Goede zomer voor supermarktconcern Ahold Delhaize, ondanks versoepelingen
Het bedrijf Ahold Delhaize heeft een goede zomer gedraaid. Het moederbedrijf van onder meer Albert Heijn, Etos en Bol.com haalde meer omzet dan een jaar eerder: 18,5 miljard euro in totaal. Een jaar eerder was dat nog 17,8 miljard euro.
Het supermarktconcern profiteerde het afgelopen anderhalf jaar van de coronamaatregelen, maar ook deze zomer, toen de horeca en winkels open waren, bleef het goed gaan met de resultaten van het bedrijf.
"Ik denk dat we wat veranderd klantgedrag zien", zegt Frans Muller, topman van het concern vanmorgen in het NOS Radio 1 Journaal. "Veel mensen die meer thuis werken, en dat betekent ook dat ze thuis ook meer consumeren." Ook thuis koken hebben mensen volgens hem herontdekt in de crisis. "Ik denk dat een aantal van die effecten blijvend zullen zijn."
De omzet van online was in de zomer 30 procent hoger dan een jaar eerder. Vooral in de Verenigde Staten, een belangrijke markt voor het concern, steeg de omzet.
Inflatie
Het bedrijf heeft wel te maken met prijsverhogingen. Zo is de prijs van energie gestegen, maar ook de prijzen van grondstoffen voor voedsel gaan omhoog. Leveranciers proberen dat door te berekenen aan het bedrijf, vertelt Muller.
"De markt is heel rationeel. Wanneer het echt zo is dat we denken dat het een terechte prijsverhoging is, dan zullen we het in principe verder prijzen in onze producten", zegt Muller. De prijsstijgingen zijn volgens hem nog acceptabel: "We hebben het over een paar procent. Dat wordt misschien iets meer tegen het einde van dit jaar, maar het is nog zeer aanvaardbaar."
In de Verenigde Staten zag het concern prijsstijgingen bij onder meer vlees, vis en eieren. In Nederland zijn er geen specifieke productgroepen die eruit springen, zegt Muller.
Het bedrijf heeft deze zomer wel last gehad van verschillende vormen van natuurgeweld. Muller verwijst naar de overstromingen in België, tornado's in Tsjechië, stormen in het oosten van de Verenigde Staten. Gevolgen voor het bedrijf zijn dat winkels onder water komen te staan, de toelevering stokt, uitval van elektriciteit. "We zien dat het natuurgeweld sterker wordt."
Onder de streep behaalde het concern een winst van 522 miljoen euro.
Supermarkt cao
Op dit moment ligt er een cao-bod bij werknemers in de supermarktsector, waarin medewerkers een loonsverhoging van 9 procent krijgen over drie jaar tijd. Bonden vallen met name over de halvering van de zondagstoeslag. Volgens vakbond FNV hebben werknemers die toeslag nodig om rond te komen.
Muller vindt dat hun werknemers voldoende meedelen in de winst, en wijst onder meer naar de winstuitkering voor personeel. Tot morgen 11 november kunnen leden stemmen over het cao-bod.