ProRail: in 2022 meeste overlast in jaren voor treinreizigers
Treinreizigers kregen het afgelopen jaar vaker te maken met treinuitval en vertragingen dan in jaren het geval was. Dat blijkt uit cijfers van ProRail over de prestaties over het jaar 2022.
Er vielen meer treinen uit dan in 2021 en op sommige dagen stond meer dan 10 procent van het treinverkeer stil. De meeste problemen werden veroorzaakt door aanrijdingen, weersomstandigheden, problemen in het storingssysteem en het personeelstekort.
Spoorwegbeheerder ProRail houdt ook de 'reizigerspunctualiteit' bij, dat wil zeggen hoeveel reizigers op tijd aankomen op hun bestemming ondanks onverwachte uitval en vertraging. Ook deze cijfers vielen tegen ten opzichte van het jaar ervoor: in 2022 had bijna 10 procent van de reizigers te maken met een vertraging van minstens 5 minuten.
Door stakingen werden treinreizen op verschillende dagen in het jaar onderbroken, waarbij de regionale staking op 9 september voor de meeste problemen zorgde: toen reden er in het hele land geen NS-treinen.
'Werk aan de winkel'
ProRail heeft met het ministerie afgesproken dat er op jaarbasis maximaal 520 'grote storingen' mogen zijn. Met 450 grote storingen op het spoor in 2022 blijft het bedrijf nog onder die grens.
Toch is John Voppen, bestuurder bij ProRail, ontevreden: "Met een eerste blik op de prestaties in 2022 en de oorzaken van tegenvallers zeg ik: werk aan de winkel voor de spoorsector. Laten we investeren in onze mensen en middelen om de prestaties te verbeteren", zegt hij tegen De Telegraaf.
Wel waarschuwt Voppen voor te hoge verwachtingen. Het aantal treinreizigers keert langzaam terug naar het niveau van voor de coronatijd, maar dat valt samen met een aanhoudend personeelstekort bij de NS. Voppen: "We kunnen veel, maar niet alles. De druk op mensen en middelen is al groot."