Met de camera in de mond tussen de Argentijnen
NOS Voetbal

Dagboek Doha: deze Nederlander legt Argentijnse passie vast met een camera in z'n mond

  • Thierry Boon

    NOS-redacteur in Qatar

  • Thierry Boon

    NOS-redacteur in Qatar

De ogen van de voetbalwereld zijn gericht op het WK in Qatar. In het gevolg van de absolute wereldsterren en in de kantlijn van het grote nieuws schrijft NOS-redacteur Thierry Boon dagelijks over wat hij meemaakt in Doha.

Hij was jarenlang het gezicht van de clubkanalen van FC Barcelona en is dat nu voor Ajax. Tijdens het WK in Qatar wordt hij door de Amsterdammers voor een maand 'verhuurd' aan de FIFA. Een gesprek met de 30-jarige Nederlander Aviv Levy Shoshan.

Daar loopt iemand in het derde shirt van Ajax. Op de FIFA-compound in het noorden van Doha is Shoshan makkelijk te herkennen. Tijdens het WK is hij een van de gezichten op de socials van de wereldvoetbalbond. "Als je dit vijf jaar geleden tegen me had gezegd, had ik je niet geloofd."

Fanbeleving vastleggen

Content maken, zo noemen ze dat tegenwoordig. Video's voor TikTok, live gaan op Instagram, van die dingen. Shoshan is er elke WK-dag weer druk mee.

Het gaat hem vooral om het vastleggen van de fanbeleving. "Momenten van euforie of verdriet. Voor mij draait het WK daarom. Het is een voetbalfeest van alle landen."

Samen met Oranjefans voor een duel van Nederland

Zijn mooiste moment? De beleving van de Argentijnse fans in Qatar. "Ik was bij de wedstrijd tegen Polen in 974 Stadium. Bij de metro zag ik allemaal Argentijnen die nog zochten naar een kaartje."

"En het waren echte Argentijnen. Dus die waren helemaal vanuit Argentinië hierheen gekomen en hadden nog geen eens een ticket. Dat is wel bizar."

Camera in de mond

Om die Zuid-Amerikaanse passie vast te leggen voor de FIFA-socials, besloot Shoshan op pad te gaan met een 360 graden-camera in zijn mond. Iets met nieuwe techniek. Het resulteerde in een fraai filmpje fanbeleving. "De Argentijnen zijn hier wel echt een openbaring. Echt een gekkenhuis."

"Zij leven hiervoor, om Messi en Argentinië wereldkampioen te zien worden. Als je dat dan vergelijkt met Europese landen zoals Nederland, lijkt het soms wel alsof wij eigenlijk niet zoveel van ons land houden als dat zij doen, haha", zegt Shoshan met een knipoog.

Als groot voetbalfan die inmiddels al een paar jaar onderdeel uitmaakt van het circus, spaart hij sinds een paar jaar landenshirts. Senegal, Kroatië, Japan, Mexico. Beetje bij beetje breidt hij zijn collectie uit. Het pronkstuk? Het shirt van Brazilië, door niet de minsten gesigneerd.

Ronaldinho in het vliegtuig

"Ronaldo heeft zijn handtekening erop gezet", zegt Shoshan trots. En het verhaal wordt nog mooier, als hij kort daarna in het vliegtuig stapt. "Dus ik had dat shirt in mijn tas en - je verzint het niet - zit Ronaldinho twee rijen voor me."

"Ik had ook nog eens een markeerstift bij me, dus ik vraag hem om zijn krabbel. Ik zag Ronaldinho naar het shirt kijken. Hij zag de handtekening van Ronaldo en moest lachen. Ik denk dat hij er echt niets van begreep. Alsof ik hem daar in het vliegtuig verwachtte, zo met mijn shirt en stift."

"Maar goed, we zaten in de lucht, dus hij kon geen kant op en heeft hem gesigneerd. Nu heb ik dus een Brazilië-shirt met de handtekeningen van Ronaldo en Ronaldinho erop."

Samen met de Braziliaanse ster Ronaldo op de foto

Shoshan leeft, als je een beetje liefhebber van het spelletje bent, een jongensdroom als pionier van het vak 'content creator'. "Toen ik vier jaar terug bij Barcelona begon, was ik de eerste clubhost. Nu heeft bij wijze van spreken zelfs FC Emmen er eentje."

Voor aanstormende talenten heeft hij, als mede-eigenaar van de Double Tap Agency, een managementbureau voor talent, een tip: "Ga je talen leren en wees proactief. Als je iets wil, ga dan kijken hoe je daar kunt komen. Als ik had zitten wachten, was dit WK niet voorbijgekomen."

Dan zit het gesprek erop en is het tijd voor de volgende afspraak voor Shoshan. Voormalig Real Madrid-speler Michel Salgado wacht. "We nemen iets op voor TikTok."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl