liveblog
NOS NieuwsAangepast

Stikstofplannen bekend, Rutte noemt snelheidsverlaging 'als VVD'er verschrikkelijk'

  • Vanmorgen presenteerde premier Rutte de stikstofplannen van het kabinet.
  • Gisteren lekten al enkele plannen uit, zoals dat de maximumsnelheid overdag naar 100 kilometer per uur gaat.
  • Premier Rutte noemde dat vandaag een 'rotmaatregel', maar zegt dat het plan noodzakelijk is.
liveblog gesloten

Liveblog gesloten

Verder lezen? Hier vind je een samenvatting van de persconferentie met de belangrijkste maatregelen.

Strooizout

Kunnen we gladde wegen komende winter nog wel bestrijden met strooizout? Daar ontstond eerder deze week wat onduidelijkheid over, omdat strooizout misschien niet aan de PFAS-norm zou voldoen. Maar het kabinet is er vandaag duidelijk over: Rijkswaterstaat zal komende winter gewoon strooien. Dat staat in de brief over de stikstofmaatregelen die vandaag werden gepresenteerd. "Rijkswaterstaat koopt strooizout in bij de leverancier Eurosalt en dit zout voldoet aan de Europese normen."

Persconferentie afgelopen

De persconferentie over de aanpak van de stikstofproblemen zit erop. Lees hier wat de belangrijkste maatregelen zijn.

Premier Rutte gaat nu naar het Catshuis. Daar gaat hij in gesprek met een delegatie van boeren. Boerenorganisatie Agractie heeft boeren opgeroepen te demonstreren bij het Catshuis, omdat de landbouworganisatie aanvankelijk geen uitnodiging voor het overleg had gekregen. De eerste trekkers zijn al gearriveerd in Den Haag:

Premier Rutte over de verlaging van de maximumsnelheid

Rutte: je kan geen 130 blijven rijden als mensen thuis zonder baan komen te zitten

'In complexiteit onvergelijkbaar met vluchtelingencrisis'

Volgens premier Rutte is de stikstofcrisis enorm complex. "Ik heb zoiets in mijn negen jaar als premier niet eerder meegemaakt. In complexiteit is dit onvergelijkbaar met de vluchtelingencrisis."

Rutte: dit heb ik in mijn negen jaar nog niet meegemaakt

Minister van Nieuwenhuizen: 'Ik had het liever niet gedaan'

Minister van Nieuwenhuizen: ik had het liever niet gedaan maar het moet

75.000 woningen

Volgens minister Van Veldhoven, die sinds 1 november de woningmarkt in haar portefeuille heeft, kan het kabinet met de voorgestelde maatregelen volgend jaar zijn doel halen om 75.000 nieuwe woningen te bouwen.

Handhaving

Premier Rutte noemt het "denkbaar" dat de maximumsnelheid in de toekomst weer omhooggaat, maar wil daar geen beloftes over doen. "Deze maatregel zal voor langere tijd zijn." De premier zegt dat hij de snelheidsverlaging "als VVD'er verschrikkelijk" vindt.

Op de vraag hoe het kabinet gaat controleren of iedereen zich aan de nieuwe maximumsnelheid houdt, antwoordt minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur: "We blijven handhaven zoals nu, dus bijvoorbeeld met trajectcontroles." En als mensen toch harder blijven rijden? "Het is belangrijk om dit goed uit te werken en het plan goed te communiceren, zodat weggebruikers tijdig geïnformeerd zijn."

Rutte: 'Het is niet leuk, maar nodig'

Rutte: het is niet leuk maar nodig

100 kilometer per uur: 'Ik had het liever niet gedaan'

Minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur gaat in op de verlaging van de maximumsnelheid, die overdag naar 100 kilometer per uur gaat. "Ik had het liever niet gedaan, dat zal duidelijk zijn, maar het is echt noodzakelijk. En als je de ondernemers spreekt die het nu zo moeilijk hebben, hoef je daar ook niet over te twijfelen."

De minister zegt dat ze "hard aan de slag" gaat om de maatregel zo snel mogelijk uit te voeren. Op zeer korte termijn komt ze met een plan, waarin ze bijvoorbeeld ook ingaat op wat er moet veranderen aan de borden en wat het kabinet gaat doen om over de nieuwe maximumsnelheid te communiceren.

Vier maatregelen

Het kabinet komt met vier maatregelen die op korte termijn uitvoerbaar zijn en die de uitstoot van stikstof moeten verlagen, zegt premier Rutte.

  • De maximumsnelheid op snelwegen gaat overdag naar 100 kilometer per uur. "Dat is een rotmaatregel", aldus Rutte. "Niemand vindt het leuk, maar hier speelt een groter belang." Volgens de premier ontstaat door deze maatregel ruimte voor vrijwel de gehele woningbouw en infraprojecten veilig te stellen.
  • Er komt een noodwet om ervoor te zorgen dat veiligheidsprojecten als dijkversterking en kustbescherming kunnen worden doorgezet.
  • De samenstelling van veevoer wordt aangepast, om de uitstoot van ammoniak door de veehouderij terug te dringen.
  • Er komt een regeling voor boeren die willen stoppen.

Kijk live mee

De persconferentie van premier Rutte en de ministers Schouten (Landbouw en Natuur), Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) en Van Veldhoven (Milieu en Wonen) is begonnen. Kijk hier live mee.

Boeren: gesprek en protest

Na de presentatie van de stikstofplannen gaat premier Rutte op het Catshuis in gesprek met een delegatie boeren. Maar daar wordt ook gedemonstreerd: boerenorganisatie Agractie heeft boeren opgeroepen om rond 11.15 uur naar het Catshuis te komen, omdat de organisatie aanvankelijk geen uitnodiging voor het gesprek met Rutte had gekregen. Agractie verwacht vanochtend zo'n 120 trekkers en 300 boeren in Den Haag.

Negen vragen (en antwoorden) over de snelheidsverlaging

Hoeveel stikstof bespaar je door 100 kilometer per uur te rijden in plaats van 120 of 130? Hoe werkt dat? En hoeveel langer ben je onderweg? De antwoorden op deze en meer vragen lees je in dit artikel.

'Vroem-vroempartij'

De hoofdlijnen van de stikstofmaatregelen kennen we al. De snelheidsverlaging overdag springt er natuurlijk uit, zei politiek verslaggever Xander van der Wulp vanmorgen op NPO Radio 1. "Tijdens de presentatie wordt het vooral interessant om te zien hoe premier Rutte dat gaat verantwoorden. Want hij was toch de leider van de vroem-vroempartij die 130 kilometer per uur wilde rijden?"

Ook andere vragen zijn relevant, zegt Van der Wulp: "Wanneer gaan de maatregelen in? Wat levert het precies op? En hoe ga je bijvoorbeeld afdwingen dat iedereen zich aan die maximumsnelheid houdt?"

100 kilometer per uur: hier worden de verkeersborden gemaakt

Flink aanpoten voor fabrikant verkeersborden

Rutte en de bouwers

Gisteravond sprak premier Rutte op het Catshuis met vertegenwoordigers van de bouwsector over de stikstof- en PFAS-problemen. De bouwers vonden het een goed gesprek, maar gingen met gemengde gevoelens naar huis. Rutte zei na afloop dat hij hen niet blij heeft kunnen maken. "Dat was ook niet de bedoeling. We hebben uitgelegd wat we aan het doen zijn."

Waarom stikstof Nederland in z'n greep heeft

Stikstofplannen

Vandaag wordt meer duidelijk over de stikstofmaatregelen die het kabinet op korte termijn wil nemen om projecten in de bouw en infrastructuur uit het slop te trekken. Rond 10.15 uur presenteren premier Rutte en de ministers Schouten (Landbouw en Natuur), Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) en Van Veldhoven (Milieu en Wonen) hun plannen. Dat is live te volgen op NPO1, via NOS.nl en de app en de YouTube- en Facebookpagina van de NOS.

Gisteren lekte al het een en ander uit, na een coalitieoverleg over de plannen. Bijvoorbeeld dat de maximumsnelheid op snelwegen overdag naar 100 kilometer per uur gaat. Ook krijgen boeren de opdracht om hun koeien voer te geven met extra enzymen, waardoor de dieren minder ammoniak gaan uitstoten. En er wordt 250 miljoen euro gestoken in natuurbescherming. Een plan om oude, vervuilende auto's van de weg te krijgen met een opkoopregeling heeft het niet gehaald.