Davina Michelle bij ABN Amro Open; showelement toekomst van het tennis?
De toekomst van het traditionele mondiale tennis staat al enige tijd onder druk. De hoge gemiddelde leeftijd van de fans, de talloze keuzes voor de consument en de verschillende belangen. De ATP, de organisatie van het mannentennis, is echter hoopvol. "Deze olietanker heeft na dertig jaar de haven eindelijk verlaten."
Met een spetterend optreden van Davina Michelle, in combinatie met een wervelende lichtshow, kreeg het publiek zondagmiddag in Ahoy een grootse opwarmer voor de finale van de vijftigste editie van het ABN Amro Open. Het was entertainment van de bovenste plank.
Het showelement is volgens ATP-voorzitter Andrea Gaudenzi een belangrijk onderdeel om een nieuwe fanbase aan te boren in het mondiale tennis. "Ik probeer in de tenniswereld, en binnen de ATP, de focus veel meer op de fans en het publiek te krijgen. We zijn natuurlijk een sport, maar ook een entertainmentplatform."
Netflix als hulpmiddel
Het is geen toeval dat de ATP en de WTA in 2022 groen licht gaven voor de Netflix-documentaire Break Point. Een team filmde een seizoen lang, naar het succesvolle voorbeeld van Drive to Survive in de Formule 1, op de tennistour en volgde een aantal spelers en speelsters.
De focus werd daarbij bewust niet gelegd op 'oude helden' zoals Roger Federer, Serena Williams of Novak Djokovic, maar de nieuwe generatie met onder anderen Iga Swiatek, Stefanos Tsitsipas en Matteo Berrettini.
Het is volgens Gaudenzi een flinke uitdaging voor het tennis om de jonge kijker voor zich te winnen. "We hebben ook concurrentie van andere sporten, zoals bijvoorbeeld het voetbal in Europa, de muziekindustrie en andere vormen van entertainment. Het is een strijd om de tijd en portemonnee van de consument", zegt hij.
Verjongingskuur
Gaudenzi benoemt ook de veranderende vrijetijdsbesteding van de consument. Er zijn immers veel meer keuzes voor jongeren dan pakweg dertig jaar geleden. Hij vindt ook dat het tennis best een verjongingskuur kan gebruiken.
Richard Krajicek beaamt de woorden van Gaudenzi. "Misschien is de gemiddelde leeftijd van de tennisfan wel 55 jaar, en wellicht nog ouder", zegt de toernooidirecteur van het ABN Amro Open. "Dus als je een jonge generatie wil aanspreken, moet je kijken naar de mogelijkheden."
"Er wordt al geëxperimenteerd met kortere sets, zoals bij de NextGen Finals (een eindejaarstoernooi voor spelers tot 21 jaar, red.) en tegenwoordig mogen spelers tijdens partijen worden gecoacht. Niet op de baan, maar wel langs de baan."
"Zolang de tennissers het belangrijkste blijven, kun je alles daaromheen zo interessant mogelijk proberen te maken", aldus Krajicek. "Maar als je op een gegeven moment vanwege het entertainment trainingsbanen moet gaan weghalen, gaat het ten koste van het tennis. Die kant moeten we niet op."
Volgens Gaudenzi ligt momenteel de grootste uitdaging bij de hoeveelheid organisaties die bij het mondiale tennis zijn betrokken.
"We hebben de WTA, de ATP, de ITF en de vier grandslamtoernooien. Iedereen gaat afzonderlijk de markt op, want niemand heeft volledig zeggenschap over het product 'tennis'. Het is alsof je een liefhebber van een boek bent, maar je moet de hoofdstukken in verschillende winkels kopen."
Eigen belang
De bonden denken daarbij te veel aan zichzelf en hun eigen belangen, meent Gaudenzi. Krajicek gaat daarin mee. "Het hoeft niet helemaal in elkaar op te gaan, maar zoals bijvoorbeeld met televisierechten en datarechten kun je beter samen optrekken. Gefragmenteerd is nooit goed."
"Wij verkochten vroeger onze televisierechten ook apart, maar sinds wij ons hebben aangesloten bij de 500-toernooien (een specifieke serie toernooien op de ATP-tour, red.), merk je dat je een veel krachtiger product hebt", aldus Krajicek.
Bekijk hieronder een samenvatting en reacties van de finale van het ABN Amro Open.
Gaudenzi zegt dat er onder zijn bewind - hij is sinds januari 2020 de voorzitter van de ATP - zaken nu beter geregeld zijn, zoals de speelkalender en de verdeling van het prijzengeld.
De Italiaan vindt dat er ook een "enorme kans" ligt in het feit dat tennis zeer populair bij de vrouwelijke fans is.
"De helft van onze fanbase is vrouw, daar moeten we gebruik van maken. In andere sporten liggen die verhoudingen heel anders: in de meeste sporten is 80 procent van de volgers een man."
'Tennis is als een olietanker'
Gaudenzi klinkt in ieder geval hoopvol over de toekomst. "Fase 1 is klaar", zoals hij het zelf wenst te noemen. Hij hoopt nu dat de diverse partijen in het mondiale tennis dichter naar elkaar toe gaan groeien. "Het wordt niet makkelijk, maar we hebben een kans", vindt Gaudenzi.
"Ik zie het tennis als een olietanker die dertig jaar in zijn haven is gebleven en die zijn fanbase eigenlijk nooit heeft vergroot. Maar dit grote schip heeft nu de haven eindelijk verlaten en het vaart in de goede richting met de wind in de rug."