Wat gaan de Belgen doen met hard bevochten prooi TMG?

ANP
Geschreven door
Susan Sjouwerman
redacteur Economie

De nieuwe eigenaar van Telegraaf Media Groep (TMG), de Vlaamse uitgever Mediahuis, gaat door met reorganiseren bij het concern. Er verdwijnen de komende tijd 150 banen, zo werd vanochtend bekend. Gedwongen ontslagen zijn niet uitgesloten.

Het kan ook eigenlijk niet anders, zeggen betrokkenen.

Hoe zat het ook alweer?

Even terug naar december vorig jaar. Het Mediahuis laat haar oog vallen op TMG en doet samen met de familie Van Puijenbroek - dan al grootaandeelhouders in TMG - een bod van 250 miljoen euro. Een paar weken later blijkt dat mediabedrijf Talpa van ondernemer John de Mol ook interesse heeft in het concern. De Mol doet er direct een schepje bovenop door 65 cent per aandeel meer te bieden dan de Belgen, een totaalbedrag van zo'n 273 miljoen euro.

Er barst een overnamestrijd los rond een bedrijf dat al lange tijd in zwaar weer verkeert. TMG schrijft al jaren rode cijfers door een aanhoudende daling van de oplage van het vlaggenschip de krant De Telegraaf en een forse afname van advertentieopbrengsten.

De top van het concern hanteert langdurig de strategie om het aanbod te verbreden en investeert in diverse merken en mediaplatforms. Online content speelt daarbij een grote rol. Zo neemt TMG in 2012 online videoproducent Zoomin.TV over en ziet dit voorjaar videoplatform Telegraaf VNDG het levenslicht. Eerdere (grote) investeringen, zoals de overname van Hyves, pakken echter slecht uit.

Cijfers over het eerste halfjaar van 2017 laten wederom zien dat de strategie van verbreding voor TMG niet werkt. Het bedrijf leed een verlies van 11 miljoen euro. De omzet daalde met 10 procent. Binnen een jaar namen de advertentieopbrengsten met maar liefst 20 procent af.

Mediahuis ziet dat het anders moet aan de Basisweg. De Belgen willen vooral inzetten op De Telegraaf, waar John de Mol juist "een nieuw Nederlands onafhankelijk multimediabedrijf met sterke posities in print, radio, televisie en onlinecontent" wil creƫren. De visie van de Vlamingen krijgt uiteindelijk de voorkeur. Hoewel De Mol meer biedt per aandeel en directeur Geert-Jan van der Snoek aan zijn kant heeft (die in het heetst van de strijd door de Raad van Commissarissen wordt geschorst) trekt hij toch aan het kortste eind.

Hoe nu verder?

Mediahuis zet haar visie nu om in een plan van aanpak, onder leiding van de nieuwe directeur Marc Vangeel. Middels een reorganisatie moet er bij TMG een focus komen op sterke merken (met name De Telegraaf, Metro en een website als Dumpert), moeten abonnees en adverteerders in de watten gelegd worden en moet "het huis op orde".

Mediahuis-topman Gert Ysebaert (midden) met TMG-bestuurders Koos Boot (links) en Marc Vangeel ANP

"Dit is volledig in lijn der verwachting", zegt mediadeskundige Mark Koster. "De focus ligt straks weer op de krant. Deze Belgen zijn katholiek, maar ze regeren als calvinisten: nuchter, kostenbewust. Ze ontmantelen al die randmerken en gooien de ballast overboord. Zo doen ze het in Belgiƫ ook."

Volgens Koster is de strategie helder, maar zijn de ingrepen niet zo heftig dat de nieuwe eigenaar de medewerkers tegen zich in het harnas jaagt. "Er moet ontzettend veel gebeuren bij TMG, maar je moet je mensen wel meekrijgen. Ik denk dat ze dat tot nu toe heel goed doen."

Mediahuis heeft gezegd dat ze de journalistiek hoog in het vaandel hebben.

Ria Mul, voorzitter Ondernemingsraad

De Centrale Ondernemingsraad van TMG is overwegend positief over de strategie, al benadrukt voorzitter Ria Mul dat er nog geen concrete plannen liggen over de toekomst van de verschillende redacties. Zo is bijvoorbeeld nog niet bekend welke regionale kranten verdwijnen of worden samengevoegd met andere titels. Wel is nu bekend dat er niet 45 maar 25 banen verloren gaan op de regionale redacties.

"Mediahuis heeft gezegd dat ze de journalistiek hoog in het vaandel hebben en dat geloven we ook wel. Het is ook de reden dat veel journalisten zich tijdens de overnamestrijd achter Mediahuis schaarden. We wachten nu de verdere plannen af."

Over het baanverlies is de COR realistisch. "Mediahuis liet bij haar intrede al weten dat er banen zouden verdwijnen door de synergie. Vooralsnog is dat vooral bij ondersteunende afdelingen en gaat het geleidelijk", zegt Mul. "Het is wat het is. We hebben geen goede cijfers, die moeten we echt gaan ombuigen. Dat weet de redactie ook."