Hoe Samsung maandenlang worstelde met de Galaxy Note 7
Het is afgelopen met de Galaxy Note 7. De telefoon die met de iPhone 7 Plus had moeten concurreren, wordt van de markt gehaald.
De batterij van het toestel is brandgevaarlijk en deze vervangen blijkt onvoldoende om de problemen te stoppen. Hoe heeft het zover kunnen komen? Een overzicht van wat er de afgelopen twee maanden is gebeurd.
2 augustus: Samsung lanceert Note 7
Vroeg in augustus, en dus midden in de zomer, lanceert Samsung zijn nieuwste vlaggenschip: de Galaxy Note 7. Het toestel, dat qua grootte tussen een smartphone en tablet zit, gaat de concurrentie aan met de iPhone 7 Plus. Die komt een maand later uit. Een van de opvallende functies is dat je de telefoon kunt ontgrendelen met je oog.
1 september: levering uitgesteld
Bijna een maand later, op 1 september, komt het bericht dat Samsung de verdere levering van het toestel vanwege 'kwaliteitsproblemen' uitstelt. Rond die tijd komen ook de eerste berichten binnen over ontploffende telefoons. Maar het bedrijf zegt er nog niets officieels over.
2 september: terugroepactie
Dat verandert snel. Een dag later zegt het bedrijf op een persconferentie dat het toestel wordt teruggehaald. Het gaat in totaal om 2,5 miljoen smartphones. Ook wordt de verkoop tijdelijk stilgelegd. Samsung belooft dat eigenaren snel een nieuw toestel krijgen. Dat proces wordt uiteindelijk pas drie weken later in gang gezet.
9 september: zet Note 7 uit tijdens vliegen
Dat het echt foute boel is, blijkt een week later. De Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA adviseert vliegtuigmaatschappijen om passagiers het toestel uit te laten schakelen. Ook mag het apparaat aan boord niet worden opgeladen en niet in ingecheckte bagage worden gestopt.
11 en 12 september: zet telefoon uit
Al snel volgt Samsung met hetzelfde advies. In eerste instantie via een verklaring, maar een dag later verstuurt het bedrijf zelfs een pushbericht naar klanten van wie de telefoon nog aanstaat. Zij krijgen de raad om het toestel uit te zetten en om te ruilen.
19 september: reconstructie
Het is dan nog altijd onduidelijk hoe het zo mis kon gaan. Bloomberg heeft al wel de eerste aanwijzingen. Het financiële persbureau schrijft op basis van bronnen dat Samsung te veel en te snel wilde.
Die druk zou zijn ontstaan toen duidelijk werd dat de iPhone 7 geen grote verandering zou ondergaan. Samsung zag zijn kans schoon en voerde de druk op om de telefoon eerder in de winkels te krijgen dan het jaar ervoor.
21 september: Terugroepactie van start
Bijna drie weken nadat Samsung de terugroepactie heeft aangekondigd, kunnen Amerikaanse klanten hun toestel inleveren. De telefoon krijgt een batterij van een andere leverancier. Nu moet het probleem voorbij zijn. In Nederland is de Galaxy Note 7 dan nog niet op de markt.
26 september: Verkoop uitgesteld
Het ruilproces blijkt stroef te verlopen, zo'n 200.000 klanten in Zuid-Korea zijn nog niet in de winkel langs geweest. Daarom besluit Samsung de verkoop verder uit te stellen. Daarnaast komen er berichten binnen dat ook het vervangende toestel problemen heeft. Zo zou de batterij opvallend snel leeglopen.
6 oktober: Vervangend toestel vat vlam in vliegtuig
Daarna lijkt het even goed te gaan. Maar afgelopen donderdag blijkt dat een vervangende Galaxy Note 7 in brand is gevlogen in een vliegtuig dat op het punt van vertrekken staat. Daarmee zijn de problemen voor Samsung weer helemaal terug.
9 oktober: Ook vervangende toestellen hebben problemen
Dat idee wordt later in de week bevestigd. Dan blijkt dat er niet één, maar zeker drie Samsung-telefoons vlam hebben gevat. Naast het incident in het vliegtuig, is er onder andere een man in Kentucky die naar het ziekenhuis moet. Zijn Note 7 vliegt in brand en de slaapkamer van de man staat vol rook.
10 oktober: Productie stilgelegd
Er komen steeds meer berichten binnen over brandende Note 7-telefoons. Uiteindelijk besluit Samsung om de productie tijdelijk stil te leggen. Volgens het bedrijf om de "kwaliteit te waarborgen".
Terwijl de telefoon juist nu op de Nederlandse markt moet komen. De Nederlandse tak van het bedrijf zegt 's ochtends in eerste instantie dat de levering gewoon doorgaat. Later in de ochtend meldt het bedrijf dat de levering van het toestel in Nederland voor onbepaalde tijd wordt uitgesteld
11 oktober: Het doek valt
Afgelopen nacht legt Samsung de verkoop van het toestel wereldwijd stil. Klanten die de smartphone hebben, kunnen deze omruilen voor een ander apparaat of hun geld terugkrijgen. Het bedrijf zegt in een verklaring dat er onderzoek wordt gedaan naar de accuproblemen.
Vanochtend, zo’n tien uur nadat de verkoop wereldwijd is stilgelegd, besluit Samsung definitief met de telefoon te stoppen.