'Botte afwijzing' factuur opruimkosten containers MSC Zoe
Er heerst onvrede rond het vergoeden van de kosten voor het opruimen van de spullen uit de overboord geslagen containers van vrachtschip MSC Zoe.
Kort na het verliezen van de containers boven de Waddeneilanden zei de rederij van het schip bereid te zijn alle opruimkosten te vergoeden. Maar een eerste declaratie van de gemeente Ameland van 36.000 euro is afgewezen.
"Zonder toelichting", zegt burgemeester Gerard van Klaveren. "We hebben een gespecificeerde nota ingediend, maar kregen een botte afwijzing terug. Er werd zelfs geen enkele vraag gesteld. Dat is wel heel bijzonder."
De burgemeester is ontstemd. Ook omdat declaraties van bedrijven die zijn ingehuurd om personeel en machines te leveren bij de opruimacties wel zijn goedgekeurd. "En we maken nog steeds kosten. Zo staan er nog altijd afvalcontainers op het strand."
Schiermonnikoog
Volgens de Leeuwarder Courant kreeg in ieder geval ook Schiermonnikoog vooralsnog nul op het rekest bij BMT, de Britse tussenpersoon van rederij MSC.
MSC schrijft in een reactie aan de NOS dat het "de officiële opruimingswerkzaamheden in samenwerking met de Nederlandse autoriteiten heeft ondersteund en dat die nog steeds bezig zijn". Verder weet MSC naar eigen zeggen niets van afgewezen declaraties die zijn ingediend door Ameland en Schiermonnikoog.
Minister: snel een oplossing
Minister Schouten van Visserij zegt in een reactie dat het belangrijk is dat het Waddengebied snel wordt opgeruimd. Daar worden nog steeds kosten voor gemaakt. "MSC heeft eerder laten weten alle opruimkosten te vergoeden. Ik ga ervan uit dat hier snel een oplossing voor komt."
De MSC Zoe verloor in de nacht van 1 op 2 januari zeker 345 zeecontainers tijdens zwaar weer, toen het bovenlangs de Waddeneilanden voer op weg naar de Duitse stad Bremerhaven.
In deze video uit januari (toen we er nog van uitgingen dat er 277 containers overboord waren geslagen) leggen we uit hoe dat kan gebeuren:
De ochtend na het ongeluk waren de stranden van de Waddeneilanden bezaaid met spullen. Het leidde tot grootschalige opruimacties op de eilanden, waarbij ook militairen werden ingezet. Op zee hielpen vissers mee met het opvissen van troep en Rijkswaterstaat zette onder meer sonarboten in om de vele containers die op de zeebodem lagen te lokaliseren.
Schadeloket
Rijkswaterstaat laat weten niet precies te weten welke declaraties er zijn goed- of afgekeurd, en waarom. De declaraties die zijn ingediend bij de Zwitserse rederij zijn namelijk op eigen initiatief ingediend, zegt een woordvoerder. "Dat ging buiten ons om."
Hij benadrukt dat Rijkswaterstaat druk bezig is met het inrichten van een zogenoemd schadeloket, zodat claims efficiënt en effectief ingediend kunnen worden "in goede samenwerking met de verzekeraar en rederij".