Amerikanen slepen Samsung voor rechter om fiasco Note 7
Samsung moet zich voor de Amerikaanse rechter verantwoorden voor het fiasco rondom de Galaxy Note 7. Drie klanten uit Nevada, Pennsylvania en Californië zijn een rechtszaak gestart. De kans bestaat dat andere mensen zich daarbij aansluiten. In de aanklacht, die zondag is ingediend, staat dat de gebruikers ontevreden zijn over een terugroepactie voor het toestel.
"Klanten bleven zitten met een abonnement dat ze niet konden gebruiken omdat hun Note 7-telefoon niet meer werkte en er nog geen vervangend toestel was", zegt één van de advocaten die de eigenaren bijstaan tegen techsite Motherboard. "Daar richten we ons op tijdens de rechtszaak." Samsung wil niet reageren.
Slechte maanden
De Galaxy Note 7 heeft de afgelopen twee maanden voor veel problemen gezorgd bij Samsung. De batterij van het toestel, dat in augustus uitkwam, is brandgevaarlijk. De fabrikant startte een terugroepactie en gaf klanten een vervangende Note 7, die wel veilig moest zijn. Maar ook de batterij van dat toestel bleek in brand te kunnen vliegen.
Daardoor nam Samsung vorige week dinsdag het verstrekkende besluit om te stoppen met de productie van de Note 7 en het toestel van de markt te halen. Mensen die nog een Note 7 hebben, kunnen deze omruilen voor een ander Samsung-toestel of krijgen hun geld terug.
Vliegverbod
Het toestel is inmiddels wereldwijd verboden in vliegtuigen. Op belangrijke vliegvelden heeft het Zuid-Koreaanse bedrijf omruilpunten ingericht, zodat mensen met een nieuw toestel aan hun vliegreis kunnen beginnen.
De krant Korean Herald speculeert ondertussen over de mogelijkheid dat Samsung vanaf volgend jaar nog maar één type toptoestel per jaar per jaar uitbrengt, om kwaliteit te waarborgen. Dit jaar waren dat er nog twee: de Galaxy S7-serie en de Note 7.