EU wil maandelijks rapport van techbedrijven over Russisch nepnieuws
De Europese Commissie wil van Facebook, Google en Twitter maandelijkse rapporten over desinformatie. Het is onderdeel van een actieplan om nepnieuws tegen te gaan, dat vandaag is gepresenteerd.
Het gaat de commissie daarbij expliciet om desinformatiecampagnes vanuit Rusland. Eurocommissaris Andrus Ansip, die verantwoordelijk is voor de eenwording van de digitale markt, noemt het land de "primaire bron".
De commissie wil dat de techbedrijven deze informatie delen met het oog op de verkiezingen voor het Europees Parlement in mei. Het is de bedoeling dat de socialemediabedrijven de rapporten van januari tot en met mei uitbrengen.
Daarnaast moet er een alert-systeem komen om nationale autoriteiten te waarschuwen als ze worden bestookt met nepnieuws. Dit is ook bedoeld om landelijke verkiezingen in de EU in 2020 te monitoren.
Bewustzijn creëren
De Europese Commissie schrijft in het persbericht het eerste rapport ook te gaan publiceren, volgens Politico geldt dat ook voor de rapporten die daarna volgen. In de rapporten moet worden beschreven hoe techbedrijven politieke advertenties labelen, hoeveel bots en nep-accounts er zijn geïdentificeerd en verwijderd en hoe de samenwerking met factcheckers en onderzoekers verloopt.
Brussel hoopt hiermee het bewustzijn onder Europese kiezers te vergroten van buitenlandse partijen en hoe die proberen de verkiezingen te beïnvloeden.
Voorafgaand aan de Amerikaanse tussentijdse verkiezingen publiceerde Facebook al verschillende keren over nep-accounts die waren gevonden en verwijderd. Maar dat was op vrijwillige basis en niet maandelijks.
Meer geld
Daar investeert de Europese Commissie meer geld in het bestrijden van desinformatie. Het budget van de Europese dienst voor extern optreden gaat van 1,9 naar 5 miljoen euro. Onder deze dienst valt onder meer de website EUvsDisinfo, die nepnieuwslijsten bijhoudt. De site lag eerder dit jaar onder vuur omdat op die lijsten ook Nederlandse media stonden.
Madeleine de Cock Buning, voorzitter van de belangrijkste EU-adviesgroep over nepnieuws, adviseerde daarop de EU geen nepnieuwslijsten meer aan te maken. EUvsDisinfo heeft beloofd dat er geen Nederlandse media meer op de nepnieuwslijst zullen verschijnen, de site gaat zich richten op Russische media en op media in buurlanden van Rusland.
De NOS heeft Facebook, Google en Twitter om commentaar gevraagd, maar de bedrijven wilden nog niet inhoudelijk reageren.