Een testrit op het traject Hoekse Lijn
NOS NieuwsAangepast

Vertraagd, bezongen, uitgelachen, maar vandaag rijdt de Hoekse Lijn

Vijf maanden zou de ombouw aanvankelijk duren toen de werkzaamheden in april 2017 begonnen. Binnen die periode moest de 125 jaar oude spoorlijn tussen Hoek van Holland en Schiedam, de Hoekse Lijn, worden omgebouwd tot metrolijn. Vijf maanden overlast voor reizigers die tijdelijk met de bus moesten, was de gedachte. Het liep uiteindelijk anders dan gepland.

Maar liefst zes keer werd de openingsdatum uitgesteld. De ombouw van de Hoekse Lijn werd een hoofdpijndossier voor de gemeente Rotterdam en D66-wethouder Pex Langenberg moest er om aftreden. 29 maanden verder, twee jaar later dan gepland, gaat de metrolijn vandaag open voor het publiek. Tussen 12.00 uur en 20.00 uur is een ritje gratis.

Twee passagiers mochten als eersten door de poortjes:

'Het is eigenlijk nog oefenen, voor ons ook'

Dat het project zoveel langer heeft geduurd, komt vooral door een slechte planning en constant terugkerende problemen met de software. En dat is ook terug te zien in de kosten. Oorspronkelijk was de ombouw begroot op ongeveer 370 miljoen euro. Inmiddels is dat bedrag met minimaal 90 miljoen euro opgelopen.

In de plaatsen langs het traject is de vertraging een doorn in het oog. Zoals bij het Geuzencollege in Vlaardingen met een locatie vlak naast een van de stations.

De metrolijn verbindt Hoek van Holland, Maassluis en Vlaardingen met Schiedam en het centrum van Rotterdam:

De route van de Hoekse Lijn

"Elk jaar vertelden we ouders tijdens een voorlichtingsavond dat de lijn binnenkort echt ging rijden. Maar dat werd na een tijdje toch een verhaal waarbij mensen in de lach schoten", vertelt directeur Theo Werner. Hij is blij dat de lijn nu eindelijk gaat rijden: "Nu moeten veel leerlingen met de bus en de fiets een heel omslachtige route afleggen, dat hoeft straks niet meer".

Een Vlaardingse zangeres maakte zelfs een lied over de Hoekse Lijn, waarin ze het drama bezingt: "Op de metro, het had zo anders kunnen zijn. Op de metro, we hebben nu ook zelfs geen trein." Het lied werd een bescheiden hit in de regio.

Ook een paar haltes verderop, in Maassluis, was er afgelopen jaren veel frustratie over de Hoekse Lijn, vertelt wethouder Voskamp. Zo was er overlast door de bouwwerkzaamheden en leidden de vervangende bussen tot frustratie. "De reistijd was langer en reizigers ondervonden hinder door files op het traject, wat de reistijd onvoorspelbaar maakte", zegt Voskamp.

Toch verwachten ze in Rotterdam veel van de metrolijn. Eerder werd het spoortraject tussen Den Haag en Rotterdam Hofplein op eenzelfde manier omgebouwd tot metroverbinding. Het aantal reizigers per dag is daar inmiddels al meerdere keren over de kop gegaan: van 6000 à 8000 toen het nog een spoorlijn was, naar 40.000 nu.

Naar het strand

Volgens Rolf Harbers van vervoerder RET zijn die aantallen bij de Hoekse Lijn niet realistisch. Toch moet een reizigersgroei van 40 procent zeker haalbaar zijn volgens Harbers.

Volgens Harbers komt dat onder meer doordat metro's vaker rijden dan treinen. Ook is er een nieuw station gebouwd: Maassluis Steendijkpolder. In 2022 volgt ook nog een station pal aan het strand van Hoek van Holland.

Vanwege de opening kan iedereen vandaag gratis een ritje maken over de Hoekse Lijn. Maandag begint de dienstregeling en rijden de metro's door naar het centrum van Rotterdam. Harbers: "We steken niet onder stoelen of banken dat het veel te lang heeft geduurd, maar we zijn blij dat we nu kunnen gaan rijden".

De wensen van de RET voor het (metro-)netwerk in de toekomst

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl