De Canadese warenhuisketen Hudson's Bay zet voet op Nederlandse bodem. Het bedrijf wil tientallen nieuwe winkels openen en groeien in een sector die in Nederland onder druk staat.
V&D ging onlangs failliet, HEMA en Blokker draaien verlies. Minister Henk Kamp kondigde vorige week aan dat het aantal vierkante meters winkeloppervlak in Nederland moet worden ingeperkt.
In Nieuwsuur een gesprek met Richard Baker, de CEO van Hudson's Bay, retaildeskundige Rupert Parker Brady en Jeroen Lokerse, vastgoedadviseur van Cushman & Wakefield.
Gewilde winkellocaties
Hudson's Bay wil in Nederland twee winkelformules introduceren, genaamd Hudson's Bay en Saks OFF 5TH. De eerste formule is meer luxe "tussen de Bijenkorf en de V&D in", zegt een woordvoerder, de tweede is een luxe discountformule.
De eerste vestigingen openen volgend jaar zomer hun deuren op "een aantal zeer gewilde winkellocaties", zegt Hudson's Bay. Ook wordt een aantal voormalige V&D-panden betrokken.
"We zijn bijzonder verheugd om de formule van Hudson's Bay, dat tot de beste warenhuizen in de wereld behoort, in Nederland te introduceren", zegt directievoorzitter Richard Baker. Met de verhuurders worden langlopende huurovereenkomsten gesloten. De verhuurders betalen mee aan de renovatie.
Nederland goede markt
Jeroen Lokerse, vastgoedadviseur van Cushman & Wakefield, kwam al een jaar geleden in contact met Hudson’s Bay. Hij noemt de komst van het Canadese warenhuisketen goed nieuws voor de Nederlandse steden.
Nederland is volgens Lokerse een goede markt voor grote warenhuizen. "Dat V&D failliet is gegaan, wil niet zeggen dat het hier niet mogelijk is. Nu komt er een partij met een goed plan om Europa te veroveren. Niet een partij die zomaar kan omvallen na een slecht seizoen, zoals V&D."
De nieuwe warenhuizen zullen naar schatting 2500 arbeidsplaatsen opleveren en de verbouwingen leveren nog eens 2500 arbeidsplaatsen op. In totaal wordt er voor 300 miljoen euro geïnvesteerd, waarvan het merendeel voor rekening komt van de verhuurders.