NOS Nieuws

In relatieve luwte naar bijna miljard leden: LinkedIn bestaat twintig jaar

  • Leen Kraniotis

    redacteur economie

  • Leen Kraniotis

    redacteur economie

Gekke dansjes, schaars geklede influencers of complottheorieën zijn er niet te vinden. In plaats daarvan loopt het over van carrièretijgers, professionals die werkwijsheden spuien en recruiters, op zoek naar dé perfecte kandidaat.

LinkedIn, het sociale medium voor werkende en werkzoekende mensen, bestaat morgen twintig jaar.

Reid Hoffman, een van de oprichters, startte eerst een datingsite. Dat mislukte, waarna hij het in 2003 nog eens probeerde met een site gericht op het professionele leven van mensen.

Om platforms als Facebook, Instagram, Tiktok en Twitter was in de decennia daarna vaak veel meer te doen. In die relatieve luwte groeide LinkedIn uit tot een groot sociaal netwerk, met wereldwijd zo'n 930 miljoen leden.

Zo is LinkedIn behoorlijk belangrijk voor Maxime Hermarij, van recruitmentbureau Oliver James. "We gebruiken het veel om kandidaten te vinden en ook te beoordelen. Het geeft vaak een beter inzicht in iemands carrière dan het traditionele cv."

Ze vindt dat ze als recruiter veel uit LinkedIn kan halen, maar er is ook veel concurrentie van andere recruiters. "Ons team neemt altijd de persoonlijke benadering, dus goed naar iemands profiel kijken voordat je ze een persoonlijk bericht stuurt. Dan heb je de grootste kans op succes."

Kirsten Spoelstra, account director bij pr-bureau Team Lewis, heeft haar baan aan LinkedIn te danken. "Negen jaar geleden was ik op zoek naar een nieuwe uitdaging en dat had ik ook op LinkedIn gezet. De hr-verantwoordelijke stuurde me een berichtje: 'Heb je zin om koffie te drinken en kennis te maken?'."

Haar bedrijf maakt zelf ook veelvuldig gebruik van LinkedIn. "Steeds vaker vragen klanten ons om het in te zetten. Het is ook een interessant advertentiekanaal, want LinkedIn weet best veel over mensen. Vroeger zag ik het alleen als een platform voor vacatures en sollicitaties. Maar het is veel interactiever geworden. Een niet te spannend, maar wel betrouwbaar sociaal medium."

Weinig controverse

In tegenstelling tot andere sociale media is er relatief weinig controverse rond LinkedIn. Het platform haalde eens het nieuws vanwege berichten dat Rusland en China via LinkedIn bedrijfsgeheimen probeerden te stelen.

Ook moest het bedrijf het account van Tweede Kamerlid Wybren Van Haga terugplaatsen, nadat het verwijderd was. Volgens de rechter waren er onduidelijke regels over wat wel en niet mag.

De LinkedIn-website in 2007

Christiaan van Betuw van mediabureau Mediaplus ziet dat LinkedIn veel meer is geworden dan een cv-site. "Je ziet dat LinkedIn steeds meer ook als advertentieplatform wordt gebruikt door bedrijven. Dan gaat het natuurlijk wel vooral om advertenties naar andere bedrijven toe, business2business."

Met meer dan 10 miljoen Nederlandse profielen is het volgens hem ook een redelijke afspiegeling van de samenleving. "Ik denk dat LinkedIn in Nederland vanwege het hoge ledental het meest inclusief is ten opzichte van andere landen." Van Betuw benadrukt wel dat er verschillen zijn in hoe actief profielen worden bijgehouden. "Als je het hebt over succesvol aan je carrière werken, dan is het bijna een verplichting om er veel aandacht aan te besteden."

'Ook personeel via Tiktok'

Voor recruiters is het ook niet zo dat ze enkel afhankelijk zijn van LinkedIn, zegt Françoise Buitelaar van YoungCapital Next. "Het is zeker belangrijk, maar je hebt het vooral vanaf een bepaald werkniveau nodig. Onze eigen database van mensen blijft ook wel sterk. We halen hieruit zo'n 60 procent van de kandidaten en van LinkedIn zo'n 30 procent."

Buitelaar zegt dat haar bedrijf ook steeds vaker andere sociale media inzet om bijvoorbeeld starters op de arbeidsmarkt, van 16 tot 24 jaar, te bereiken. Zij zitten geregeld op TikTok, Snapchat en Instagram. "Dus die bereik je ook goed via die platforms."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl