'Boeing moet heel snel uitzoeken wat er aan de hand is met de 737 MAX'
Alle verkooprecords werden verbroken toen Boeing de nieuwe generatie van de iconische 737-vliegtuigen aankondigde. De 737 MAX is relatief zuinig en daarom populair. Maar na twee vliegrampen in relatief korte tijd dreigt een smet voor Boeing en het succesvolle model.
Eind oktober stortte een toestel van Lion Air in zee met 189 doden tot gevolg. Vandaag lieten 157 mensen het leven toen een 737 MAX neerstortte in Ethiopië. Er waren berichten dat er ook Nederlanders onder de doden waren, maar dat bleek toch niet zo te zijn.
'Opmerkelijk'
"Het is opmerkelijk dat er in korte tijd twee van die toestellen neerstorten", reageert luchtvaartdeskundige Joris Melkert van de TU Delft. Over de oorzaak van de laatste ramp is nog niets bekend; bij Lion Air was er een probleem met de instrumenten die de hoogte bepalen.
"Bij het ongeluk vandaag zie je geen rare hoogteverschillen zoals bij Lion Air." Op het hoogste punt vloog dit toestel op 9027 voet, ruim 2,7 kilometer. "Maar het landschap is daar al 8130 voet hoog. Er zat effectief maar 273 meter tussen de grond en het vliegtuig", concludeert Melkert. Waarom dat zo was, is onduidelijk.
Na de ramp met de Boeing van Lion Air waarschuwde Boeing alle piloten van de 737 MAX voor een sensor die niet goed werkte. Het bedrijf kondigde aan met een software-update te komen, maar dat is nog niet gebeurd.
Ethiopian Airlines kocht dertig Boeings 737 MAX. Het ramptoestel was het eerste vliegtuig dat werd afgeleverd. Het was nog maar vier maanden in de lucht. Ook het Lion Air-toestel was nog maar enkele maanden in gebruik.
Duizenden bestellingen
De zuinige motor maakt de 737 MAX populair. Boeing heeft inmiddels zo'n 350 toestellen afgeleverd aan klanten. Dat zijn luchtvaartmaatschappijen van over de hele wereld. Er zijn er sinds 2011 al meer dan 5000 besteld. Daarmee is de 737 MAX het snelst verkopende vliegtuig ooit.
In Nederland heeft TUI drie toestellen in bezit en drie in bestelling. Corendon heeft er een en wacht nog op de levering van een tweede toestel. Ryanair wacht nog op een bestelling van 135 vliegtuigen.
'Nu nog speculatie'
Boeing moet volgens Melkert zo snel mogelijk uitzoeken wat er aan de hand is. "En dan maatregelen nemen. Dat kan variëren van een simpele aanwijzing naar alle maatschappijen tot de hele vloot aan de grond houden."
Daar ziet Melkert nu nog geen directe aanleiding voor: "Op dit moment is het allemaal speculatie. Toen na de Lion Air-ramp een waarschuwing werd gegeven, scheelde het niet veel of de vloot moest aan de grond. Men heeft toen beoordeeld dat dat toch niet nodig was."