in Padova.

De jasjes gaan al uit bij de mannen van Lidl-Trek die vooraan het peloton rijden. We zien ook een knecht van Soudal-Quickstep helpen. De sprintersploegen gaan het gat met de kopgroep, dat inmiddels 2,5 minuut is, zo nog een kleine 150 kilometer lang controleren.

Nog 160 km | Maestri pakt bergpunten

Boven op de Lamon pakt Mirco Maestri de meeste punten. De Italiaan van Polti Kometa maakte zo net nog even drukke gebaren naar medevluchter en ploegmaat Pietrobon, want zijn jongere ploegmaat reed nota bene het gat dicht naar zijn ploegmaat toen Maestri was gedemarreerd.

Toch zijn ze samen in de kopgroep terecht gekomen. Maestri geef net een harde pets op het achterwerk van zijn ploeggenoot: lekker gedaan, en nu rijden! Het gat is intussen al bijna twee minuten.

Nog 161 km | Vier bekende vluchters krijgen de ruimte

Halverwege de enige klim van de dag wordt de vluchtgroep gevormd. We tellen vier man. Vier bekende namen, want ze zaten allebei al eens in de aanval deze Giro:

  • Mirco Maestri (Polti Kometa)
  • Mikkel Honoré (EF Education)
  • Andrea Pietrobon (Polti Kometa)
  • Filippo Fiorelli (Bardiani)

Het gaatje gaat naar een halve minuut, en zal snel groter worden.

Nog 163 km | Klimmen? Ja, klimmen

We waren toch af van dat klimmen? Niet helemaal. De renners draaien nu de enige gecategoriseerde klim van de dag op. De Lamon, een col van de vierde categorie van 3,4 kilometer lang à 5,6%, met stukken van maximaal 12%.

Aan de voet van de klim zit alles toch weer bij elkaar, maar dat gaat bovenop de klim niet zo zijn. Wie gaan er aanvallen?

Nog 170 km | Het hoost

Bij de start miezerde het nog wat, maar nu hoost het. Geen pretje terwijl de renners licht dalend het dal uit slingeren. Het peloton is ook in tweeën gebroken, zo lijkt het. Een groot gat is het niet, maar het toont wel dat de eerste kilometers onrustig zijn geweest.

Nog 175 km | Peloton strekt zich uit

Vanaf de eerste meters tonen een aantal renners dat ze wel op avontuur willen vandaag. We zien Affini vooraan en Stuyven. Geen koekenbakkers. Een grote groep renners maakt zich langzaam los van het peloton. Nu kijken of de sprintploegen zich prettig erbij voelen om zo'n grote groep weg te laten rijden.

Nog 178 km | Andiamo!

De koersdirecteur zwaait de vlag en de renners mogen los. Het tempo gaat gelijk omhoog. Gelijk wat demarrages.

Neutrale start | We fietsen!

En de renners zijn vertrokken voor de eerste neutrale kilometers. De regenjacks zijn tot de keel dicht geritst en asfalt is door de regen donker gekleurd en in alle rust rolt het peloton Fiera di Primiero uit.

Wie rijdt in welke trui?

Even de dagelijkse legenda, wie rijdt in welke kleur:

  • Roze leiderstrui: Tadej Pogacar
  • Paarse puntentrui: Jonathan Milan
  • Witte jongerentrui: Antonio Tiberi
  • Blauwe bergtrui: Giulio Pellizzari, omdat leider Pogacar in het roze fietst

Weerbericht: langzaam minder regen

In startplaats Fiera di Primiero is het nat. Niet zo erg als het de vorige dagen in de bergen is geweest, maar het druppelt. De kasseitjes op het plein waar de renners zich nu verzamelen glimmen. Opsteker: in finishplaats Padova is het nu droog, al kan het daar aan het eind van de middag ook weer wat druppelen.

Nog twintig minuten...

De relikwieën (lees: de Giro-trofee) hebben een plekje, de rituelen (lees: handtekeningen zetten) worden afgewerkt en dan kan het peloton de hort op. Over zo'n twintig minuten is het zover.

In startplaats Fiera Di Primiero staat de Giro-trofee klaar

DNS | Scaroni start niet

We vertrekken met een renner minder vandaag: Christian Scaroni (Astana) stapt niet op voor etappe 18. De klimmer, die nog even de blauwe bergtrui droeg deze Giro, is ziek en kan niet verder.

Wie stopt swingende Milan?

Ook Lidl-Trek weet het: ze zijn voor een dag bevrijd van die vervloekte bergen. Het is tijd om te sprinten! In de bus van de ploeg van favoriet voor de dagzege Jontahan Milan, drager van de paarse puntentrui, winnaar van al drie sprintetappes, swingt men naar de start.

Dit is etappe 18: hoe verder, hoe makkelijker

Eindelijk weer sprinten, zullen de sprinters gedacht hebben toen ze vanochtend wakker werden in Fiera di Primiero. En terecht. Want voor etappe 18 geldt: hoe verder, hoe makkelijker.

In de eerste 75 kilometer zitten nog twee heuveltjes die bedwongen moeten worden, maar daarna is het vlakker dan vlak. Sterker nog: het gaat in een licht dalende lijn richting de finish in Padova. Waar we zullen gaan sprinten. Of blijven er vluchters weg? Het kan zomaar, want in de derde week is iedereen moe en is niets meer vanzelfsprekend.

Het profiel van etappe 18

Als we gaan sprinten, zal het opletten geblazen zijn in de finale. Want de slotfase is best bochtig.

In de laatste kilometer zit een scherpe bocht naar links, waar vooraan zitten essentieel is voor de sprinters. Na een daaropvolgende flauwe knik naar links en dan nog een scherpe naar rechts is het nog minder dan 500 meter tot de finish. Als je in die laatste bocht naar rechts niet in de voorste treintjes zit, ben je gezien.

De laatste kilometers van etappe 18

Wat gebeurde er in etappe 17?

Jonge Steinhauser bekroont solo in Giro met eerste profzege

Etappe 17 was de rit van een jonge Duitser. De 159 kilometer van Selva di Val Gardena naar Passo Brocon met onderweg 4.200 hoogtemeters werd gewonnen door Georg Steinhauser. De pas 22-jarige EF-renner kwam bergop solo over de streep.

De roze leiderstrui van Tadej Pogacar, die dinsdag al zijn vijfde dagsucces in deze Ronde van Italië behaalde, kwam geen moment in gevaar in de pittige bergrit.

Lees hieronder het hele etappeverslag terug:

Buongiorno!

Door het hotelkamerraam van de sprinters vielen vanochtend gemoedelijk zonnestralen op het bed. Vol verwachting werden ze wakker: eindelijk weer sprinten. De afgelopen dagen in de bergen waren afzien met een hoofdletter A. Maar voor etappe 18 geldt: hoe verder, hoe makkelijker. Na 178 kilometer is de kans op een massasprint toch erg groot.

Het peloton vertrekt om 13.05 uur. Blijf hier op de hoogte van alles wat in en rond de koers gebeurt.

Jonathan Milan