Bedrijven als Google en Facebook willen de macht in de mediawereld naar zich toe trekken, zegt John de Mol. Ze domineren de online advertentiemarkt en daar moet verandering in komen. Daarom gaat De Mol een nieuwe richting op met zijn mediabedrijf Talpa.
Dat krijgt een nieuwe naam: Talpa Network. Daarin bundelt hij al zijn mediabedrijven. Het gaat om onder meer de radiostations 538, Veronica, Sky Radio en Radio 10, de televisiezenders SBS 6, Net5, Veronica en SBS 9 en de onlinediensten Juke en Kijk.
Het bedrijf van De Mol neemt ook het e-commercebedrijf Emesa over, vooral bekend van de website Vakantieveilingen. Met de overname krijgt het bedrijf data van vijf miljoen abonnees in handen. Die data wil De Mol gebruiken om gerichter reclame aan te bieden.
Crossmediale oplossingen
De reclame-inkomsten van televisie lopen terug. Het bedrijf van De Mol wil daarom crossmediale oplossingen aanbieden aan bedrijven. Hiermee willen ze een sterk alternatief bieden voor grote techgiganten als Google en Facebook.
"We hebben te maken met een markt die zich snel ontwikkelt en nog sneller verandert. Omdat we meer, vooral op technisch vlak, kunnen. Maar ook zeker omdat mensen meer willen, op het moment en op het scherm dat ze zelf kiezen", zegt De Mol vandaag in een toespraak.
Hij gaf daarin ook aan te willen investeren in nieuwe programma's. De Mol gaat daarom een samenwerking aan met voetbalbond KNVB. De twee partijen gaan samen Voetbal TV maken. "Een platform waarop we amateurwedstrijden live willen gaan streamen."
Kritiek op Den Haag
De Mol uit in zijn toespraak kritiek op het mediabeleid van de regering. Volgens hem wordt er in Den Haag te weinig aandacht besteed aan het beschermen en versterken van de mediasector. Met het gevolg dat internationale bedrijven domineren op de markt.
"Het is om je groen en geel te ergeren dat het nieuwe kabinet blijft steken bij de constatering dat er een stevige publieke omroep moet bestaan, maar geen woord besteedt aan de bescherming en versterking van de mediasector als geheel."
Hij vervolgt: "Grote internationale bedrijven domineren de markt, staat er in het regeerakkoord, maar aan de gevolgen daarvan wordt geen woord vuil gemaakt. Laat staan enige maatregel."
Den Haag ziet het media-aanbod als gefragmenteerd, maar we vissen allemaal in dezelfde vijver.
De mediasector moet volgens De Mol gezien worden als één reclamemarkt. "Nog altijd ziet Den Haag het media-aanbod als gefragmenteerd, als publiek tegenover commercieel, lokaal tegenover nationaal. Maar we vissen allemaal in dezelfde vijver."
De afschaffing van de dividendbelasting mag volgens hem minder aandacht krijgen. In plaats daarvan zou Den Haag moeten nadenken over een krachtig mediabeleid, gericht op de toekomst.
"Vertrouwen in de toekomst, het motto van het regeerakkoord, is dan echt niet genoeg. Dat draait uit op passief toekijken hoe buitenlandse mediagiganten de Hollandse kaas van ons brood eten, zoals dat eigenlijk al twintig jaar gebeurt."
Telegraaf Media Groep
De Mol probeerde eerder Telegraaf Media Groep over te nemen. Een andere kandidaat, de Vlaamse uitgever Mediahuis, trok uiteindelijk aan het langste eind. De Mol heeft nog wel een groot belang in TMG.
In zijn toespraak van vandaag maakte De Mol nog een toespeling op de overnamestrijd. "Een nieuwe organisatie verdient natuurlijk een nieuwe naam. We dachten aan Talpa Media Groep, totdat iemand de afkorting opschreef. Dat is het dus niet geworden."