Een uitlaat
Aangepast

Ook Nederlands onderzoek naar dieselgate Fiat Chrysler

De Nederlandse Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) is een onderzoek gestart naar mogelijk gebruik van sjoemelsoftware bij de dieselversie van de Jeep Grand Cherokee van Fiat Chrysler. Dat bevestigt de Nederlandse toezichthouder aan Nieuwsuur. Het Openbaar Ministerie is bij het onderzoek betrokken en kijkt of er aanleiding is voor een strafrechtelijk onderzoek

Wij kijken of er aanknopingspunten zijn die een eventueel strafrechtelijk onderzoek zouden kunnen rechtvaardigen.

Openbaar Ministerie

Fiat Chrysler laat in een reactie weten dat het bedrijf niet wil reageren op het onderzoek van de RDW.

De bekendmaking van de RDW komt enkele dagen nadat de Amerikaanse toezichthouder het gebruik van sjoemelsoftware bij de Grand Cherokee naar buiten bracht.

Verschil

Tot nu toe is er een groot verschil in de aanpak van sjoemelsoftware tussen de Amerikaanse en Europese autoriteiten.

Terwijl de Amerikaanse justitie bovenop sjoemelende autofabrikanten zit met torenhoge boetes en dreigende gevangenisstraffen, pakken Europese toezichthouders - waaronder de Nederlandse RDW - autofabrikanten een stuk milder aan.

Begin deze maand werd in Miami Oliver Schmidt opgepakt. Hij moest jarenlang zorgen dat Volkswagen in Amerika aan de milieu-eisen voldeed.

Volgens de Amerikaanse justitie speelt hij een hoofdrol in het schandaal rond de sjoemelsoftware, bedoeld om te hoge uitstoot te verhullen. Een gevangenisstraf van 169 jaar hangt hem boven het hoofd.

Vier miljard

Daarvoor schikte Volkswagen al voor ruim vier miljard euro met de Amerikaanse justitie voor het frauderen met de uitstoot van diesels. De geldstraf is de hoogste ooit voor een autofabrikant in de VS. Eerder trof het concern in de VS al voor zo'n 17 miljard dollar aan schikkingen met consumenten- en milieuorganisaties.

De Volkswagenmanager zit amper vast, of de Amerikanen richten hun pijlen al op een volgende autofabrikant. Fiat Chrysler, maker van de Jeep Grand Cherokee, zou verborgen software gebruiken om te hoge uitstoot te verhullen. De fabrikant ontkent, maar een boete van ruim vier miljard dollar dreigt.

Het zou logisch zijn dat de RDW ervoor zorgt dat die auto's worden teruggeroepen en een up-date krijgen van de fabrikant.

William Todts, Transport en Environment

Het contrast met Europa is groot. Vorig jaar testte de Nederlandse toezichthouder RDW een vrijwel identiek Jeep-model van Fiat Chrysler. De uitstoot bleek maar liefst twaalf keer boven de norm. "Alle waarden zijn onverklaarbaar zeer hoog", schreef de toezichthouder toen in het rapport.

William Todts, van de Europese belangenorganisatie Transport en Environment, zegt dat het niet meer dan logisch zou zijn dat de RDW ervoor zorgt dat die auto's worden teruggeroepen en een update krijgen van de fabrikant waardoor ze minder schadelijke stoffen uitstoten.

'Al twintig jaar laten we die louche aanpak bestaan'

De Europese Commissie hekelde de lakse houding van zeven EU-landen in het dieselschandaal afgelopen december ook en is juridische procedures begonnen.

De landen hebben volgens de commissie ten onrechte géén boetes gegeven voor het gebruik van sjoemelsoftware. Ook zouden de toezichthouders van Duitsland en Groot-Brittannië informatie hebben achterhouden.

In Europa is die aanpak gefragmenteerd met 28 verantwoordelijke lidstaten. Dat verbaast de Amerikanen.

Rachel Muncrief, Raad voor Schoner Vervoer

In Europa kunnen autofabrikanten - in tegenstelling tot Amerika - zelf beslissen in welk land ze hun auto laten goedkeuren. Die goedkeuring geldt vervolgens voor heel Europa. Het systeem leidt tot opmerkelijke conflicten.

Zo liggen de Duitsers en Italianen al maanden met elkaar overhoop. De Duitsers willen dat de Italianen auto's van Fiat opnieuw keuren. Maar volgens de Italianen is er niets mis met hun metingen.

Rachel Muncrief vergeleek voor de Internationale Raad voor Schoner Vervoer de aanpak aan beiden kanten van de Atlantische Oceaan.Ze vindt het verschil in aanpak opmerkelijk.

"In de VS ligt de handhaving bij één centraal orgaan. In Europa is die aanpak gefragmenteerd met 28 verantwoordelijke lidstaten. Dat verbaast de Amerikanen."

'Op papier dezelfde regels, maar zo'n verschil in aanpak'

In Nederland is inmiddels de Autoriteit Consument en Markt ook begonnen met een onderzoek naar Volkswagen, op aandringen van de Consumentenbond.

De bond noemt het "absurd dat er in Nederland niets is ondernomen". Het ACM onderzoekt of Volkswagen consumentenregels heeft overtreden en wie er precies verantwoordelijk is.

De Franse justitie liet vorige week weten een strafrechtelijk onderzoek naar Renault te zijn begonnen. Vlak na het sjoemelschandaal bij Volkswagen, waren er ook verdenkingen tegen Renault.

Nederland onderzoekt sjoemelsoftware bij Fiat Chrysler

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl